6 mei 2025, 01:24:01

Valkje en grasje tam maken

Gestart door Suus91, 10 augustus 2012, 18:48:14

« vorige - volgende »

Suus91

10 augustus 2012, 18:48:14 Last Edit: 10 augustus 2012, 18:52:17 by *Spike*
Hallo ik heb sinds kort een grasje en een valkparkietje bij mijn huidige koppel.
Ze zijn allemaal al aan mekaar gewend en kunnen het prima vinden.
Ik moet ze alleen nog handtam zien te krijgen binnen de kooi.
De valkparkiet is als je hem uit de kooi haalt een lief beest, er is hem alleen geleerd dat hij uit de kooi gehaald wordt op de verkeerde manier.
Dus vastpakken i.pv hem op je hand te vetrvoeren.
Nu wil ik dus graag weten hoe ik ze tam kan krijgen.
Ik kan wel trosgierst geven, alleen niet op de platte hand, wel als ik het gewoon vastheb.
Maar als ik voer op mijn handen hou en voor hun hou willen ze gelijk wegrennen.
Het valkje kan daarbij ook niet vliegen ivm een ongeluk met een spiegel gehad schijnt het.
Het valkje is ongeveer anderhalf jaar, en het grasje al bijna een jaar.
Het grasje is opgegroeid samen met het valkje, en mijn andere koppeltje wat ik al had voor hen, kunnen inmiddels ook met hen beiden opschieten, ze doen hem geen kwaad.
Ze beschouwen hem ook als een vriendje zitten zelfs regelmatig bij hen in de kooi.

(Het valkje heb ik inmiddels ca 2 weken maar nog niet veel veel vebetering met trainen in de kooi)
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

miep

anderhalf jaar oud is ook al een behoorlijke leeftijd.
Tam maken gaat vaak met een vroege leeftijd gepaard.
Je zal heel veel geduld moeten hebben vrees ik.

Van grasparkieten weet ik niet echt veel.

Mohammed

Zeker veel geduld, als ik een grasparkiet van 8 jaar tam heb gekregen. Kan dit ook. Mijn ervaring; veel geduld. Ik wil geen heftige discussies veroorzaken maar naar mijn ervaring gaat het met kortwieken wel wat beter, naarmate dat het aangroeid leren ze ook de roete die ze moeten vliegen.

Suus91

Ik heb nu 3 grasjes, de oudste is een vrouwtje van ongeveer 5 jaar, deze is wel tam, komt met eten je handen wel op, maar verder komt ze alleen op je armen hoofd of wat ook wanneer zij dat wilt en wanneer een ander dat eerst ook doet.
Als ik met mijn valkje op mijn arm/hoofd zit willen ze er wel bijkomen.
De 2e is een mannetje van ongeveer 2 a 2.5 jaar, deze was volledig handtam toen hij nog bij mijn moeder thuiswoonde.
Komt misschien ook omdat hij niet zoveel meer durfde te vliegen nadat hij een keer aangevallen was door een kat.
Sinds hij nu ongeveer 3 maanden bij mij is is hij weer helemaal opgebloeid dankzij het het vrouwtje en mijn andere 5 jarige grasje die vorige maand overleden is.
En nu sinds ongeveer 2,5 a 3 weekjes zijn het nieuwe grasje en het valkje  erbij gekomen.
Hij is gewend fat hij echt uit de kooi getild wordt, kwam er ook niet uit zijn eigen uit, hij kon ook niet vliegen doordat hij aan een spiegel astgezeten heeft schijnt het.
Zijn vleugels zijn nu weer bijna helemaal goed, hij moet alleen nog leren vliegen, want hij ken tot nu toe dat ik weet max 2 meter vliegen.
Hij is in zijn kooi inmiddels wel af en toe wat wapperen met zijn vleugels, maar hij is er vandaag voor het eerst uit zonder enige hulp.
Hij durft in elk geval al wel te eten uit de hand, maar in de kooi wil hij je wel eens pikken/bijten. Op zich niet zo erg zolang hij maar zachtjes doet en dat weet hij best, want als je zegt zachtjes of he, luistert hij wel.
Het grasje eet alleen van je hand af als mijn andere 2 het ook doen, maar hij is nog geen jaar dus dit valt wel te leren.
En toen mijn parkieten ongeveer 3,5 a 4 jaar waren en ik verhuisde begon het toen ineens met naar mij toe willen vliegen.
Als ik ook eten aan het maken ben staan ze er zowat met hun neus bovenop, ze komen rustig op de voerbak zitten als ik eten aan het maken ben.

Maar het belangrijkste is nu, wat ken je doen om ze wat beter aan je hand te leren wennen?
Want mijn valkje leert best snel, hij heeft al door dat het oke is om trosgierst uit je handen te eten, het grasje neemt eerder dingen over van de andere grasjes.
Vooral als ik met brood in de buurt ben zijn ze er ook ald de kippen bij, ze durven er zelfs van te eten als ik een stukje brood eet, en ze zien brood dan pakken ze het rustig, scheelt niet veel of die 2 eten bijna uit mijn mond haha.

Wat misschien ook nog wel een heel belangrijk punt is, ze zijn met de hand opgefokt dus ze zijn zekers wel mensen gewend
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky