2 mei 2025, 01:34:48

Nu al? kan dit? Wie helpt

Gestart door Rissiejjj, 11 augustus 2012, 19:18:04

« vorige - volgende »

Rissiejjj

Ik heb eventjes een vraagje.
Een jong van eigen kweek werd na het uitvliegen niet meer gevoerd door de ouders. Het was net of ze niet snapten dat het hun jong was. Heb het even aangezien maar toen maar besloten hem/haar binnen te halen en met de hand verder te doen.

Nu afgelopen maandag was het kleintje 5 weken oud, en woensdag, met 5 weken en 2 dagen dus sta ik 's avonds netjes boven met me bakje pap en heeft het kleintje de hele krop vol zaadjes.
Oke, zou hij zelfstandig zijn, nee veel te vroeg.
Donderdagochtend geen voeding gegeven maar wel gewogen.
Woog toen smorgens 79 รก 80gram en in de avond woog hij 83gram zonder dat hij een voeding van mij had gehad.
Toen nog een klein beetje water gegeven en verder niks.
Gisterochtend door tijdgebrek niet gewogen, gisteravond wel, woog weer 83 gram. Nu vanochtend woog hij 82 gram.

Mag ik hem nu als zelfstandig beschouwen of hoe moet ik dit zien, hoeveel moet hij daags aankomen? Hij schooiert wel heel veel maar ook regelmatig maakt hij het typische schooiergeluid en ondertussen zit hij flink te eten in de voerbak.
Normaal ben ik vrij zeker, dan schooieren ze vrijwel niet meer als ze goed eten. Maar dit kleintje eet goed, valt absoluut niet af, komt over de dag wat bij. Maar toch zodra hij mijn voetstappen op de trap hoort begint hij al te schooieren.

Weer terug avondvoeding geven of het schooieren negeren en zo laten?
Blijf hem hoe dan ook wegen natuurlijk.

donsje

zou hem nog avondvoeding geven tenminste als zijn krop leeg is ,heb je hem al  zelf zien eten.

Rissiejjj

Ik zie hem heel veel zelf eten en savonds zit ook zijn kropje vol met zaadjes.
Vandaar dat ik dus gestopt ben met de pap. Heb hem nog niet zien drinken dus geef hem dat nog via spuitje.

Probleem zit hem erin dat hij zo ontzettend veel schooiert en natuurlijk zijn leeftijd wat mij aan het twijfelen brengt.
Wel eerder papvogels gehad, maar die stopten ook met schooieren toen ze zelf aten, maar deze blijft krijsen, dat is dus mijn punt.

Hij eet goed lijkt het en komt ook aan, dus wat dat betreft zou je hem toch zelfstandig noemen. Maar dat hij nog zo jong is en zoveel schooiert brengt me aan het twijfelen.

donsje

ja dan weet ik het ook niet ,sorry

Rianne

De enige manier om zekerheid te krijgen is om hem uit de voliere te halen en apart te zetten.
Maar zie je hem echt zaadjes pellen en opeten of zit ie gewoon met z'n snavel in de voerbak te rommelen, en doet hij dus alsof hij eet?
Eenmaal uitgevlogen voeren de ouders lang zo vaak niet als wanneer ze nog in het blok zitten is mijn ervaring.

Mohammed

Wel in de gaten houden, had ook een jong die deed alsof hij zaadjes pelde wat ook zo leek. Uiteindelijk overleden door de honger. Dan krijg je toch wel een rot gevoel. Daarom controleer ik of ze wel goed eten. Als je geen geschreeuw hoort (Doen ze als ze honger hebben) dan lijkt het mij wel een teken van zelfstandigheid.

Rissiejjj

Citaat van: Rianne op 11 augustus 2012, 23:57:19
De enige manier om zekerheid te krijgen is om hem uit de voliere te halen en apart te zetten.
Maar zie je hem echt zaadjes pellen en opeten of zit ie gewoon met z'n snavel in de voerbak te rommelen, en doet hij dus alsof hij eet?
Eenmaal uitgevlogen voeren de ouders lang zo vaak niet als wanneer ze nog in het blok zitten is mijn ervaring.

Probleem is dus dat dit kleintje al binnen zit doordat de ouders echt 1.5 dag lang niet hadden gevoerd, had continue gechekt toen of hij wat had gehad, maar helemaal niks.
Hij zit dus lekker bij mijn binnenvalkjes nu en kreeg pap. Gisteravond nog even weer een voeding gedaan.
Hij pelt de zaadjes wel, heb er wel is bij zitten te kijken, en je kunt naderhand ook in het kropje de zaadjes voelen zitten. Alleen het valt me nu op dat als er wat meer dopjes van de zaadjes in de bakjes liggen dat hij dan niet eet. Vanochtend dus het voer maar weer ververst en gisteravond nog even weer een papvoeding gedaan.

Bedankt voor de hulp.
Denk dat ik iets minder onzeker moet zijn en wat meer op mijn gevoel af moet gaan.
Verschil was met Aimee begin dit jaar dat zij ook stopte met schooieren nadat ze zelf at, dit kleintje blijft aan het schooieren.

Rianne

Er zitten hier grote zelfstandige lummels in de voliere die af en toe ook nog bedelen bij pa en ma. Het bedelen stopt niet direct als ze zelfstandig zijn geworden.
Jouw valkje is erg jong, en snapt misschien niet dat hij even  moet zoeken als er bovenop allemaal lege schilletjes liggen.

smiley

Hoi

Ik heb hier een popje te logeren ,die bij aankomst 5 weken was.
Ook zij had steeds in de avond een volle krop zaad .
Ik geef haar in de ochtend 5 ml pap en in de avond 10 ml.
Waarom omdat na 2 dagen toch duidelijk werd dat ze die zaadje wel opat ,maar af viel .
Duidelijk kon ze het nog niet alleen ,nu nog krijgt ze 5 ml in de ochtend of wat ze pakt ,en in de avond  pakt ze 5/6 ml aan pap.
Nu stijgt ze elke dag een gram in gewicht en eet steeds meer zelf !!
Zal ook niet lang meer duren voordat ze zelfstandig is !!

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Larissa

Hoi hoi

Het kan maar zo zijn dat deze al een aardig eind op weg is, gewoon blijven wegen.
Valt hij niet af dan zal ik hem zeker niet bij pappen ondanks dat deze nog maar 5 weken is.

Mijn jongen die nu in de voliere bij de ouders zitten bedelen ook nog wel eens maar de ouders doen er niks meer op uit en die van mij zijn toch al ruim 12 weken geweest

groetjes

Rissiejjj

Hij krijgt af en toe nog is een papvoeding nu.
Hij kan prima zelf eten maar vertikt het regelmatig.
Gewicht is wel goed, maar hij valt soms op de dag 1 gram ofzo af.
Geef hem echter geen pap meer, maar nat eivoer.

Hij eet in de ochtend sowieso en daardoor krijg ik ook geen mooi beeld meer van het gewicht. Als ik nog op bed lig hoor ik hem al in het voerbakje zitten namelijk, dus heeft hij sochtends al gewicht erbij.

Als hij al voeding krijgt nog op een dag is het rond 12 uur savonds, want ik weet dat hij het kan.
Afgelopen week nog, eivoer papje, theelepeltje erbij, laat hem daar maar vanaf eten. Vertikte hij dus ik het spuitje halen om te proberen hem daar nog wat vocht mee binnen te laten krijgen. Kom ik terug op de kamer, zit die grapjas zich vol te eten in de voerbak. Tja wat moet je ermee met zo'n eigenwijs ding, haha.