5 mei 2025, 01:47:42

Help mij!

Gestart door reda44, 19 februari 2014, 17:03:11

« vorige - volgende »

reda44

19 februari 2014, 17:03:11 Last Edit: 19 februari 2014, 17:09:00 by reda44
Hallo allemaal,
Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.
Maar ik zal proberen vanaf het begin te beginnen.
Ik heb twee valkparkieten, een mannetje (cocky) en een vrouwtje (kiki). Cocky heb ik nu een dikke drie jaar, ik heb hem van kleins af aan. Kiki heb ik nu een maand of 4, dit was eigenlijk niet mijn bedoeling maar ik vond het zielig om cocky alsmaar alleen in huis te laten. ZOdat ik ook een beetje tijd voor mijzelf zou krijgen. Toen ik een aantal maanden in intratuin was. Zag ik kiki die ruzie had met een grotere vogel. Toen heb ik in een opwelling deze vogel gekocht. Niet lang daarna heb ik een grotere kooi voor ze gekocht.
Ze hebben nooit echte problemen gekend onderling in hun nieuwe kooi. En ik heb ze zo eerlijk mogelijk behandeld dus de een niet voortrekken voor de ander. En zo is het maanden goed gegaan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vanaf de dag dat ze met zn tweeen zijn. Heb ik cocky nooit meer echt meegenomen door het huis en dingen ondernomen met hem. Dit omdat de nieuwe heel hard ging schreeuwen en rond ging vliegen. Dus heb ik vanaf het begin tijd met hun allebei besteed. Dus allebei op mijn schouder. En dit ging goed, ik kon andere dingen in het huis doen zonder dat hij ging roepen. En zo was het vanaf dag 1 eigelijk. Maar nu komt het. Een aantal weken geleden heb ik tweemaal een vriend over de vloer gehad.
Samen gegeten en een film gekeken. De dag erop dit is twee weken geleden begon hij met fluiten( aandacht vragen)  de gehele dag door. Hij eet minder of nauwelijks. Ook als ik hem op mijn schouder heb fluit hij aan een stuk door!
Ik heb sinds twee jaar medicatie voor een te hoge bloeddruk.
Maar deze twee weken zijn een ware hel voor mij.
Ik slaap al jaren slecht en kan niet zo veel hebben. Vanaf het moment dat ik de doek van de kooi haal begint hij te fluiten. De andere vogel eet en hij fluit. Een uur later fluit hij nog. Nu ben ik al een paar keer ontzettend boos geworden op mijn vogel. Maar hij stopt niet.
Ik heb een andere kooi daar stop ik hem in als het niet meer uit te houden is en gooi er een doek over. Maar zodra de doek eraf is begint het weer van voor af aan.
Verder moet ik erbij vertellen dat ik niet of nauwelijks visite heb krijg. Ben sinds kort mijn baan verloren (december) na 10 jaar dienstverband via de kantonrechter. En dit heeft mij enorm geraakt in negatieve zin. Ik had wel een ontslagvergoeding gekregen maar ik wou gewoon werken. Weet iemand wat ik moet doen met de vogel. Ik had ergens gelezen dat dit jaloezie kan zijn. Ik heb ook geprobeerd om zodra de volgel beging met fluiten om de kamer uit te gaan. Maar hij gaat gewoon door met fluiten, uren achter elkaar. Ik voel mij een vreemde in mijn eigen huis. Ik voel mij ontzettend schuldig nadat ik boos word op de vogel. Maar 5 minuten hierna begint alles opnieuw. De andere vogel doet niets verkeerd. Ik kan hier niet mee doorgaan.
Ik voel dat de medicatie niet werkt als ik mij zo opwind. En wil weer de oude worden. Is hier nog een weg uit?
Ik heb dringend hulp nodig. Ik wil cocky niet weg doen, ik heb lief en leed met hem gedeeld. EN ik ben gek op hem!
En de nieuwe vogel doen niets verkeerd en ze hebben onderling ook geen ruzie.
Maar ik ben ook maar een mens en heb deze twee weken ontzettend veel over mij heen gekregen.
Zelf op dit moment zit hij in een andere kooi met een doek erover heen. Hij is rustig en zit nu 10 tot 15 minuter in de andere kooi.
Dank jullie wel alvast voor jullie raad.

jfvhl

Doordat je niet goed in je vel zit kan je ook minder hebben. Is het echt fluiten of is het krijsen/roepen wat Coco doet? 'k Weet wat een alsmaar roepende vogel doen kan met je. Het lijkt me een vorm van jaloezie en aandacht vragen. Een doek over de kooi IS UIT DEN BOZE! Dat vind ik dus! Dat kan nooit goed zijn en zéker overdag is dat niet goed. Net als mensen hebben beesten daglicht nodig. Hebben ze genoeg te doen, een snoepstengeltje te kluiven, wilgentak te slopen? Gewoon afleiding. Hang desnoods een nestblok op, alhoewel ik denk dat je niet op jonkies zit te wachten. Het spijt me dat je er niet tegen kan, maar hier zal je toch doorheen moeten. Wat niet wegneemt dat valkjes zeer volhardend kunnen zijn in hun nare aandacht trekkerij. En ja, dat je er knettergek van wordt...Heb je geen kamertje over waar ze kunnen staan? Met hun eigen grote kooi, veel licht en genoeg te doen in de kooi?
Probeer het eens als je de mogelijkheden hebt?
Laat je het weten, ben heel benieuwd. Heel veel sterkte met het zoeken naar een nieuwe baan.
Groeten
Jantina