22 juni 2025, 22:49:24

Leeftijd

Gestart door Louie, 25 juli 2012, 15:41:42

« vorige - volgende »

Louie

25 juli 2012, 15:41:42 Last Edit: 25 juli 2012, 15:53:43 by Louie
Hallo,

Ik heb nu sinds maandag een tamme valk van iemand over genomen, die deze ook weer van een ander had.
Zeg gerust een derdehands je.
Helaas wist deze vorige eigenaar dus eigenlijk haast niets over het beestje en hij is ook niet geringd en had zelfs nieteens een naam!
Hij heet nu Fyko, en is echt ongelofelijk lief en aanhankelijk (je snapt niet dat iemand zo 'n vogel weg doet!)
Hij kan enorm veel geluiden nadoen en zelfs een heel liedje zingen (ben nog steeds aan het prakkiseren welk liedje het is; het klink zo bekent, haha)
Maar goed, hij is dus nu het nieuwe maatje voor onze 13 jarige Louie (die hem zowel interessant vind als doodeng), maar zou zo graag willen weten hoe oud Fyko zou kunnen zijn ongeveer.
Hij is zeker jonger dan Louie, maar toch ook niet piepjong?
Waaraan zou ik dat kunnen zien?
Zijn poten en snavel zijn al donker; grote kuif en dan al die liedjes?
Hoe lang duurt het ongeveer voordat een vogel zoiets onder de knie heeft?
Zijn er andere manieren om te achterhalen hoe oud hij ongeveer zou kunnen zijn?
Ik zal proberen een fotootje toe te voegen...

Louie

25 juli 2012, 15:51:19 #1 Last Edit: 25 juli 2012, 15:57:23 by Louie
Ja, dat ging goed... :-[
Nog een poging:

Louie

25 juli 2012, 15:56:45 #2 Last Edit: 25 juli 2012, 15:58:26 by Louie
Ik gok zelf op 3/4 jaar??? ???

Inge88

Daar valt helaas niet veel over te zeggen.
Na de eerste twee ruien komt het gele masker (als man zijnde) volledig door. Na een jaar / anderhalf jaar is hij toch wel echt door z'n jeugdruien heen.
Het fluiten pakt een jonge mannelijke valk ook heel snel op. Mijn valkje floot al deuntjes met 4 maanden oud.

Hoelang heeft de vorige eigenaar hem gehad? En wat kon hij zeggen over de eerste eigenaar? Dan kan je dat in elk geval een beetje bij elkaar optellen.

Louie

Wat ik weet is dat hij ze met kamervoliere en al heeft gekregen; drie stuks.
De twee schuwe was hij al kwijt.
Verder wist hij eigenlijk nauwelijks iets te zeggen over de vorige eigenaar, dat waren in elk geval kennissen die er niet meer voor konden zorgen.
Hijzelf kweek agaponissen, dus wilde hij hem ook zo snel mogelijk weer kwijt (ik geloof dat zijn dochter het daar niet helemaal mee eens was, maar goed).

Maar dan zou Fyko in elk geval ouder dan 1 zijn, want hij zit al volmaakt in de veren.
Een beetje 'puberaal' gedrag heeft hij ook nog wel tegenover Louie; hij overstemt hem met zingen en gaat hem achterna (niet op een agressieve manier, hoor, maar Louie moet er nog niet echt wat van hebben. Die bekijkt het liever nog even van een afstandje, geloof ik)
Maar ik neem aan dat mannetjes dit gedrag op latere leeftijd ook nog wel een beetje houden?
Louie deed het tegenover ons heel veel, maar zit dan ook zeker 10 jaar bij ons zonder soortgenoot, enkel grasparkieten, catharina's en een roodrug.
Heb een paar weken het valken popje van een vriendin er bij in gehad, en daar deed hij het ook bij.
Toen Fyko er net bij in zat ook, maar toen die zo hard begon te fluiten, zakte de moed hem blijkbaar in de schoenen.
Nu is het Fyko die zijn best doet met Louie aan te pappen, in plaats van andersom.
Vandaar dat ik me afvroeg of Fyko misschien dan toch niet te jong is.
Maar ze hebben geen ruzie en ze kennen elkaar pas 2 dagen.
Wanneer Fyko uit de kooi is, gilt Louie wel hysterisch (hij komt er nooit uit= hij niet gewend)
Fyko was al heel tam en gewend eruit te mogen, dus hou ik dat maar aan...wanneer de katten boven liggen te maffen  ;D
Heb ook wel het idee dat Louie aandachtig zit te luisteren naar Fyko, misschien om wat deuntjes over te leren, maar sinds Fyko er nu bij in zit, zingt Louie zelf helemaal niet meer.
Wanneer hij ook maar 1 piepje geeft, overstemt Fyko hem meteen met zijn volledige inhoud.
Hoop wel dat Louie weer gaat zingen, maar misschien ben ik wel te ongeduldig :P
Zolang het niet mis gaat, kan het alleen maar beter worden, toch? ???

Inge88

25 juli 2012, 18:09:18 #5 Last Edit: 25 juli 2012, 18:13:24 by Inge...
Jammer dat je zo weinig informatie hebt gekregen. Kun je niet alsnog even opbellen bijvoorbeeld en informeren hoelang de vogels ongeveer bij de eerste eigenaar zijn geweest, hij moet toch een grove indicatie kunnen geven lijkt me? En uit je bericht maak ik op dat de tweede eigenaar ze dus hoogstens een paar maanden heeft gehad?

Ik denk dat het voor Louie vooral wennen is inderdaad. Die kent dit niet meer. Terwijl Fyko voor kort nog wel met soortgenoten was. Elk valkje heeft natuurlijk ook een eigen karaktertje en sommige valkjes zijn dominanter.

Als mijn valkje fluit en ik ga er doorheen fluiten ( :-X) dan stopt Paddy ook gelijk met fluiten en luistert hij aandachtig naar mijn gefluit  :P. Als ik dan stop pakt hij 't verder op óf heeft de zin verloren  ::) Misschien vergelijkbaar?
Ik denk dat je Louie nog wat tijd moet gunnen. En het zal mij niets verbazen als Louie straks wél de kooi uitkomt; Fyko's voorbeeld volgt.

Dat hysterisch fluiten herken ik ook wel. Als hier 1 van de valkjes uit de kooi is en de ander blijft achter of niet in het zicht is van de ander, dan begint degene die achter is gebleven in de kooi ook ongelofelijk te roepen; krijsen noem ik 't. Als een soort protest. Dan wil je ze ook zo snel mogelijk weer bij elkaar zetten.  ::)

Louie

Ja, dat krijsen is wat.
Dat begon hier al zowat toen ik de poort binnen kwam met Fyko nog in de reismand.
Doe de fietstas open en meteen "Fietfieeeeeeew!"(dat welbekende 'bouwvakker ziet vrouw' deuntje.
Ik had meteen een hoofd als een boei; hele buurt heeft dat kunnen horen!
En Louie binnen ook, want die begon meteen al te krijsen!
Wist niet hoe snel ik die kabaal-mus er bij in moest kiepen; man, wat een geluid!
Dat ze er zelf niet doof van worden...

Maar ik zal wat meer geduld hebben en er misschien toch nog eens achterheen bellen.
Ben gewoon benieuwd ;)

Inge88

Hihi, het is wat met die vogels  :P

Ja, een telefoontje kan nooit kwaad toch? Ben nu ook wel benieuwd geworden, als je iets meer hoort, laat je het dan weten?

Rissiejjj

Leeftijd is altijd lastig in te schatten als ze eenmaal de jeugd voorbij zijn.
Mijn ene man had bijvoorbeeld zijn gele kopveren al volop toen hij 8 maand was. Mijn andere man is nu 1.5 en heeft nu net volledig zijn gele kopveren.
En het fluiten, ja ik heb een jong van 7 weken oud die al flink aan het fluiten is. Dus eigenlijk zijn al die puntjes lastig om wat van te zeggen.
Qua uiterlijk of gedrag zie ik bijvoorbeeld hier ook geen verschil tussen Kuifje en Clown, terwijl Kuifje 4 is en Clown is 1.5.

Gewoon bellen dus inderdaad, dat is de enige manier om erachter te komen.

Louie

26 juli 2012, 19:34:24 #9 Last Edit: 26 juli 2012, 19:36:13 by Louie
Ik heb gisteravond inderdaad gewoon gebeld.
De man waar ik Fyko nu van heb (Rietman), had ze op marktplaats zien staan en 'het leek hem wel leuk'.
De vorige eigenaar had ander werk, waardoor hij pas savonds laat thuis kwam; ook in het weekend en hij had dus helemaal geen tijd meer voor de valkjes.
Rietman heeft ze alle drie over genomen met kooi, maar de twee minst tamme had hij al snel weer weg gedaan.
Fyko heeft bij hem eerst nog binnen gestaan, maar later achterthuis (kreeg het idee dat hij hem misschien iets TE luidruchtig vond worden, hahaha!).
Maar zelf heeft hij hem in totaal nog geen 3 maanden gehad.
Zijn kinderen wilden er eerst geen afstand van doen, maar gingen later toch maar akkoord...dat was dus vorige week vrijdag, want toen verscheen Fyko voor de tweede keer op marktplaats.
Hij schatte Fyko zelf op 1 a 2 jaar, maar zeker niet veel ouder.

Gaat ook nog steeds goed; geen ruzie, maar Louie gaat hem nog steeds uit de weg.
Behalve als Fyko zijn zachte liedje zingt, dan gaat hij ernaast zitten!
Zodra Fyko harder gaat blèren, maakt Louie dat hij weg komt.
Fyko is verders echt een schatje; op mijn schouder hele verhalen in mijn oor kwetteren en als ik iets tegen hem zeg, legt hij zijn kopje tegen mijn wang.
Het is net alsof ik hem al jaren heb; ongelofelijk!
;D

Inge88

26 juli 2012, 20:20:48 #10 Last Edit: 26 juli 2012, 20:22:25 by Inge...
Hoi hoi,

Wat een aparte man, moet ik zeggen.
Hij is wel heel makkelijk geweest met de aanschaf. Helaas zijn er nogal wat van die mensen  :-\
Ik denk niet dat je de man moet vertrouwen op zijn uitspraak dat hij 1 a 2 jaar zou zijn. Hoe kan hij dit weten als de eerste eigenaar hier niets over heeft gezegd? Zeker als je nagaat dat hij dus blijkbaar helemaal geen ervaring heeft met valkjes; anders weet je toch wat je in huis haalt?

Fijn dat het goed gaat! Dat Fyko zo tam en aanhankelijk is, geeft in elk geval aan dat hij waarschijnlijk een goede verzorging heeft gehad bij z'n eerste eigenaar. :)

Louie

In eerste instantie vond ik het ook wel raar, maar hij was verder vriendelijk en zorgt goed voor zijn vogels.
Hij kweekt zelf agaponissen, misschien heeft hij daar nou eenmaal meer verstand van en heeft hij zich verkeken op de valkjes.
In een opwelling gekocht, gok ik.
Daar kan ik ook over beginnen; zint eer ge begint, zeggen ze dan, maar al met al had ik anders Fyko niet gehad.
Het was het lot, hahaha!
Fyko zal in elk geval niet weer op marktplaats komen; die mag nu lekker hier zijn oude dagen slijten, hoe oud 'ie dan ook mag zijn ;)

Louie

Oh ja, de liedjes had hij allemaal van de eerste eigenaar geleerd; Rietman heeft hem maar een paar geluidjes geleerd.
Die heeft hij dus niet in die paar maanden geleerd; daar moet wel meer dan een jaar overheen gegaan zijn.
Nou ja; maakt verder ook niet uit; Fyko is gezond en we zijn allemaal heel blij met hem!
Nu Louie nog en dan is't feest compleet!

Inge88

Een reeks deuntjes overnemen, kan snel gaan, dus zegt niet zoveel over de leeftijd.

Paddy is nu 5 maar neemt al jaren geen nieuwe deuntjes en woordjes meer over, alsof hij 't wel goed vind zo.  ::)

Inderdaad, Fyko is actief, lief en gewenst als ik 't zo hoor en dat is het belangrijkste!

Louie

28 juli 2012, 15:58:39 #14 Last Edit: 28 juli 2012, 16:04:34 by Louie
Tja, Louie vindt hem nog steeds niet je van het, maar vervelend doet hij ook niet.
Hij gaat gewoon liever zijn eigen gang en 'laat dat jonge grut maar van dan gaan'.
Wat dat betreft is het echt een oude kerel, hoor!
Als Fyko zachtjes zingt, gaat Louie er wel meteen pal naast zitten; steeds meer ook.
Maar Fyko moet niet harder gaan, want dan is Louie weg!
Tijd zal het leren, denk ik.
Mijn katten hebben inmiddels ook kennis gemaakt met het fenomeen 'losse vogel'.
Jente werd helemaal gek, maar Evi is er doodsbang voor; ik had niet anders verwacht eigenlijk.
Die mafkees komt de kamer binnen, kijkt naar mijn schouder, kijkt nog eens; ogen worden steeds groter en groter.
Vond Fyko het ook nog nodig om een rondje door de kamer te gaan vliegen!
Evi schoot wel drie meter de lucht in van schrik, hahaha!
Jente ging er de eerste x meteen achteraan, maar gelukkig kan Fyko goed vliegen.
Nu iedere x Jente maar op schoot nemen en Fyko op de schouder.
Zit zdie kat stijf van de spanning en jachtdrang op schoot, goed vasthouden, natuurlijk.
Als ik merk dat ze de interesse verliest en rustiger word, zet ik Fyko pas weg en krijgt zij een beloning.
Zo langzaam aan zal ze er wel aan wennen, al zal er met haar nog wel een poos overheen gaan!
Aan Fyko ligt het in elk geval niet; die sodemieter zingt gewoon voor die kat!
Iedere x als ze langs de kooi loopt gaat hij voor haar buigen, en dat doet hij niet bij Evi; zo maf... (onderste foto is Evi; grote ogen, snorharen plat, staart langs zijn flank; echt doods en doodsbang voor't vogeltje...Grote stoere kat met piepklein hartje, hahaha!)