12 mei 2025, 22:33:04

Rui

Gestart door ErikenAnn, 23 april 2013, 22:18:47

« vorige - volgende »

ErikenAnn

Wij hebben 2 valkparkieten die nu allebei ongeveer 3 jaar zijn. Eentje ervan is nu voor de 2de keer zijn vleugelpennen kwijt en kan niet meer fatsoenlijk vliegen (hij probeert het wel maar valt na een meter of drie op de grond). De vleugelpennen zijn de vorige keer terug gegroeid zonder enig verder probleem. Hij bloed niet en heeft er verder geen last van.

De andere valkparkiet zit hier even lang (in dezelfde kooi) en heeft dit nog nooit gehad.

Vandaar mijn vraag: is het normaal dat de ene zijn vleugelpennen kwijtraakt en de andere niet? Hoe vaak ruien ze eigenlijk?

smiley

Hallo

Sommige mutaties zijn nachtblind de lutino ,bronze fallow ,albino de rood-ogen dus ...
En daar door krijgen ze in de nacht soms paniek aanvallen en dan klapperen ze met hun vleugels tegen de stokken en tralies aan .
Daardoor beschadigen ze hun vleugels en verliezen ze soms pennen .
De ene is er gevoeliger voor dan de ander ....laat in de nacht een lampje branden dan word het vaak stukken minder !!

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

ErikenAnn

Bedankt voor de info. De Lutino heeft er geen last van, het is de bonte die zijn vleugelpennen voor de 2e keer kwijt is.

De bonte slaat idd met zijn vleugels tegen de kooi maar hij doet dat vooral overdag (s'nachts hoor ik ze en ben ik er relatief snel bij). Overdag gaat hij (meestal ondersteboven) tegen de tralies hangen en begint hij hard te flapperen. Is dat om aandacht ofzo?