10 mei 2025, 01:51:52

Nieuw Valkparkietje

Gestart door Ruben Love Rico, 2 augustus 2013, 21:49:33

« vorige - volgende »

Ruben Love Rico

Hallo allemaal,

ik heb sinds gister een valkparkietje gekocht ik er hier veel over gelezen toen ik bij de kweker was toen had de kweker hem al stevig in de hand vast en ik kreeg een zakje met pap mee om te voeren want hij at nog niet helemaal zelfstandig, toen ik thuis kwam heb ik hem uit de doos gehaald en in de kooi gezet hij bleef echter wel netjes stil zitten.
hij zat stil in zijn kooi en deed voor de rest niks, vandaag heb ik zowat de hele dag op mijn kamer gezeten af en toe gepraat en proberen of hij trosgierst at want hij was al aan het klimmen en klauteren maar hij loopt weg en gaat in een hoekje zitten/blaast en slaat zijn vleugels een stukje uit en eet dus geen trosgierst wat er al ligt en hij drinkt/eet ook nog geen zaad maar hij heeft vandaag wel geleerd om via tralies te klimmen na een paar keer vallen  ::) en ik heb de stok dus ook verder omhoog gedaan en daar zit hij nu ook op en hij krijst af en toe heel schattig  :-* maar ik probeerde net met mijn hand erin (mijn vader zei als je hem veel oppakt raakt hij vanzelf gewend aan een hand en wordt hij tam) dit betwijfel ik omdat hij dan naar mij hapt en blaast en wegloopt maar hij dus geen zaad/trosgierst eet kan ik ook niet dichtbij komen mijn vragen zijn nu

moet ik hem nou pap geven of moet ik gewoon afwachten tot hij het zaad gaat eten en hoe ga ik dat aanpakken?

hoe leer ik hem van trosgierst eten?

hoe begin ik met tam maken?

ben ik misschien een beetje snel en moet ik het een paard daagjes aan kijken en hoe moet ik dat doen?

hoe zorg ik ervoor dat hij niet meer bang voor mijn hand is e
mij niet meer bijt?

alvast bedankt

Ruben Love Rico

Hij heeft ook zijn kuifje niet helemaal naar achteren maar ook niet helemaal omhaag gewoon ertussen in.

carco

Mag ik eerlijk advies geven?
Ik weet  niet hoe oud de vogel is, maar deze heeft duidelijk nog nooit pap gehad en zal dit waarschijnlijk niet van je willen ook.
Terugbrengen naar de kweker dus , totdat het kleintje zelf eet.
(waarom heb je trouwens een niet zelfstandige vogel genomen ? )

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Ruben Love Rico

De vogel is ongeveer 7 weken oud als het goed is ik zal even een foto voor je uploaden en het klopt dat deze geen pap heeft gehad dat zei de kweker ook en hij zij ook dat hij wel zaad zou gaan eten dus ik dacht gewoon goed was, maar ik vindt het een hele mooie vogel dus ik zou het heeeeeel jammer vinden als hij terug moet :'(

carco

Als die echt 7 weken is zou hij ongeveer zelf moeten kunnen eten en heeft die geen pap nodig.
Niet aan beginnen om pap te geven en kijken of die zelf gaat eten.
Biedt allemaal maar lekker dingen aan zoals trosgierst, eivoer en grasparkietenzaad als hij het valkparkietenzaad nog niet kan eten.

Ruben Love Rico

2 augustus 2013, 22:48:13 #5 Last Edit: 2 augustus 2013, 22:55:43 by Ruben Love Rico
Hij eet geen trosgierst (ligt wel in de kooi) maar er wordt niet van gegeten alsik het aanbied rent hij weg  :-\

ik kan geen foto uploaden sorry
maar ik vindt het wel erg jammer dat hij toch nog zo schuw is  :-[ en hemn iet blij kan maken met trosgierst

Dijkmans

Hallo, ben zelf ook pas begonnen aan een handopfok-valkje.
Je zou kunnen proberen om hem terug te brengen naar de kweker,
En hem weer op halen als hij helemaal zelfstandig is.

Kies je er toch voor om hem te pappen:
Zet hem op je schoot , pak hem zachtjes vast.
Met 2 vingers houd je ( met beleid ) zijn koppie vast.
Dan breng je het spuitje naar zijn mondhoek.
Dan zal hij zijn bekkie wel open doen.

Na een paar dagen zal hij het graag aanpakken.
Ik zelf zou hem pas pappen als je zeker weet dat hij niet zelf wil eten,

Hou dat een beetje in de gaten.

Misschien ken je iemand met een tam valkje? Dan zou je hem daar tijdelijk bij dat valkje zetten en zal hij zijn gewoontes snel overnemen!

Groetjes,

Ruben Love Rico

Super bedankt voor de reactie

alleen als ik het valkje wil pappen hapt hij en blaast hij naar me dus ik weet niet zo goed of ik dat gewoon moet negeren en moet oppakken of het moet laten

en als ik eenmaal pap wordt hij hier ook tammer van of juist niet?

en hoe leer ik hem later zelfstandig eten?

Nogmaals heel erg bedankt

carco

Een vogel van 7 weken kan je niet meer pappen! Niet aan beginnen zoals ik al zei!
Kijk morgen goed of hij eet, doet hij dit niet, moet je toch contact met de kweker opnemen vooral omdat je hem niet kan pakken om te wegen.

En nee, deze vogel wordt alleen wilder van het pappen omdat het dwangvoeren wordt.

Ruben Love Rico

Oke zal zowieso even contact met de kweker opnemen want als hij geen trosgierst eet kan hij ook niet goed tam worden bedankt voor al jullie hulp

wat jammer want het is een wildkleur/cinnamon en warschijnlijkeen man mijn favoriet

wat moet ik dan zeggen/vragen tegen de kweker of hij hem terug wil nemen en opzoek gaan naar een ander vogeltje of vragen of hij daar zolang kan blijven tot dat hij zelfstandig eet?

carco

Ik snap überhaupt niet dat een kweker een niet zelfstandige vogel verkoopt van 7 weken met de mededeling van geef deze maar pap. Een kweker moet beter weten >:(
Maar wat je afspreekt is wat je zelf wilt. Wil je hem terug als die zelfstandig is of ga je op zoek naar een wel zelfstandige en evt. al tamme vogel.

Ruben Love Rico

2 augustus 2013, 23:24:59 #11 Last Edit: 2 augustus 2013, 23:37:58 by Ruben Love Rico
Hij zei ja hij eet al zelfstandig (niet dus) maar neem voor de zekerheid ook maar pap mee en hij heeft het voor gedaan maar het voor doen was ook de eerste keer voor de valkaprkiet en dat snapte ik dus al niet erg jammer dat mij dit weer over komt  :'(

waar zou uzelf voor kiezen zelfstandig laten eten en terug nemen of een nieuwe nemen?

carco

Kijk eerst morgen even aan, het kan ook zijn dat hij tijd nodig heeft om te wennen wat ook logisch is.
Als die dan inderdaad echt niet eet, moet je wel contact opnemen.
Eet ie wel moet je het stappenplan er eens bijpakken.

Ruben Love Rico

2 augustus 2013, 23:46:25 #13 Last Edit: 2 augustus 2013, 23:48:55 by Ruben Love Rico
Ik heb het stappenplan al gelezen
ik praat heel veel tegen hem als hij op zijn stokje gaat zitten praat ik veel als ik iets ga doen vertel ik wat ik ga doen en ik zeg veel zijn naam maar ik zie helemaal geen velletjes van trosgierst/zaad liggen

vandaag is hij inderdaad al gaan verkennen misschien duurt het gewoon even voordat hij ergens anders wat eet maar ik ben gewoon bang dat hij straks veel te veel afvalt en ik kan hem ook niet wegen omdat ik hem niet kan pakken

maar mischien is het ook gewoon loos alarm

Ruben Love Rico

Ik ben net toch even in de kooi geweest tot nu nog niet zoveel gegeten,
als ik mijn hand dichtbij hem breng hap hij maar hij bijt zeker niet door als ik hem dan bij zijn pootjes doe stapt hij op en wilt hij naar mijn schouder als ik hem wil aaien dan hapt hij ook
moet ik dit blijven herhalen dat opstappen?