2 mei 2025, 19:24:08

Valkje 3 a 4 weken vraagje

Gestart door bibibobo, 18 juli 2012, 12:55:30

« vorige - volgende »

bibibobo

18 juli 2012, 12:55:30 Last Edit: 18 juli 2012, 13:00:48 by bibibobo
Hallo allemaal.

Ik heb sinds zondag een baby valkje van dus volgens de kweekster 3 weken oud.
Ik heb vanaf zondag 5 voedingen aangehouden dus om de 4 uur omdat het beestje bleef roepen om eten.
gister heb ik eindelijk een weegschaal gevonden die dus op de gram weegt en schrok mij rot het beestje woog 86 gram.
Nu heb ik gistermiddag een voeding weggelaten maar ze had het echt heel erg moeilijk.
Vanmorgen woog ik haar en ze zit op de 80 gram dus heb haar het max. van 7 ml gegeven.
Alleen net schreeuwde ze weer om eten heb het proberen te rekken maar ze bleef maar doorgaan.
Ik haar gewogen en ze woog 79 gram nu heb ik haar weer de max. van 7 ml eten gegeven en is ze weer volop aan het genieten en lekker aan het slapen.

Ik heb vanmorgen trouwens haar eerste voeding om half 9 gegeven.

Alleen nu dus mijn vraag hoe moet ik het gaan aanpakken ze doet het dus niet volgens schema.
Moet ik haar gewoon om de 4 a 5 uur voeden?
Oja en hoe kan ik het beste aangekoekte pap wegkrijgen gewoon met warm water?
Zou iemand mij kunnen helpen?

carco

Waarom schrok je je rot dat ze 86 gram woog ???
Dit is een prima gewicht.
Als het valkje 5 weken is mag je 3 voedingen per dag geven.
Ik zal dan 8 à 9 ml per keer geven.
Ook eten ,trosgierst, ed en drinken aanbieden. Ik hoop dat je dat inmiddels al doet? Want trosgierst moeten ze zeker al kunnen eten op die leeftijd.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

bibibobo

ik schrok mij rot omdat voor 3 weken dacht ik dat ze te zwaar zou zijn zeg maar  :)

Dus ik kan nu het beste haar voeding ophogen naar 8 a 9 ml Ik dacht dat 7 ml max was?
Ik denk dan wel idd dat ze het beter zal redden naar de 3 voeding op de dag.
Trosgierst ligt idd al op de bodem net als eten en water.
De kweekster zei dat ik beter parkietenvoer kon geven tot ze volledig zelfstandig is klopt dit ook of kan ik beter gewoon valkjesvoer geven?

Ze heeft nog wel een knuffel in de kooi en lakentje en snippers aan de andere kant.
Ook nog een lamp boven de kooi ik vind haar anders zo koud aanvoelen.
Of zal ik deze weg halen?

Rissiejjj

Jammer dat het pas een diertje van 3 weken oud is.
Dan nog niet naar 3 voedingen hoor mijns inziens. Volgens mij heeft Carco verkeerd gelezen dat ze dacht dat hij 5 weken is. Wat meer voedingen blijven geven.
En zorgen dat ie niet afvalt natuurlijk!

bibibobo

Citaat van: Rissiejjj op 18 juli 2012, 14:01:39
Dan nog niet naar 3 voedingen hoor mijns inziens. Volgens mij heeft Carco verkeerd gelezen dat ze dacht dat hij 5 weken is. Wat meer voedingen blijven geven.

zo een idee had ik dus ook maar kan ik dan het beste gewoon om de 4 a 5 uur 7 ml geven?

oja ze heeft ook al een paar keer op stok gezeten.
Kan dat er niet op duiden dat ze ouder is dan 3 weken?

echt sorry voor de vele vragen.

Rissiejjj

Heb je een foto van het kleintje?
Wel is alles verschillend qua ontwikkeling. Soms heb ik hier een nestje waarvan de jongste al op mijn vinger kan zitten en de oudste bijvoorbeeld er zo weer vanaf kukelt.
Soms is via foto wel een schatting te maken, maar is en blijft lastig!

bibibobo

Klopt idd over verschil de kweekster had een babytje uit het zelfde nest en die was pas uitgekomen wat ze zei.

Deze foto is van zondag.

Rissiejjj

Die hangt echt tussen de 3 en 4 weken in. Ouder is hij/zij niet.
Waarom wou de kweker hem/haar al weg doen dan? weet je dat?
En weet ze zelf niet de exacte leeftijd? Hier heb ik bijvoorbeeld alle geboortedatums per jong op papier staan, weet het wel niet uit mijn hoofd maar kan het wel nazoeken, misschien kan zij dat ook wel!

bibibobo

nee ik weet niet waarom ze haar nu al weg deed alleen dat ze op marktplaats adverteerde en wij zochten een vriendje voor onze andere valk.Alleen is maar zo alleen.

Volgens die vrouw is ze dus 3 weken bijna 4 dan denk ik.
En die vrouw heeft niet gezegt welke geboortedatum ze heeft.
Misschien kan ze die inderdaad nog terug vinden.
Ik zal even kijken of ik haar nummer nog heb. ;D en dan contact met haar opnemen.

Maar het gewicht tussen de 79 en 86 is dus goed?
En dan om de 4 uur 7 ml?

echt bedankt voor de informatie.
Ik had namlijk nooit gedacht dat vogels zo leuk konden zijn.
Daar denk ik nu dus echt anders over.

carco

Citaat van: Rissiejjj op 18 juli 2012, 14:01:39

Sorry inderdaad verkeerd gelezen :-[
Maar dan zou ik denk ik toch naar 4 keer gaan en niet 5 keer.
Als hij 86 gram is mag hij best 8 à 9 ml.
Een warmtelamp is niet echt meer nodig: de ouders zitten er bij deze leeftijd ook niet meer bij en deze zit zo goed als in de veren.
Doekje zou ik er ook uithalen en gewone bodembedekking geven zodat ie lekker kan gaan scharrelen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

bibibobo

Hier weer een vraagje van mij sorry.

Ik heb mijn valkje nu dus morgen 2 weken en ik denk dat ze toch stiekem nu 6 a 7 weken is ze eet zaadjes als een gek zit al bij haar vriendjes in de kooi en op stok drinkt ook gewoon.
Vliegt rond in huis.

Nu heeft ze dus net voor het eerst haar pap laten staan zeg maar ze heeft 2 ml op en ze wil niet meer.
Ik was al aan het minderen 2 x op de dag zal ik het haar morgen wel gewoon aanbieden of kijken hoe het gaat als ik het haar niet aanbied?

Dit is haar nu.

smiley

Hoi

Je kan de papvoeding van de ochtend laten vervallen ,en even wegen .
Als ze in de avond een gram of 3/4 erbij heeft dan eet ze genoeg zelf .
Is ze afgevallen dan gewoon de pap van de avond geven ,want dan gaat ze met een gevuld kropje de nacht weer in .
En heeft ze geen honger ..
Komt ze goed aan dan kan je allebei de voedingen laten vervallen .

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

bibibobo

Hoi Allemaal

Me valkje is nu helemaal zelfstandig ze liet het papje staan en ze heeft nog 2 keer de ochtend gehad daarna niet meer.

Zelfs nu mijn andere valkje nog krijgt zit ze erbij en vraagt niks meer.
Helemaal blij dus 1tje zelfstandig nu de volgende nog.

dank jullie voor alle informatie.