20 mei 2025, 17:13:45

Dilemma

Gestart door MMVLLB, 1 juli 2012, 14:45:40

« vorige - volgende »

MMVLLB

Beste lezers,

Ik heb een beetje een dilemma en misschien kunnen jullie mij wat advies geven.

Mijn vader heeft in de tuin een voiliere met zowel grasparkieten als valkparkieten.
Sinds enkele weken hangen er weer broedblokken en de vogels gaan uiteraard enthousiast hun gang.

Nu heeft er een valkparkiet een ei gelegd in een broedblok van een grasparkiet en ligt er nu dus tussen een aantal grasparkieteneitjes een bevrucht valkenei.
De grasparkieten zijn verder prima ouders en zijn druk broedende.
De valkparkietenouders bemoeien zich er totaal niet meer mee en zijn ook niet verder gegaan met het leggen van eieren in een ander broedblok (anders had ik het valkenei daar weer bij kunnen leggen en was er geen probleem geweest).

Wat moet ik nu doen als het jong uit het ei komt? Moet ik het tussen de grasparkietjes laten liggen en kijken hoe het verder gaat? Of moet ik het valkje er tussenuit halen en proberen met de hand groot te brengen? Ik heb ik het verleden wel wat jonge grasparkietjes met de hand groot gebracht, nadat zij aangepikt waren door de ouders, maar dit waren nooit jongen jonger dan twee weken.

Kan iemand mij advies geven?

Alvast bedankt!

MMVLLB

*Yvon

Hoi hoi

Het valkeneitje er tussen uit halen.
Die heeft geen kans om te overleven tussen de kleine grasjes.
Het zelf groot brengen vanaf dag 1 is een grote afrader.
Lees het topic handopfok maar eens.
Dan heb je ook nog dat de schimmels en bacteriƩn en kropverzuring op de loer liggen.
Misschien kan je het eitje bij een andere kweker onder brengen bij een ander valkparkietenkoppel.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

MMVLLB

Bedankt voor je reactie.
Ik ga het even met mijn vader overleggen!

Jeroenw

Huh grasparkieten worden toch ook welleens in gezet als pleegouders
Ze kunnen valkje volgens mij gewoon opvoeden?

Of niet ?

*Yvon

@Jeroenw,grasparkietjes voeren hun jongen anders dan valkparkietjes.

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Jeroenw

Okey even opgezocht op den duur krijg je dit probleem

Bedankt voor de tip..... het werd op een gegeven moment erg lastig voor de grasparkiet om het jong te voeren (wellicht omdat ze zo hard hun kop op en neer bewegen dat het voor de grasparkiet niet te volgen is  ;) )

Dus ben inderdaad verder gegaan met handopfok wat prima gaat. Jong zit mooi in de veren op de stok nou.... nog 1 week bijvoeden en dan hopelijk kan ie zelf eten...

Stuk je uit een andere topic

Saar

Hoi,
Yvon wees me op dit topic..
Ik heb zelf jaren valkjes en grasjes gekweekt in 1 voliere.
Het bedel geluid dat valkjes maken, is heel anders dan grasjes.
Daarnaast worden jonge grasjes op hun rug gerold om gevoerd te worden. Dus kijken of je het eitje bij een ander koppel onder kan brengen of bij een andere kweker.

Maar hoe groot zijn je grasjes blokken dan?
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een valk in een grasjes blok pastte... Dus of je blokken zijn veeeeels te groot, of dit valkje is veels te klein om jongen groot te brengen.
groetjes Saar