3 mei 2025, 05:17:22

Kan iemand aub mij helpen?

Gestart door Marl1, 17 augustus 2012, 12:19:23

« vorige - volgende »

Marl1

Hoi,

Ik ben al de hele ochtend aan het klungelen, maar het gaat niet goed.

Ik wil een kleintje van 24 dagen oud gaan pappen, maar ik durf niet zo goed, en hij wil niet. Bovendien weet ik niet of ik de pap wel goed klaar maak. Hij woog vanmorgen met een lege krop 71 gram. Dus hij moet 7 ml krijgen. Ik heb Nutribird A21 in huis gehaalt. In de gebruiksaanwijzing staat 1 deel poeder vermengen met 2, 2.5 deel water. Ik heb geen idee of welke dikte de pap moet hebben. En ik heb al een aantal x  veels te veel klaar gemaakt, dus het zou misschien wel handig zijn, als ik wat maten weet. Ik heb hem weer even bij pa en ma gezet in de hoop dat hij wat eten krijgt, zodat ik uit kan zoeken hoe het pappen werkt. Ik weet inmiddels hoe ik het klaar moet maken, welke temperatuur de pap moet hebben, en hoe vaak hij gepapt moet worden volgens het schema, en dat is 3 x per dag. De pap koelt telkens af, dus ik maak ook telkens weer nieuwe. Moet ik het kleintje dwingen dat hij gaat eten? En ik durf niet zo goed....

Kan hij ook alleen in een kooi blijven zitten, is dat niet te koud voor hem? Hij zit op zaagsel en heeft een knuffelbeer. Alleen moet ik van half 3 tot 9 uur werken, maar hoe doe ik dat met de voeding die ik om 5 uur moet geven? Moet ik ook al zaad bij hem in de kooi zetten, en water enzo? De begeleiding hier, wil niet inspringen om te pappen om 5 uur. Dus is er niemand die dat kan doen.

Kan iemand mij hier advies in geven?

Alvast bedankt.

Groetjes Marleen.

Marl1

Ik zal het kleintje in een vervoersbakje zetten.

Rianne

Zelf doe ik eerst een schepje poeder in een bakje en daarna doe ik het water er pas bij. Dan zet ik t bakje pap in een ander schaaltje waar ik kokend water in heb gedaan, au bain marie heet dat. Dan koelt de pap niet zo snel af.
Je valkje is t niet gewend om met een spuit gevoerd te worden, het zal dus wat tijd en geduld kosten om hem hier aan te laten wennen.
Voeren de ouders nog wel?  Ik weet dat Lin van t forum een soort beschermjasje van een panty had gemaakt tegen het plukken op het lijf. Dan zou je zoiets om kunnen doen als je niet kunt pappen en hem hij de ouders moet laten.

Marl1

Hoi,

Bedankt voor de tip!

Maak je dan de pap aan met koud water of met heet water?

Het is vanmiddag met veel pijn en moeite toch gelukt. Hij heeft ongeveer 6 ml op. Het ging hapje voor hapje, ik ken de kracht van het spuitje nog niet goed, ik deed het eerst een beetje te hard, toen zat het valkje helemaal onder de pap! Maar ik was ook wel bang dat hij zich zou verslikken. Het was echt 1 grote knoeiboel! Vanmorgen heb ik het ook een aantal keren geprobeerd, maar toen durfde ik helemaal niet. Ik moest even doorzetten, maar ik moest wel, van pa en ma kreeg hij geen eten meer.

Zou het nog kunnen dat-tie bij de ouders dan weer eten krijgt? Want anders heeft het geen zin om een pb-tje naar Lin te sturen.

Misschien stuur ik toch maar een pb-tje, ik heb nog 2 jongen. Maar dan moet ik toch deze maar blijven pappen, het verschil in leeftijd met de andere 2 kleintjes is ook te groot, en ik hoop dat pa en ma zo iets minder grof gaan voeren.

Lin is toch een moderator ofzo, of bedoel je haar niet? 'k Moet natuurlijk wel de goeie hebben!  ;)

Groetjes Marleen.

Larissa

Hoi hoi

Ik maak de pap altijd aan van gekookt water, dus water koker aan, laten koken dan pap klaar maken roeren tot de juiste temp. dan in een schaaltje met warm water zodat hij op de juiste temp blijft.

Vaak wil het valkje het ook wel aanpakken als je het snaveltje iets omhoog drukt met het spuitje onder de punt van de boven snavel ze moeten het kopje ook omhoog doen als de ouders ze wil voeren

s6 met dit valkje

Rianne

Ik bedoel idd Lin de moderator :) Zal eens kijken of ik er een foto van kan vinden.

Marl1

Hoihoi,

Het gaat inmiddels wat beter met pappen, ik begin het een beetje onder de knie te krijgen, alleen het jong wil nog niet echt. In het begin gaat het wel, maar de 2 laatste ml zijn nog lastig. Voor hem, maar ook wel een beetje voor mij. Ik weet niet of ik dan moet stoppen, of hem moet gaan dwingen. Zijn 3 voedingen per dag voldoende, of moet ik over gaan tot 4 x per dag? Hij woog met lege krop 80 gram, na het eten 86 gram. Is dat goed?

Hoi Larissa,
Bedankt voor de tip. Wat doe jij als de pap onverhoopt te snel afkoelt, maak je dan nieuwe, of mag je het weer opwarmen? Ik probeer nu ook met het spuitje het snaveltje open te krijgen, dat gaat op zich best wel. Je moet er even handigheid in krijgen.

Hoi Rianne,
Jij ook bedankt voor de tip en de link. Ziet er wel grappig uit op die foto's, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Kan jij het ook? Ik heb het idee gekregen dat jij ook van hobbykwekerij Sephora bent? Ik kan het ook mishebben hoor! Of moet ik gewoon even een berichtje naar Lin sturen?

Nogmaals dank voor de hulp!

Groetjes Marleen.

donsje

je kunt ook een lepeltje dubbelvouwen om te voeren.
vindt ik zelf makkelijker.
de pap is inderdaad snel koud maar ik vervang het gekookt water in het bakje onder het bakje pap met nieuw gekookt water ,je moet wel controleren of de pap niet te warm is.
zou niet teveel de pap op dringen.
heb zelf ook ondervonden om de pap van het vogeltje tedoen wat gemorst is met een tissue af tedoen in plaats van keuken rol.
succes
groetjes monica

smiley

Hoi

Ik maak de pap aan trek het in de spuit en vul een beker met warm water .
Daar zet ik de spuit even in om het warm te houden , en dan voer ik .
Koelt de spuit af zet ik hem weer even in het water .

Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Marl1

Hallo allemaal,

Ik heb wat vragen:

Het valkje poept donkergroene poep, komt dat van de pap? Toen hij nog bij pa en ma zat, was zijn poep beige.

De tijden voor het hadopfok geven, komt dat heel precies? Of zou ik andere tijden kunnen aanhouden?

Moet zijn kropje helemaal leeg zijn voordat ik hem weer pap geef? Want dat is niet altijd zo.

Hij woog gisterochtend 80 gram, en vanmorgen woog hij weer 80 gram. Hij is dus niets aangekomen, dat moet toch wel? Of moet ik hem dwingen om echt die 8 ml binnen te krijgen? Hij moet natuurlijk niet af gaan vallen!

Hoi Conny,
Bedankt voor je reactie. Ik heb een spuit waar maar 5 ml in kan. Maar hoe controleer je dan of de temperatuur goed is? Volgens het informatietopic over handopfok komt dat best wel heel precies, 39 รก 40 graden C. moet het zijn. Anders krijg je een hoop problemen. Het is misschien wel een makkelijker manier. Ik heb Larissa's manier overgenomen.

Hoi Donsje,
Jij ook bedankt voor je reactie. Ik weet niet hoe jij precies de pap maakt, maar bij mij is het te dun om hem van een lepeltje te laten eten. Hij laat het ook niet in zijn snaveltje gieten. Misschien ligt het aan het merk. Het valkje maak ik ook niet schoon met keukenrol, dat doe ik met wc-papier, dat is ook wat zachter.

Groetjes Marleen.

animallovertje

ik heb nooit handopfok gedaan, dus het is maar een idee.. maar misschien kun je een extra voerronde inlassen als het niet lukt om 8 ml in 1x erin te krijgen.. dat je bv na 2 uur nog eens probeerd. zodat hij wel de hoeveelheid binnenkrijgt die die nodig heeft.
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Marl1

Hey Animallovertje,

Leuk je weer te zien! Bedankt ook voor je reactie!

Ik ben al van 3 naar 4 voedingen gegaan vandaag. Maar anders was dit geen slecht idee (volgens mij :-X). Maar wat pappen betreft ben ik ook maar een beginneling....

Ik wacht nog wel even af tot ik een reactie krijg van een ervaren kweker/papper.

Groetjes Marleen.

smiley

Hallo

Ik controleer de warmte van de pap altijd op mijn pols ,net als bij een baby.
Is het na jouw idee te warm koel je hem even onder de kraan af .
Ik doe altijd lauw/ warm water in de beker  en blijf voelen of het niet te koud of te warm is .
Maar de manier van Larissa werkt ook heel goed.
De tijden maak je zelf uit , als de aantal uren die er tussen zitten maar gelijk blijft via het schema .
Als jij om 9uur de eerste voeding geef dan verdeel je de uren vanaf 9 uur ...en doe de laatste zo laat als dat voor jou handig is !!
De kleur van de poep word de komende dagen wel lichter van kleur .
Als het kleintje de 8 ml niet altijd op krijg is dat niet zo heel erg zolang hij maar niet afvalt.
Anders een voeding erbij geven ...na een aantal dagen kan de extra voeding er dan weer af .
De krop hoeft niet altijd leeg te zijn ,als hij maar s'morgens vroeg dus na de nacht leeg is dan is het goed .

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

donsje

heb zelf 3 kakariki,s grootgebracht vanaf 3 weken oud omdar de ouders niet meer voerde maar deed dit met een lepeltje omdat ik het met een spuitje niet makkelijk vond .
heb ook nog twee grasparkietjes en een bergparkiet grootgebracht met pap.
je moet er wat handigheid in krijgen .
heb bij de dierenarts ook een middeltje gehad voor het kropje tegen schimmels dat moest ik elke voeding toevoegen.
groetjes monica