10 mei 2025, 22:17:25

pop legt eitjes niet in broedhok

Gestart door ruben08, 4 maart 2013, 17:29:23

« vorige - volgende »

ruben08

Hallo,

Het is een tijdje geleden dat ik hier nog iets heb gepost ^^

Ik had 1/2 weken geleden een broedhok in de kooi gezet.
Maar ik zag zaterdag dat er op de grond van de kooi, een ei lag met een barst er in.
Vanmiddag vond ik een eitje in hun eet bakjes.

Waarom legt hij ze niet in het broedhok?

Ik weet niet of dit hier iets me te maken heeft:

Mijn ouders had ze een week geleden een paar keer vrij gelaten (in de woonkamer). Maar ik zei dat het best was om in hun kooi te laten. Als ik ze er weer in stak, kon ik gewoon met mijn hand aan/in het broedhokje gaan, zonders dat ze komen bijten en blazen (wat ze meestal doen)
Nu zijn ze wel weer wat meer dominanter voor hun broedhok

Ze hebben al 1 keer jongen gekregen (2 jaar geleden).

-Ruben
Ruben en valkje Pinky(rechts) en bertje(links) ^^

Sven de Valk

Ik zou geen idee hebben, ik denk dat je gewoon af moet wachten.

Zijn ze veel in het nest? Anders zou je een pas gelegt heel ei erin kunnen leggen en kijken wat er gebeurt. Maar dan moet het ei niet al te oud zijn en niet stuk. Misschien helpt dat?

carco

Is het blok groot genoeg? Het invlieggat?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

ruben08

Citaat van: carco op  5 maart 2013, 11:27:41
Is het blok groot genoeg? Het invlieggat?

Groetjes: Caroline.

Ja, ze kunnen er gemakkelijk in
We hebben al eens jongen gehad in het zelfde broedhok.

Citaat van: Sven de Valk op  5 maart 2013, 09:30:43
Ik zou geen idee hebben, ik denk dat je gewoon af moet wachten.

Zijn ze veel in het nest? Anders zou je een pas gelegt heel ei erin kunnen leggen en kijken wat er gebeurt. Maar dan moet het ei niet al te oud zijn en niet stuk. Misschien helpt dat?

in 1 eitje zat er een krak in en de andere zag er ook niet echt goed uit.
De pop zit meer in het broedhok dan ervoor, waarschijnlijk komt er vanavond of morgen een nieuw eitje.

Ik denk wel dat die in het broedhokje gelegt gaat worden.

Sven de Valk

Ik hoop het voor je, kweken en tam maken is het leukst aan vogels houden

Bert_85

Als de pop eieren legt buiten het blok, wil het wel eens helpen om een nepeitje in het blok te leggen. Of haar eigen ei in het blok leggen, als dit niet kapot is.

Ik heb dit zelf nog maar 1 keer meegemaakt, de eerste twee eieren lagen buiten het blok (kapot), dan een nepei erin gelegd en vanaf dan legde ze alles in het blok.
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

ruben08

Citaat van: Bert_85 op  7 maart 2013, 20:25:44
Als de pop eieren legt buiten het blok, wil het wel eens helpen om een nepeitje in het blok te leggen. Of haar eigen ei in het blok leggen, als dit niet kapot is.

Ik heb dit zelf nog maar 1 keer meegemaakt, de eerste twee eieren lagen buiten het blok (kapot), dan een nepei erin gelegd en vanaf dan legde ze alles in het blok.

Eergisteren lag er een derde ei buiten het broedhok op de grond, waarschijnlijk komt er nu min. Nog 1 eitje, ik zal er vanmiddag een nep inleggen.

Hopelijk dat hij er dan in het broedhok legt :)

ruben08

Citaat van: ruben08 op  8 maart 2013, 07:52:58
Citaat van: Bert_85 op  7 maart 2013, 20:25:44

Eergisteren lag er een derde ei buiten het broedhok op de grond, waarschijnlijk komt er nu min. Nog 1 eitje, ik zal er vanmiddag een nep inleggen.

Hopelijk dat hij er dan in het broedhok legt :)

Ik had vrijdagmiddag een nep eitje in het broedhok gedaan, pinky(pop)zat er hele dagen in behalve om te eten, 10 minuten geleden komt pinky uit zijn broedhok om te eten & dan legt hij een ei die op de grond van zijn kooi valt & er zit een barst in.

iemand enig idee waarom hij dat doet?..

Bert_85

Ik heb geen idee waarom ze dat zou doen.

Ik zou een zacht materiaal op de bodem van de kooi leggen, hopelijk kan je zo enkele eitjes redden en in het nestblok leggen.
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

ruben08

Citaat van: Bert_85 op 11 maart 2013, 18:44:25
Ik heb geen idee waarom ze dat zou doen.

Ik zou een zacht materiaal op de bodem van de kooi leggen, hopelijk kan je zo enkele eitjes redden en in het nestblok leggen.

waarschijnlijk al te laat, misschien komt er nog 1 eitje.
Hopelijk gebeurt dit niet meer in de toekomst :(