28 april 2024, 12:31:31

Baby wil geen pap! Help!

Gestart door dierenvriend25, 22 september 2012, 12:19:46

« vorige - volgende »

dierenvriend25

Hallo,

Heb een valkparkietje aageschaft van ongeveer 4 weeken oud.
De kweker heeft gezegd dat ik die verder zelf met de pap kan voeren.
Heb pap aangeschaft en geprobeerd met lepeltje te voeren, maar dat ging niet zo geweldig. Ik weet dat ik valkje moet wegen en pap op temperatuur (38-41) houden. Ik dacht dat die misschien die pap niet lekker vindt. Heb serieus 2 andere aageschaft waaronder Nutribird A21, maar hij wil geen een! Ik heb ook spuitje gekocht, maar ook dat helpt niet veel.
Wat ik nu doe is: ik wikkel hem in een handdoek zodat alleen het snaveltje te zien is en zo spuit ik pap naar binnen, maar dat vind ik zo vrezelijk zilieg. Hij zit dan helemaal onder pap... en krijgt maar paar hapjes binnen.

Hij zou 3 a 4 keer pap moeten krijgen, maar omdat die zo weinig binnen krijgt elke keer, wil ik het vaker doen. Totdat het beter gaat.

De kweker zegt dat die moet nog wennen aan de pap en dat het daarom zo moeilijk eerst gaat, maar na paar dagen zou dat beter gaan.

Heeft iemand ervaring met zoiets en hoe maak ik het eten aangenamer?

groetjes,
Sarah















Sven de Valk

Hallo,

De eerste paar dagen zijn idd moeilijk, met een spuitje is het in het begin het makkelijkst

Je legt je duim op zijn kop en doet het sluitje horizontaal op zijn snavel, en duw hem iets op hoog en doe rustig het spuitje in zijn snavel en doe er een beetje in. Dit steeds op nieuw tot spuitje leeg is

Als die er aan gewend is hapt die er vanzelf naar maar in begin moet je het aan hem leren

Sven de Valk

Het spuitje dus onder de punt van de snavel

dierenvriend25

Bedankt voor de tips, ikz al het zeker straks proberen.
Maar het probleem is dat hij steeds wegloopt of uit mijn hand klimp.
Zelfs uit de handdoek weet ik weg te komen..  :'(

dierenvriend25

Hij weet uit een handdoek weg te komen.. haha niet ik  :P

carco

Fijn, weer iemand die een vogel uit het nest mee krijgt zonder dat de kleine al pap gehad heeft en niet weet wat te doen :'(
Ik word hier echt een beetje moedeloos van. Pappen is niet gemakkelijk en niet leuk!!!
Het beste zou zijn: breng de vogel terug, maar dit is vast geen optie vermoed ik.
Dus dan maar doorzetten in de hoop dat het goed gaat.
Het beste is om het kleintje te leren wennen door het tegen je aan te houden dat hij recht zit. Je kan dan heel rustig met het spuitje zijn snaveltje opendoen en richting de rechterkant, dus links voor jou spuiten. Het kleintje houdt je vast met je linkerhand en je hebt de spuit in je rechterhand.
Als je de kleine voert zoals je nu doet spartelt het tegen en is de kans zeer groot dat hij stikt omdat je in de longen gaat spuiten.

Succes!

Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




donsje

ben het helemaal met je eens carolien .
waarom doen ze dat nou toch.

dierenvriend25

Hallo Caroline,

Bedankt voor de tip, ik ga die morgen vroeg gelijk uitproberen. Ik hoop dat het beter zal gaan, want met duim op zijn hoofd enzo werkt niet...  :-[ Hopelijk spartelt hij dan niet tegen.

Nog een vraagje.. Moet de spuit onder of boven zijn tong? Want tot nu toe loopt de meeste pap meer uit zijn mond dan in..  ???

Ik ben ook achtergekomen dat die koekjes erg lekker vindt (nu al?) .
Hij heeft vandaag 1 volkoren koekje op en kwart havermoutkoekje.. en paar druppels water.
Ik heb ook om de 3 a 4 uur pogingen gedaan om pap te geven, paar hapjes gingen er wel in.
Hij wil gewoon droog voer eten, zoals pap en eiervoer in droge vorm en koekjes dus. Maar zodra er iets nats in de buurt komt, draait hij zijn hoofdje weg.
Verder lijkt hij al best zelfstandig (of hij doet alsof), hij zit op een stokje en maakt zijn veertjes schoon, maakt af en toe geluidjes etc.
Als die nu nog pap gaat eten ben ik helemaal happy. Kan het trouwens zijn dat hij pap niet lekker vindt?
Ik heb er 3 soorten nu in huis.. Nutribird A 21, erg fijn, en dan eentje die iets groffer is (geen idee wat de merk is) en nog een die nog groffer is van Beaphar. De laatste gaat zowieso niet door de spuit.

En ja als ik het had geweten dan zou ik die nooit zo meenemen. Het had enorm gescheeld als die al aan de pap was.. Terugbrengen is geen optie... Ik moet nu idd volhouden.

Groetjes,
Sarah

carco

Hoe kom je er bij om koekjes te geven??
Heb je ook trogierst ed in de kooi al? Op de grond aan de tralies: gewoon op een paar plekken neerleggen.
Zo ook brood en eivoer inderdaad neerzetten. Zaad (grasparkieten en groot parkietenvoer ) aanbieden. Zoveel mogelijk lekkere dingen (rijst, groenvoer ed) in de kooi zetten. Je zegt dat ie al wel knabbelt dus daar kan je gebruik van maken.
Het merk pap maakt totaal niet uit, want vogels die geen pap kennen vinden geen één soort lekker!

Je moet het boven het tongetje doen en waarschijnlijk zal hij proberen met het tongetje het spuitje weg te duwen.
Heb je een digitale weegschaal in huis? Dit is echt een must hoor. Dan kan je beginnen met hem te wegen zodat we kunnen kijken of het gewicht goed is.

Groetjes: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!




dierenvriend25

Vanochtend heeft die heel goed gegeten ( voor zijn doen )!!  ;D
Ik heb geprobeert hem tegen me aan te houden, maar hij ontsnapte. Op een gegeven moment deed ik handdoekje over hem heen en hij bleef rustig zitten. Heb andere papje klaargemaakt, dus geen Nutribird. Vanaf de zijkant in zijn snaveltje gespoten en hij slikte een deel steeds in, maar wel pas als ik spuitje in heet water dompelde. Ik denk dat de pap snel afkoelde en dat die daarom niet at. Nu houd ik heet water bij de hand en dompel spuitje steeds in als ik merk dat die pap niet doorslikt. Het werkt!!!! Zijn krop was gevuld.

Ik weeg hem inderdaad elke ochtend en zo tussendoor ook.
Vanochtend was die 82 gram en na het eten 89 gram. Hij is wel afgevallen de afgelopen paar dagen, want hij was eerst 90 gram. Maar ik denk dat het nu wel weer goed zal gaan, aangezien die eet.

Gisteren heb ik hem van alles geprobeerd aan te bieden, maar fruit wil hij niet en ook geen sla en geen brood, maar koekje viel hij aan. Ik was allang blij dat die iets at. Hij eet ook wel gepelde zonnebloempitten (nou ja eten, hij knabbelt eraan zodat de helft weer uit zijn mond valt).
Ik heb van alles op de bodem neergelegd, maar hij wil niet op de bodem zitten.
Wat betreft trosgierst, het ligt ook op de grond en in bakjes, hij knabbelt eraan en slikt ze geheel door! Gisteren is alles weer  met ontlasting uitgekomen.

Straks maar weer voeren en hopelijk zal het goed blijven gaan.

Groetjes,
Sarah

carco

Het begin is er dus :D

Dat het gewicht wat minder is is heel normaal hoor. Een kleine die net aan de pap is valt altijd in het begin iets af. Komt straks vanzelf weer goed. Maar dit gewicht is netjes.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




donsje

misschien kun je wat ook wat pellets weken in water en zaht geven hielp ook bij mijn bergparkiet.

dierenvriend25

Donsje, bedankt. Zal ik ook proberen.

Dat pap geven lukt nu wel.. ben wel 1 uur mee bezig en maak 2 keer pap aan... want de meeste gaat nog steeds langs zijn mond  :(
Maar goed uiteindelijk zit er +/- 8 a 9 gram in. Het lijkt dat hij pas aan het einde snapt dat hij niet gemarted wordt, maar dat die eten krijgt, want pas halverwege de spuit wordt hij iets rustiger. Daarom moet ik 2 keer pap aanmaken.. Ah ja zolang hij eet  ;D

Hoe snel neemt een valkje in gewicht? Mijn volwassen popje weegt maar 102 gram (heb vandaag gewogen). Hoeveel gram moeten ze wegen? Is het dan zo dat als mijn baby vakje straks 100 gram weegt dat hij dan op de normale gewicht is?

Groetjes,
Sarah

dierenvriend25

foto van het pootje

carco

Wat is de vraag?
Staat alleen foto van het pootje ???
Ik zie een teentje dat onder een andere staat, dus niet helemaal goed.
Maar kan er verder goed op rusten lijkt het?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!