4 mei 2025, 16:30:12

Zelf bouw van buitenvoliere

Gestart door Spanksel, 16 juli 2013, 23:36:11

« vorige - volgende »

Spanksel

Wij zijn ervaren met valkparkieten en grasparkieten, maar hebben deze destijds weggedaan omdat we ze een buitenvoliere gunden, maar die niet waar konden maken omdat we op een flat woonden. Nu wonen we in de heerlijke buitenlucht en is er ruimte voor niet 1 voliere, maar wel 2.. We zijn eerst begonnen met een kippenvoliere om het maar even zo te noemen, want die zijn toch wel functioneler! Maar we hebben nog contact met onze oude valken en die maken het zo goed, zij hebben jongen.. Nu kriebelt het natuurlijk om een generatie verder over te nemen!

Wij zijn al begonnen met het bouwen van de voliere. Wij willen hier op z'n minst valkparkieten en kwartels in houden. Een derde vogelsoort houden we ons op aanbevolen, maar is geen must.

Wij zouden het leuk vinden om uiteindelijk met de dieren te kweken, maar ook dat is geen must. Het voornaamste doel is dat de dieren een vrolijk en goed leven hebben. Vandaar dat we ook graag alle suggesties, advies, tips, kritiek e.d. willen aanhoren van andere ervaren voliere liefhebbers!

We hebben al enige ervaring opgedaan bij het bouwen van een 3,5L x 3B x 2H kippenren en nachthok en zijn van plan om hetzelfde idee aan te houden. Behalve dat dat voor ons makkelijker is, is het ook mooier omdat de twee delen hooguit 1,5m naast elkaar komen te staan, als het ook bij elkaar past.
Ik ga proberen een foto te plaatsen van het kippenren, om het idee te geven wat wij met de voliere van plan zijn.

Op het moment hebben we hooguit de helft van de fundering ingegraven. Wij doen dit met stenen van 60x40 die we voor de helft ingraven (op de hoogte van 40cm dus). De binnenzijde van de vlucht wordt bestraat met tegels van 30x30. Deze hebben we allemaal liggen, dus het is een kwestie van tijd om er me aan de slag te gaan.

De achterzijde van de voliere wil ik gesloten hebben, maar dan met gehele platen die de hele lengte bedekken en geen planken zoals bij de kippenren. Tevens wordt het dak schuiner, achter 2.20 en voor 2.00m, voor een betere afvoer voor het regenwater (is bij de kippenren nog maar net goed gegaan qua hoogteverschil).

De constructie van de voliere wordt dus ook gebouwd van houten palen die we netjes behandelen en het gaaswerk (ik geloof dat het 12mm is dat we gebruiken) wordt aan de binnenzijde bevestigd.

Het dak wordt van boven ook met gaas afgewerkt en wordt belegd met dakplaten, waarschijnlijk hetzelfde als de kippenren, doorzichtige. Een deel wil ik niet afdekken, zodat de vogels daar eventueel van de regen kunnen genieten als ze dat willen.

Er komt ook een sluis in de ren van 60x40.
Als nachtverblijf komt er een tuinhuis te staan van 180x180 (type Bear County Tuinhuis Basic CA1502) die ik dan van binnen met aluminium panelen halverwege wil afzetten. Dan kan ik de voorste helft van de ruimte gebruiken als opslag voor voedsel e.d.

Qua beplanting heb ik momenteel 4 soorten planten die (zover ik de informatie op het internet kan vinden!) niet giftig zijn voor de vogels. Ik twijfel hoe dan ook nog over de locatie van het plaatsen van de planten, met betrekking tot het kaalplukken wat kromsnavels doen.
Ik heb een krentenboom, deze is erg groot! (Amelanchier Lamarckii), ik heb een klimhortensia (Hydrangea Petiolaris), nog een vuurdoorn (Pyracantha C.) en een kruisbes waar ik geen kaartje meer aan heb hangen, dus weet de latijnse naam niet...

Kort samengevat zijn mijn vragen:
1: Hoeveel vogels vinden jullie optimaal in de ruimte die ik te bieden heb? Ik zat zelf te denken aan 3 koppels valkjes, en een trio of kwartet kwartels. Eventueel breid ik de valken uit tot max. 5 koppels, dus 10 valkjes.
2: Hoe is de combinatie kwartels + valkparkieten en welk type vogelsoort is eventueel geschikt om er bij te houden? Zoja, dan hoef ik hier ook maar 1 koppel van te hebben. Gewoon voor de variatie zou ik het leuk vinden om er een ander soort bij willen doen.
3: Vergeet ik iets wat van belang is bij het bouwen van de voliere? Met name de constructie, of het gebruik van materiaal? Is het wel goed om compleet licht doorlaatbare dakplaten te gebruiken?
4: Moet de tuinschuur die als nachtverblijf gaat fungeren, perse geisoleerd worden? Ik zie ook zoveel verblijven en constructies waarbij dat niet zo is en de dieren maken het allen prima...
5: Zijn de planten die ik wil gebruiken giftig? En welke andere planten/bomen/struiken raden jullie aan om te gebruiken?
6: Plant ik de planten het beste in de voliere, of er buiten? Met name de klimplanten lijken mij het meest geschikt aan de buitenzijde, hebben ze ook nog de meeste kans om te groeien en groen te blijven.
7: Wat betreft het beplanten in de voliere, vraag ik me af hoe dat dan te doen met de bodem die je wilt afbakenen? Moet ik dan dieper gaan graven om daar de tegels of gaas te gaan plaatsen? Kan ik niet een boom ingraven en daar zoveel mogelijk omheen bestraten of is dat niet voldoende om ongdierte en ander ongewenst bezoek tegen te gaan?

Nou barst maar los met alle antwoorden, tips en kritiek!

Spanksel

De foto vergeten van de kippenren... Deze wordt dus qua looks hetzelfde idee als de voliere en de voliere komt dan links te staan, ongeveer 1,5m op de korste afstand er tussen.

Spanksel

Ik zit nog vol spanning te wachten op reacties.. Ondertussen besef ik me dat ik de maten van de toekomstige voliere nog niet genoemd hebben. De ren wordt een beetje hoekig, maar ongeveer 3,5 x 3,5 en dus ruim 2 meter hoog. Het nachtverblijf zal ongeveer 1,8 x 0,9 en 2 hoog worden.

Ik heb nog eens zitten kijken naar de mogelijke combinaties en het aantal vogels dat ik graag zou willen.

Ik dacht te beginnen met 2 koppels valken, 1 koppel turquoisine/bourke/catherina (die laatste 2 moet ik nog even goed uitpluizen en uit die 3 maak ik een keuze), 1 koppel diamantduifjes en een trio/kwartet japanse kwartels.

Uiteindelijk wil ik het aantal valken hooguit naar 5 koppels uitbreiden. Als ik dan lees om 1 vierkante meter per koppel aan te houden, zit ik zo mooi binnen de grens.

Johny en Evelien

Hoi!

Leuk dat je ook met valkjes wil beginnen!

De afmeting van de voliere is groot genoeg voor 5 koppels. Hou er wel rekening mee dat als je jongen krijgt en alle koppels krijgen 3 jongb
en en je zou 2 broedrondes doen dat het krap wordt.

Wij zelf hebben 20m2 bij 1,80 hoog. We hebben nu 5 broedende koppels en doen 1 ronde.

Nachthok, isolatie kan, wij hebben dat wel en de binnenkant geheel bekleed met polycarbonaatplaten. Dit is goed schoon te houden, knagen ze niet aan en geen last van bloedluis. Er zijn ook kwekers die helemaal geen nachthok hebben.
Belangrijk is dat ze droog en tochtvrij kunnen zitten. Let bij de bouw wel op dat je de zuidwest hoek
in elk geval dicht hebt. Hier staat de meeste regen en wind op
Donkere.dakplaten zou ik persoonlijk op de ren niet doen.  Je kunt beter polycarbonaatplaten doen of witte golfplaten. Polycarbonaat heeft tunneltjes en isoleert ook tegen de warmte. Hierdoor blijft het ligt in de ren maar wordt het zomers niet te heet.

Beplanting is leuk maar zou ik niet doen. Je hebt nl na 2 dagenniks meer over!

Japanse kwartels zijn rustiger dan chinese. Dit gaat prima met valkjes. Nadeel van japanse kwartels is dat ze slecht broeden maar de eitjes zijn heerlijk hoor! Zorg ervoor dat je natuurbroed kwartels neemt.

Diamantduifjes zou ik niet doen. Ze zijn erg ziekte gevoelig. Wij hebben zelf een koppel Bourke parkieten erbij. Gaat prima , maar wel 1 koppel, meerdere koppels is af te raden. Bourke mannen zijn naar elkaar erg agressief vooral tijdens de broed. Goldalmandines kunnen ook goed!

Ow ja een japanse kwartelhaan heeft een zeer hoog libido hahaha. Neem dus 1 haan en 3 hennen of alleen hennen. 2 hanen gaan elkaar dood vechten. Ze zijn wel erg leuk en beslist niet schuw.

De gehele voliere aan de onderkant met een rand maken van plexiglas van 25 cm. Hier kunnen muizen niet tegen op klimmen. Rand grind om de voliere, vinden muizen ook niet fijn! Liefst iets van split is wat scherp.

Geen voer aan gaas hangen maar aan het dak van het gaas weg.

Hoop dat je er wat mee kan!

Succes en veel plezier!

Groetjes Evelien

Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

Spanksel

Bedankt voor de vele tips en advies!

Over het samengaan met de vogels (1 koppel van de neophema soorten) en het algemene karakter wist ik al. Dat diamantduiven gevoelig zijn voor ziektes wist ik nog niet, dat is wel erg jammer.

Je tip van plexiglas kan ik ook zeker goed gebruiken! Ook fijn om te weten welke materialen er geschikt zijn voor isolatie e.d.

Heel erg bedankt!

Spanksel

Wij willen de voliere in z'n geheel overdekt maken met doorzichtige platen. Maar wat is dan de beste/makkelijkst te onderhouden optie voor de bodem?

Wij hebben namelijk een flinke partij tegels van 30x30 die waterdoorlatend zijn. Bij het schoonspuiten, verdwijnt alles direct in de bodem. Dat lijkt handig, maar is het wel hygienisch?

Wat zijn hier de mogelijkheden/oplossingen voor?