Help doen we het wel goed met ons valkparkietje van 7 weken

Gestart door Edith, 15 juli 2013, 15:38:05

« vorige - volgende »

Edith

Ik heb een vraag;

We hebben sinds gister een valkparkietje van een hobbykweker. Ze is 24 mei geboren en begin juli uitgevlogen. De hobbykweker heeft haar zelfstandig zien eten!
We hebben haar bij thuiskomst rustig in haar tijdelijke kooi gezet, ze mag als ze redelijk tam is bij onze andere valkparkiet in de kooi.
We hebben haar wel wat zaad van de bodem zien pikken en ik heb er gister eind van middag een strengetje trosgierst op de bodem gelegd. Ze was gister heel stil en timide en ademde snel en ik kon de krop duidelijk zien (waarschijnlijk nog vol door de ouders?).
Vanochtend had ik het idee dat ze riep om haar ouders, na een tijdje ging ze op de bodem wat zaadjes scharrelen en verder met de de trosgierst. Dit doet ze meerdere keren en gaat dan weer op haar stokje slapen en poetsen. Ze is best wel levendig, kooi verkennen en contact zoeken met Coco, onze andere valk. Ze ademt nu rustig! Maar ik vind dat ze te weinig zaad eet! Ze drinkt wel! Ik heb het eivoer een beetje papperig gemaakt met water. Hier heeft ze nog niks van gegegeten!
Ik zag vanmiddag iet bij haar wat leek op hikken maar volgens mij was ze haar krop aan het leeghalen,ze heeft niet overgeven.

Hebben we haar te snel bij haar ouders weggehaald of maak ik me te veel zorgen?

Johny en Evelien

Ik denk dat je, je misschien wel wat teveel zorgen maakt. Jonge valkjes dlapen 10 tot 12 uur per dag. Kan zijn dat ze het bakje van de zaadjes een beetje eng vindt. Het laatste wat ze zelfstandig doen is drinken. Verhuizen voor een jong valkje is een hoop stress en moeten ze aan veel dingen wennen. Ik neem aan dat ze de andere valkparkieten kan zien eb horen dus die gaat ze ook roepen. Wel eivoer geven want dat heeft ze zeker nog een paar weken elke dag nodig. Als ze zich poetst isook een.prima teken. Te jonge valkjes of als ze niet lekker in hun vel zitten, poetsen zich niet.

Gewoon in de gaten houden, veel aandacht geven want het is een.babytje en vooral genieten.

Groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

Edith

Heb andere bakje in de kooi gezet, wat lagere. Heb in die bakjes wat eivoer en in de ander zaad. En bovenop het voer een klein strengetje trosgierst. Ben vanochtend weggeweest en toen ik thuis kwam, zag ik dat de het trosgierst volledig heeft leeggegeten,dus niet bang voor de bakjes! Maar van het zaad en eivoer heeft ze niet gegegeten! Wat nu.......? Kan haar niet alleen maar trosgierst geven!!!

Johny en Evelien

Hoi Edith,

Ik zou haar even geen trosgierst geven dan nu. Eivoer in apart bakje en zaadjes apart. Trosgierst is voor valkjes het aller lekkerste! Heb je haar ook al wat groenvoer gegeven? Eet ze dat wel of ook niet?

Hier gooien de valkjes ook de minder lekkere zaadjes aan de kant en eten het lekkerste op. Er is dan nog voer genoeg maar gaan wel roepen en op de balkjes van het eivoer zitten of op de plekken waar ik meestal de trosgierst hang.

Succes!
Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel

carco

Normaal gesproken klopt dat wel over het trosgierst , maar jouw valkje is nog hartstikke jong en kan misschien nog niet zo goed zaadjes pellen.
In dit geval zou ik dus wel trosgierst geven zodat ze wat binnenkrijgt: de zaadjes komen dan wel.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Edith

Vanavond onze eerste valk, Coco,  weer laten vliegen in de kamer (gister had hij kooirust was drie x tegen de ramen aangevlogen) hij zocht direct onze jonge ( Yuna) op! Zo lief de kooien staan naast elkaar, maar hij moest op en zou op haar kooi zitten en Yuna leefde meteen op!! Toch maar de proef op de som genomen en en de kooien met de openingen in elkaar gezet, wat eigenlijk niet mijn bedoeling was, want ik wilde eerst Yuna handtam hebben, maar goed! Het belangrijkste is dat ik Yuna aan het zaad wil hebben!!! Ik heb haar vanmiddag op de hand gehad en ik mocht haar aanraken (na 3 dagen in huis) en ze voelde mager (borstbeen) en zo ziet ze er ook uit (alleen bij de heupjes breed). Coco neemt haar echt op sleeptouw... Hij gaat eten en Yuna doet hem na, Coco knabbelt aan zijn staafje en Yuna doet hem na! Het voerbakje doet ze hem niet na! Ze zitten in de buurt van elkaar maar niet bij elkaar! Ze poetsen ze slapen en Coco fluit de longen uit zijn lijf!
Wat doe ik nu....? Haal ik ze uit elkaar of laat ik ze bij elkaar in de kooi (papegaaienkooi). Yuna leert veel van Coco, misschien ook wel zaad eten! En dat is wat ze heel hard nodig heeft!

Leuke is nou ik dit typ, zit Coco in Yuna's kooi en eet haar zaad en Yuna Volgt hem meteen!

Johny en Evelien

Hoi.Edith,

Ik zou ze gewoon bij elkaar laten. Kennelijk vinden ze elkaar en elkaar gezelschap prettig. Ik neem aan dat Coco handtam is en Yuna doet alles na  dus ook het vertrouwen in jullie zal ze snel oppakken. Denk dat het wel goed komt hoor!

Liefs Evelien

Edith

Even een update;

Met Yuna gaat het goed! Ze eet en drinkt goed! En is goed aangekomen!

Sinds 2,5 week zit Yuna bij Coco in de kooi. Dat gaat wel goed, alleen is er niet echt een klik. Yuna zoekt wel toenadering naar Coco, maar Coco negeert haar een beetje. Sinds een paar dagen zitten ze wel op hetzelfde stokje, de een aan de ene kant en de ander aan de andere kant. Als Yuna wat naar Coco toeschuifeld, zit Coco al in de startblokken om weg te vluchten, Yuna houdt dan in zodat Coco blijft zitten. Heel soms eten samen van de trosgierst en van het knabbelstokje, op de bodem scharrelen ze wel samen naar zaadjes, maar Yuna mag Coco niet aan raken. Af en toe pakt Coco Yuna 's staartje (heel zachtjes) en Yuna doet dat op haar tijd ook bij Coco, dit gaat allemaal zonder geschreeuw, gekrijs of geblaas!!!!
Coco (man) is van vorig jaar augustus/september en Yuna (vermoedelijk een pop) van eind mei dit jaar. Coco vertoond behoorlijk wat broeds gedrag, rijden op een touwspiraal en met zijn kont in de waterbak en zachte geluidjes maken en hij is totally in love op mijn man!

Mag ik er vanuit gaan dat de klik er nog wel komt?

BroertjeLydia

Heey, ik denk dat je daar wel vanuit kan gaan...
Ze hebben gewoon wat meer tijd nodig.
Ik heb ook 2 valkparkietjes en eerst moesten ze helemaal niks van elkaar hebben, maar inmiddels is het een gezellig stel!

Groetjes Lydia