14 mei 2025, 19:19:40

Valkparkiet straffen?

Gestart door Maaisiej, 4 januari 2013, 20:19:36

« vorige - volgende »

Maaisiej

Hoi,

Ik vroeg mij af of er een manier is om je valkje te straffen? Mijn valk is namelijk ontzettend vervelend aan het puberen, hij knaagt echt aan ALLES, en zeker als ik achter mijn laptop zit. Dan gaat echt alles eraan: de rubbertjes, het wieltje van mijn muis, mijn toetsen, papier etc. etc. Hij rent ook echt van het een naar het ander. Als ik hem wegduw rent hij alleen maar harder terug of weer naar iets anders wat te slopen is. En zijn knaagspeeltjes? Daar blijft hij natuurlijk van af >:(

Larissa

Hoi

Je kunt een valkje wel straffen door je stem heel laag te maken, een duidelijke foei uitspreken.
Meestal werkt het ook wel als je de naam gebruikt, hem weg zetten van het geen wat hij aan het slopen is.

Gebruik alleen niet de kooi als strafhok want dit is zijn veilige haven hier moet hij zich veilig en vertrouwdt blijven voelen.

groetjes

Maaisiej

Ik probeer het maar hij trekt zich er werkelijk helemaal niks van aan. (eigenwijs, zucht). Maar dat doet hij dus ook niet als ik hem wegduw of wegpak.

kuifje10

Wij roepen duidelijk, NEE!!

Als dat niet helpt heb ik een klein balletje wat ik naar de vogel rol, want meestal gebeurt het op de vloer (kabels) of op tafel, wanneer de vogels niet reageren laat ik een sleutelbos vallen, dan gaat er bijna altijd een wel lichtje branden.

Helpt het echt niet, pak ik de vogel op en zet hem of haar op het eigen speeltoestel, zo van, hier hoor je en niet op de tafel om te slopen.

Wat ik ook wel eens doe als ze echt niet reageren is gewoon een handvol lego blokjes in hun richting gooien, moet je opletten hoe boos ze dan worden! En die felgekleurde lego blokjes zijn dan ook wel interessant, want ze kunnen die blokjes handelen en ermee slepen, aandacht afgeleid, altijd leuk.

Het kost wat moeite maar ja daar heb je eigenwijze valkparkieten voor.

Hier doen ze niet liever dan op je handen of op het aanrecht zitten als je eten moet koken, niet dus, huppetee, naar je eigen kooi. Dat is een moment dat ik ze altijd opberg in hun eigen huis. Protesteren heeft geen zin en dat snappen ze best wel, want er komt geen gekrijs meer uit de kooi wanneer ik dat doe.

Dobby01

Ik zeg meestal duidelijk nee terwijl ik haar boos aankijk. Daarna zet ik haar op een plek waar ze wel mag zitten zoals bijv op mijn schouder  :)