20 mei 2025, 01:43:00

Advies gevraagt....

Gestart door Marl1, 4 juli 2012, 13:35:39

« vorige - volgende »

Marl1

Hallo,

Ik heb hier een koppeltje en ze hebben 5 eitjes gelegt die ook nog eens allemaal bevrucht zijn. Het is voor hun, en ook voor mij, het 2e nestje. Het eerste nestje hebben ze 3 jongen gekregen en groot gebracht. Nu is mijn vraag, is 5 niet teveel voor ze? Het is pas de 2e keer. Hoeveel jongen kan een koppeltje grootbrengen? Als de eitjes teveel zijn, kan ik ze dan bij een ander popje leggen? Popje legt onbevruchte eitjes en heeft geen mannetje. Kan ze in haar eentje 1 of 2 jongen grootbrengen? Wat kan ik het beste doen? (Bevruchte eitjes weggooien is voor mij geen optie!)

Hebben jullie advies?

Alvast bedankt!

Groetjes Marleen

Jeroenw

5 eieren is prima ,

Jaar geleden hebben valkjes ook voor het eerst een nestje van 5. Groot gebracht geen probleem

smiley

Hallo

5 eitjes in een 2e nestje kan prima hoor !!
Beide ouders hebben het de eerste keer ook goed gedaan ??
Wel meer zacht voer aanbieden en donker bruin brood bv.
Omdat er meer jongen zijn en dan gaat het prima.

En gelijk antwoord op je 2e vraag  , Ja je kan eitjes overleggen bij een ander koppel .
Maar dan moeten de eitje ongeveer even oud zijn als die van het andere koppel .
Ik schrijf ook altijd de datum van leggen op en nummer de eieren van de koppels ( ieder zijn eigen kleur bv.)
Zo weet je altijd welk ei op welke datum is gelegd en bij wie !!

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Marl1

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik laat de 5 eitjes dan maar gewoon bij Mazzel en Lucky liggen. En dan zien we wel hoe ze het er vanaf brengen.

En Smiley, ik wilde (als dat nodig was) de eieren niet bij een ander koppel leggen, maar bij een 'eenzaam en alleen' popje, die momenteel op onbevruchte eitjes zit. Ik heb namelijk maar 1 koppel. Verder nummer ik de eitjes ook, en schrijf de data dat Lucky de eitjes gelegt heeft in mijn agenda. Geleerd van jullie!  :D

Dan had ik eigenlijk nog een vraag: Vanaf wanneer tel je nou die 21 dagen, vanaf het moment dat het eitje gelegt is? Of pas wanneer je ziet dat het eitje bevrucht is? Of pas nadat pa en/of ma zijn gaan broeden?

Nogmaals dank voor jullie antwoorden en adviezen.

Groetjes Marleen.

smiley

Ik zou de eitjes niet bij een enkel popje leggen het broeden en opvoeden van jongen is al zwaar voor een koppel .
Dus voor een pop alleen zou ik het niet doen .
vanaf dat het ei is gelegd tel je door als er gelijk gebroed word dan kan het ei al op dag 18 uitkomen ,word er later gebroed dan bv. op dag 21 .
Dus tussen de 18 en de 21 e dag nadat het ei is gelegd komen ze meestal uit .

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Marl1

Hey Conny,

Bedankt weer voor je antwoord! Dan heb ik als het allemaal goed gaat, binnen 1,5 week een donsje.

En het popje blijft op onbevruchte eitjes zitten. Die bevruchte eitjes laat ik nu gewoon bij M & L liggen. Nu ik weet dat dat zou moeten lukken, 5 donsjes grootbrengen.

Groetjes Marleen.