Wat is het geslacht van mijn lieverdjes?

Gestart door BroertjeLydia, 30 mei 2013, 20:24:44

« vorige - volgende »

BroertjeLydia

Heee,

Ik heb 2 valkparkietjes, 1 mannetje, Pico (dat heeft de kweker mij verteld) en nog een tweede,Bella, nou twijfel ik een beetje of het een mannetje of een vrouwtje is, want ze fluit heel veel en speelt af entoe wel een beetje de baas. Maar nou proberen ze wel eens op elkaar te gaan zitten. Staat het dan vast dat Bella een vrouwtje is?

Lieve Groetjes,
Lydia

Tamara8

Misschien handig om een foto te plaatsen;)

BroertjeLydia

Haha, ja, sorry die was ik vergeten!  :-X
Bij deze...
Mijjn eigen foto's lukte niet, dus heb ik op internet gezocht naar valkparkietjes die bijna exact hetzelfde zijn....
Deze lijkt op Pico https://www.google.nl/search?um=1&client=safari&hl=nl&tbm=isch&q=valkparkieten+gepareld&revid=29358639&sa=X&ei=4qmnUd2RGavu0gWt04CoCw&ved=0CDgQ1QIoAA&biw=1024&bih=672#biv=i%7C3%3Bd%7CzzDvADGtWGtI9M%3A
En deze lijkt sprekend op Bella: https://www.google.nl/search?um=1&client=safari&hl=nl&tbm=isch&q=valkparkieten+gepareld&revid=29358639&sa=X&ei=4qmnUd2RGavu0gWt04CoCw&ved=0CDgQ1QIoAA&biw=1024&bih=672#biv=i%7C17%3Bd%7CVbymJIXJyVu-CM%3A

Groetjes

Suus91

Hoe oud zijn ze? Als ze hn eerste rui hebben gehad is het vaak al zien, dit is dus vanaf ongeveer 6 maanden.

Als je aan de binnenkant van de staart kijkt zul je bij een popje een visgraatmotief onder d staart vinden een man heeft dit echter niet.
Ook kun je het zien wannee je je valkje vastpakt en de vleugel uitspreidt. Als het valkje aan de binnenkant van de vleugels zogeheten spots heeft dan is dit ook een teken van een popje. Alleen popjes hebben spots inder de vleugels en een visgraatmotief onder de staat
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

BroertjeLydia

Heey,

Bedankt voor je reactie!
Z worden dit jaar 2 en ik was er van overtuigd dat de grijzige een popje was en dat de meer gelige de man was... Een vissengraat kan ik niet ontdekken bij Bella, want ze heeft hele donkere staartveren. Ze heeft nu geen zin om haar vleugels te laten zien, dus daar zal ik morgen nog even naar kijken...

Groetjes Lydia

Suus91

http://www.google.nl/search?q=valkparkiet+visgraatmotief&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=9KX-UYHOL4vtPPvjgLgE&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=1024&bih=672#biv=i%7C0%3Bd%7CDY7fXRSkj8tIvM%3A

Op foto 1 een duidelijk voorbeeld van een visgraatmotief ( bij een cinnamon) heeft ze deze niet dan is het vermoedelijk een man eventuele foto's waarop het bij beidente zien is is ook prima.

BroertjeLydia

Bedankt voor je reactie!

Ze zitten nu flink in de rui, ik weet niet of dat uit maakt?

Groetjes

Suus91

Als ze al de eerste rui gehad hebben wat het geval is zal het niet heel veel uitmaken.

Heb er hier ook 6 die in de rui zitten of pas zijn geweest. Ongelukkig genoeg ging de een na de ander in de rui. Dus is de een er net vanaf gaat de ander er net in, erg handig haha

BroertjeLydia

Haha, dan neb je in ieder geval geen 6 stille vogels tegelijk!
Maar ik begin nu wel een beetje te vrezen dat ik straks 2 mannetjes heb...

Ik zal zo snel mogelijk foto's maken en als jij mij daar dan nog even mee kan helpen, graag!

Alvast bedankt,
Groetjes Lydia

mariejj

De grijze, een wildkleur, is in ieder geval een man. (te zien aan het gele masker, wildkleur poppen hebben een grijs koppie)

De gele,  een bonte en volgens mij ook opaline (kleine gele vlekjes op de rug?)  daarbij is het niet aan het uiterlijk te zien wat voor geslacht deze heeft.

Suus91

6 augustus 2013, 19:19:47 #12 Last Edit: 6 augustus 2013, 19:21:41 by Suus91
Link 1 is een popje.
De wildkleur is inderdaad een man.

Aan het uiterlijk is het vaak niet te zien, behalve dmv van de staart en de spots.

Ik heb hier zelf ook een opaline me een bijna blanke staart maar wel weer spots.

BroertjeLydia

Haha, oké, dan is het omgedraait...
Wel raar, want de kweker waar ik ze vandaan heb heeft er heel veel verstand van....
Naja, misschien heeft hij ze gewoon door elkaar gehaald....
Heel erg bedankt dat jullie geholpen hebben!

Groetjes Lydia

Suus91

Ik heb mijn Sita via een kennis die ook zei enige kennis te hebben van valkparkieten die kweekte in valkjes en grasjes.
En hij wist niet eens dat zij een pop was.
Vanaf dag 1 dat ik Sita ( lutino ) kreeg twijfelde ik al aan het geslacht omdat bepaalde puntjes naar mijn mening niet klopte. Ik ben eens uitgebreid gaan zoeken naar aanleiding van een tip. Zo ben ik er achter gekomen dat mijn valkparkiet eigenlijk een vrouwtje was ipv een mannetje.