9 mei 2025, 17:54:10

Even geruststelling nodig...

Gestart door Ladouchie, 9 oktober 2013, 12:45:40

« vorige - volgende »

Ladouchie

Hoi!

Ik ben Irma en heb sinds eergisteren een tot nu toe naamloze valkparkiet van bijna 4 maanden.
Hij heeft tot nu toe bij zijn ouders en broers/zusters in een binnen volière gezeten. Hij is handtam, komt op je vinger zitten en zit ook al af en toe op mijn schouder.

Ooit hebben we een grasparkietje gehad en daar waren we gek mee..het enige waar we gek van werden was zijn gekreis  :(. Toen hij was overleden hebben we lang geen vogeltje gehad.
Nu miste ik het contact met de gevederde vrienden en ben gaan kijken naar een vogeltje wat goed tam te krijgen was en niet zo een schreeuwlelijk is en kwam uit bij de valkparkiet.

Maar nu..
Gisteren was ik niet thuis, mijn man wel en kreeg smiddags een appje dat hij kierewiet werd van het geschreeuw van ons pukkie. Het klinkt als een soort roepen...nu vind ik dat heel logisch..uit een grote ruimte met je ouders een de rest, naar een kleinere kooi in je eentje. Maar werd toch erg zenuwachtig van dat schele keiharde geluid, continu.

Toen ik thuis was heb ik hem een beetje gekortwiekt en bij mij genomen. Zolang hij buiten zijn kooi is, is hij rustig..erg rustig, zit wat te dutten. Maar moet hij in de kooi, omdat ik de kids moet gaan halen, gaat hij weer schreeuwen.

Vertel mij alsjeblieft dat mijn gevoel klopt en dat dit waarschijnlijk tijdelijk is, als hij merkt geen antwoord te krijgen dat hij het "op geeft" en gezelligere geluidjes gaat maken?

En hebben jullie tips om hem zsm thuis te laten voelen en deze evt fase sneller voorbij te laten gaan?

Alvast hartelijk dank!!

Suus91

Hoi als ik het zo lees klinkt het mij als schreeuwen om aandacht. Wat je kunt doen is het beste dit gedrag negeren en er vooral niet aan toegeven. Wanneer hij rustig is in de kooi kun je dit belonen met voer of trosgierst
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Ladouchie

Oke dan zijn we goed bezig. ::)
Trosgierst eet hij nog niet echt van harte uit mijn hand, hij eet sowieso nog niet echt veel..nu werd hij door papa en mama nog gevoerd dus hij is wat te dik..geeft dus nog even niet.

Hij gaat ook schreeuwen als hij bij je zit, zet hem dan direct terug op de kooi. Niet erin..want dan gaat hij zeker schreeuwen.

Heb t idee dat hij behoorlijk van slag is en moet wennen...

Dobby01

Hij roept waarschijnlijk om soortgenootjes of naar jou. Probeer dit inderdaad te negeren want ook negatieve aandacht is een beloning voor hem. Als hij bij je zit en gaat roepen, besteed er dan gewoon geen aandacht aan.

Waarschijnlijk gaat het dan vanzelf wel weer over. Heb je trouwens een pop of een man? Poppen zijn sowieso stiller al kunnen ze wel aardig gillen als iets ze niet zint  :D

Ladouchie

De kans is erg groot dat t een mannetje is.. nu wil hij nog niet zoveel van mij weten..komt wel op mijn vinger en schouder maar vliegt vrij snel terug naar zijn kooi. Zijn er nog dingen die ik kan doen behalve veel pakken en mee praten om onze band re versterken?

Dobby01

Iets lekkers doet het altijd goed  ;D
Misschien wat trosgierst of zonnebloempitjes voeren als hij bij je zit.

Ladouchie

Even een update!

Het gaat erg goed met Sammy. Hij heeft 2 momenten op de dag waarop hij echt luidruchtig is, maar dat duurt maar een minuut of 5 en is daardoor goed te doen.
Verder is hij heel tam, gaat mee onder de douche, wat hij heerlijk vind en zat gisteren echt even te genieten van het kroelen..kwam steeds met zijn snavel tegen mijn wang en deed dat zijn kopje omlaag zo van...hier..hier moet je kroelen...zo lief!!