27 april 2024, 21:00:28

baby valkjes en voeding

Gestart door caroliendewit, 28 december 2003, 19:12:50

« vorige - volgende »

caroliendewit

Hoi,
Het is nog niet zover, maar ik ben liever alvast goed voorbereid. Wat moeten jongen eten? Moet je ze pap geven of alleen eivoer? Geven de ouders ze te eten of moet je dat zelf doen? Om de hoeveel uur moet dat? Heeft iemand een soort schema dat je weet wat je moet geven?
Als iemand tips heeft hoor ik het graag, dan kan ik alvast alles in huis halen zodat ik alles heb als ze geboren worden!!!
Groetjes Carolien

Lique

Hoi Carolien,

Voor alle zekerheid kan je het beste CeDe of Nutribird kopen.
Maar dit moet je alleen gebruiken, als het mis gaat met de ouders, dat zij niet voeren.
Er is een zeer kleine kans dat dit gebeurt, maar ga er maar niet vanuit.

Normaal gesproken zullen de ouders de kleintjes voeren, en hoef je er zelf niks aan te doen.
Je moet wel voldoende eivoer verstrekken, iedere dag weer nieuw.
Dat zullen ze veel gaan eten, en trosgierst.
En natuurlijk alle andere voedingsmiddelen, die ze normaal gesproken ook krijgen.

De ouders zullen de jongen meerdere malen in het uur voeren. De krop zal nooit leeg zijn.
Als het pasgeboren jong een dag oud is, beginnen ze vaak met voeren.

Maak je maar geen zorgen, je zult vast goede ouder valken hebben.

groetjes lique

caroliendewit

Hoi Lique,
Ik begin steeds meer over mijn valkjes te leren, maar hoe zie je of het kropje vol is, kun je het speciale voer gewoon bij een dierenwinkel kopen.
Alvast bedankt voor je reactie.
groetjes carolien

ps. ik geef ze nu voer uit een pak, nou ben ik ff de naam kwijt, het pak heeft een groot blauw vlak, het is speciaal voor valkparkieten en zit vol met allerlei vitamines en mineralen etc. Zit er dan ook al eivoer in.

Lique

Hoi Carolien,

Ja, iedereen leert iedere keer meer, wij zelf ook.
Handopfokvoer kan je in veel gevallen gewoon bij de dierenspeciaalzaak kopen.
Als ze het niet hebben, kan je het wel bestellen, dan hebben ze het een week erna.
ik ben een tijd op zoek geweest naar Nutribird, en geen enkele dierenzaak in zwolle had het.

Heb je toevallig Xtra vital voer?
Daar zit volgens mij wel eivoer in, maar ik zou toch extra eivoer geven.

groetjes Lique

caroliendewit

Hoi Lique
Ja, dat klopt, ze krijgen extra vital. Ze krijgen er ook nog wat extra hennepzaad doorheen, daar zijn ze erg gek op. Ze hebben er ook extra mineralen en grid doorheen. Ik geef ze af en toe ook rijst. Dat vinden ze heerlijk en natuurlijk ook trosgierst. Moet ik ze nu al extra eivoer geven of pas als ze de jongen hebben??? Welk fruit kun je ze geven, of maakt dat niet uit, is al het fruit goed? Ik geef ze trouwens ook af en toe zo'n knabbelstaaf (kiwi), daar zijn ze altijd lekker mee bezig.
Groetjes Carolien :D

Paul

Hoi Carolien,

Ik geef zelf altijd tijdens het broeden ook al het eivoer en dan beginnen ze er al meer van te eten dan normaal als ze eivoer krijgen.
Meestal voeren de ouders echt wel het jong maar anders kan je proberen de jongen zelf te voeren maar dat valt niet mee met een jong van 2 dagen dan moet je echt wel 14 dagen vakantie nemen want ze moeten in het begin om de 2 uur voer hebben dag en nacht geloof ik.
Ik heb zelf een keer gehad dat de ouders de twee jongste uit het nest niet voerde en die heb ik toen bij andere ouders gelegd dat ging heel erg goed.
Je kan ze in elk geval appel geven maar sinaasappel is niet zo goed voor ze dus dat beter niet.
Ook groente kan je geven zoals andijvie en af en toe wat sla maar dit bter maar 1 keer per week omdat ze er waterige ontlasting van krijgen.
Die van mij zijn niet zo gek op groente en fruit maar we hebben nu geprobeerd met in stukjes gesneden sperzieboontjes en spruitjes en daar zijn ze wil veel in aan het pikken.
Maar voor het voeren van de jongen is het belangrijkste eivoer en dan kan je beter eivoer nemen wat je vochtig moet maken zoals eivoer van Cede (wel die voor parkieten nemen)
Ze drinken namelijk ook veel meer dan normaal tijdens het voeren omdat ze een soort papje van het voer maken.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Dank je wel, ik ga het maandag of dinsdag kopen!!!
Groetjes Carolien

caroliendewit

Hoi,
Ik heb inmiddels voer gekocht. Ik heb het gevraagd in de winkel en het is speciaal ei-krachtvoer. Ik geef het nu extra naast het gewone voer zodat ze er alvast aan kunnen wennen dat het er apart bij staat. Ze vinden het in ieder geval wel lekker. Het is niet van de merken die jullie noemden, daar hadden ze niet het goede voer van alleen maar om ze met de hand te voeren of voor kleine vogels (van Beve). In dit voer zit ook kleine zaadjes. Gaan ze dit dan aan de jonkies geven als ze uitkomen??? Moet ik het sowieso nat maken?  :-/
Ik hoor graag van jullie alle adviezen die jullie hebben.

Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Eikrachtvoer is prima als ze een nestje hebben.
Ze geven er veel van aan de jongen je zal zien als er jongen zijn dat ze dan veel meer eten.
Ook gewone zaadjes geven ze aan de jongen maar die zijn dan wel een beetje voorverteerd in de krop en ze krijgen het als een soort papje.
Soms moet je eivoer natmaken maar dat hoeft niet altijd het staat op het pak als je het koopt of het wel of niet moet.
De ouders drinken ook wel heel veel als ze jongen hebben omdat ze dat ook voor het voeren van de jongen gebruiken.
Voer om de jongen zelf te voeren heb je alleen nodig als de ouders niet voeren maar meestal doen ze dat wel.
Je kan ook zelf wel wat maken er zijn recepten voor maar zeker met hele jonge valkjes lukt het zelf voeren maar heel af en toe.
Dus veel beter kan je het voeren aan de ouders overlaten.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi Paul,
Ze eten nu al heel veel. Vooral het popje. Op het pakje wat ik gekocht had stond niets over nat maken, dus ik ga dat dan maar niet doen in eerste instantie. Ik hoop inderdaad ook dat ze de jongen zelf gaan voeren als ze uit het ei komen. Klopt het dat ze dan eerst de restanten van dat ei opeten??? Wanneer kun je ze aan je laten  wennen en hoe kun je dat het beste doen??
Alvast bedankt voor jullie reacties!!!
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Van dat dooier opeten klopt dit eten ze vaak al op als ze nog in het ei zitten en hebben dan voedselreserves voor ongeveer een dag geloof ik.
De dooier is met een soort navelstreng aan het jong verbonden en voor het uitkomen nemen ze alles in zich op dan.
Dus als de ouders niet meteen gaan voeren na het uitkomen is heel normaal dit doen ze na een aantal uren vaak pas.
Ik begon er meteen mee en pakte ze elke dag al even op en de ouders lieten dat heel goed toe hier.
Maar zeker als hun oogjes open gaan is het als je ze tam wilt maken goed om ze elke dag even beet te pakken.
Ze zien dan al dat mensenhanden niks kwaads in de zin hebben en ze wennen er dan al heel erg aan.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi,
Ik heb nog ff een vraagje voor mijn volwassen valkjes, is gekookte rijst goed voor ze? Ze zijn er namelijk helemaal gek van en eten met z'n tweetjes zo een heel bakje leeg.
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Rijst eten ze hier ook wel als we nassie hebben maar op bami zijn sommige nog veel gekker.
Helemaal gekookte rijst zonder andere dingen erdoor is niet slecht dat is een echt natuurprodukt.
Ze moeten natuurlijk niet alleen rijst eten maar ook de gewone zaadjes nog maar ik neem aan dat jullie ook niet elke dag rijst eten.

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi allemaal.

Als alles goed gaat krijg ik binnenkort ook mijn eerste jong, dus ben erg blij met deze info. Toch nog een klein vraagje.

Mijn overgroot opa had vroeger een berg kipjes. De eierschillen die van tafel overbleven gooide hij bij de kipjes, was goed voor het kalk. Is dit ook aan te raden voor valkjes?
Kan me indenken dat als ze gaan leggen dat ze alle beschikbare kalk nodig hebben. En het is toch een natuurprodukt. Natuurlijk zou ik dan wel de stukjes met een stempeltje op de eieren verwijderen, want dat lijkt me niet best.

Weet iemand hier een antwoord op?

Groetjes

Theetje


Tara

Hoi Theetje,

als je de eierschaaltjes laat liggen eten ze ze meestal wel op ja, dat kan geen kwaad, is juist goed voor ze :).

groetjes, Tara