bont lutino?, lutino witmasker?, witmasker bont opaline?

Gestart door deesvalkjes, 30 juli 2012, 19:11:45

« vorige - volgende »

deesvalkjes

Goede avond,

Ik heb hier 2 baby valkjes. nou dagt ik een lutino bont te hebben maar nu las ik net dat die rode oogjes hebben maar die van mij heeft zwarte oogjes. is het dan een bont lutino zwaar getekend of zeg ik nu iets geks ?
Het andere jong is helemaal wit met rode oogjes een witmasker lutino als ik het goed heb.

dan heb ik nog een mannetje van 4/5 maandjes een witmasker bont opaline hoe zit het dan met hem is hij dan ook zwaar getekent?

gr dees valkjes

kaykiller

lutino bontjes hebben zwarte ogen en de juiste naam voor een witmasker lutino is albino

Patrick

lutino in welke vorm dan ook heeft altijd rode ogen maar kan als ze ouder worden tegen zwart aan worden maar blijft altijd zichtbaar als je een foto neemt met flits (altijd een zwart oog vogel ernaast plaatsen tijdens nemen van de foto).

Albino is een benaming in de volksmond en geen juiste benaming. Lutino is zowel in wildkleur als witmasker te kweken en is een geslachtsgebonden mutatie. Heeft een lutino gele veren en een oranje wangvlek is het een gewone lutino en is die geheel wit met rode ogen is het een witmasker lutino.

Deesvalkjes had dus de goede benaming.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

kaykiller

Citaat van: Patrick op 30 juli 2012, 19:54:10
lutino in welke vorm dan ook heeft altijd rode ogen maar kan als ze ouder worden tegen zwart aan worden maar blijft altijd zichtbaar als je een foto neemt met flits (altijd een zwart oog vogel ernaast plaatsen tijdens nemen van de foto).

Albino is een benaming in de volksmond en geen juiste benaming. Lutino is zowel in wildkleur als witmasker te kweken en is een geslachtsgebonden mutatie. Heeft een lutino gele veren en een oranje wangvlek is het een gewone lutino en is die geheel wit met rode ogen is het een witmasker lutino.

Deesvalkjes had dus de goede benaming.

Gr,

Patrick

lutino mannetjes hebben meestal kna lrode wangen doordat ze meer pigment hebben dan poppen en mijn bont lutino heeft zwarte ogen heb nog nooit een bont lutino met rode ogen gezien of er moet fallow inzitten dan kan dit kloppen

Patrick

De wangkleur kan ook door selectie donkerder zijn als bij een andere valkparkiet en hier heb ik zelf een opaline pop in het blok liggen met knalrode wangen.
Lutino zal altijd rode ogen hebben net als pale fallow en bronze fallow. Of er nu wel bont of geen bont in zit maakt niks uit. Door de lutino factor zijn bepaalde kleuren minder goed zichtbaar tot helemaal niet zichtbaar en enkel door nakweek kan je er achter komen of een goed oog hebben in sommige gevallen.

Verder ga ik op deze discussie niet in omdat de uitleg meer als voldoende was.

Gr,

Patrick

kaykiller

Citaat van: Patrick op 30 juli 2012, 20:05:10
De wangkleur kan ook door selectie donkerder zijn als bij een andere valkparkiet en hier heb ik zelf een opaline pop in het blok liggen met knalrode wangen.
Lutino zal altijd rode ogen hebben net als pale fallow en bronze fallow. Of er nu wel bont of geen bont in zit maakt niks uit. Door de lutino factor zijn bepaalde kleuren minder goed zichtbaar tot helemaal niet zichtbaar en enkel door nakweek kan je er achter komen of een goed oog hebben in sommige gevallen.

Verder ga ik op deze discussie niet in omdat de uitleg meer als voldoende was.

Gr,

Patrick

wat jij wil tosz >:(

Patrick

Oke kijk maar naar de wangvlek. Jong moet nog uitvliegen dus nog niet geheel op kleur.

Zonder enige kennis te weten wat de ouders zijn of splitten mag jij zeggen aan de hand van de wangvlek of dit jong een man of pop is??

mariejj

1ste foto de linker jong is bont.   Lutino's hebben helemaal geen grijs meer, en zijn dus geheel geel.
Zwaar bont en getekend zijn geen mutaties, maar losse benamingen om aan te geven hoeveel bont een valk bezit,  beide betekend het dus gewoon bont.

sjezus Patrick wat een kleur heeft ie :o mooie parels ook  :D

kaykiller

Citaat van: Patrick op 30 juli 2012, 20:47:09
Oke kijk maar naar de wangvlek. Jong moet nog uitvliegen dus nog niet geheel op kleur.

Zonder enige kennis te weten wat de ouders zijn of splitten mag jij zeggen aan de hand van de wangvlek of dit jong een man of pop is??

wel mooi z'n donkere wangvlek bij een opaline wildkleur meestal komt het gelemasker er een beetje door bij een wildkleur moeder zal wel lutino of gepareld zijn en vader bont splits zijn denk ik bont opaline en lutino

Patrick

Citaat van: kaykiller op 30 juli 2012, 20:59:27
Citaat van: Patrick op 30 juli 2012, 20:47:09

wel mooi z'n donkere wangvlek bij een opaline wildkleur meestal komt het gelemasker er een beetje door bij een wildkleur moeder zal wel lutino of gepareld zijn en vader bont splits zijn denk ik bont opaline en lutino

Maar wat is nu jou theorie over de wangvlek qua geslacht?
Man of pop?

Rianne

Lees ik nu dat je denkt dat dit een bont opaline lutino is Kaykiller?

animallovertje

tis toch een opaline valkparkiet? misschien bont opaline, dat kan ik niet zo goed zien door al die parels( als jullie een tip hebben hoe je dat goed kan zien, graag :) )

maar geslacht kan je naar mijn idee zo toch niet bepalen denk ik..
wel wanneer die ouder is en de parels verliest/niet verliest
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Cherro

;D

Lutino's hebben ALTIJD rode ogen Kaykiller, en aan de wangvlekkleur, en zelfs niet de grootte is echt NIET te zien of het een man of pop is..

Mijn lutinopop had een grotere wangvlek dan mijn lutinopopje nu, en mijn lutinoman heeft een kleinere lichtere wangvlek..

Neem het van de rest en mij en Patrick aan, we weten waar we over praten ;)

Animallovertje, klopt dit is een opaline valkparkiet, maar Patrick wil van Kaykiller weten of het een man of pop is, daar Kaykiller dit aan hand van de wangvlek schijnt te kunnen bepalen ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

animallovertje

aah vandaar.. knap als dat lukt naar mijn idee ::)
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Patrick

Aan de hand van de wangvlek kan je nooit zien of het een man of pop is omdat zelfs in hetzelfde nest de kleuren enorm kunnen afwijken.
De opaline wildkleur van de foto is een pop met een extreem donkere wangvlek. Deze komt uit een wildkleur man van 1 van de bekendste kweker uit Duitsland vandaan en door de kweek is gebleken dat deze split opaline is. De kweek pop is een witmasker split bont/pale fallow. Hier heb ik ook jongen rondvliegen van dit jaar die uit een zuivere wildkleur man komen en witmasker gezoomde pop waar de wangvlekken duidelijk minder diep van kleur zijn en geen verschil is te zien tussen de mannen en poppen.

Diep rode wangvlekken krijg je enkel door selectie kweek.

Gr,

Patrick