28 april 2024, 00:41:19

baby valkjes en voeding

Gestart door caroliendewit, 28 december 2003, 19:12:50

« vorige - volgende »

molenaar

hoi Carolien,
Ik gaf mijn valkjes geruld ei-voer (klein beetje water er door totdat het kleine klontjes worden), ik heb gehoord, dat als je het te nat maakt ze aan de dunne gaan.
Ik gaf twee keer per dag voer, zodat ik het goed in de gaten kon houden.
Verder zag ik dat de ouders, ook al was het hun eerste nest, zelf wisten wat ze wanneer moesten geven.
En als ze gevoerd zijn, dan zie je het echt wel, dan zit er een bult, bijna zo groot als als het hele vogeltje.
groetjes Banter

caroliendewit

Hallo allemaal,
Dank jullie voor alle reacties. Ik ben nog steeds erg benieuwd of alles goed gaat. We eten inderdaad niet iedere dag rijst, maar ik wist niet dat ze ook nasi lusten, wel zonder vlees neem ik aan? Ik had pas geleden ze een schijfje gekookt ei (alleen eiwit) gegeven, nou voor ik het wist hadden ze dat ook op. Van die eischillen wist ik niet, kan ik ook een keer proberen. Misschien een domme vraag maar ik neem aan dat ze dus ook het gekookte eigeel mogen? Dat wist ik niet zeker, vandaar dat ze alleen eiwit kregen. Theetje, veel succes met jouw jongen, ik ben erg benieuwd!!!
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Het eigeel word juist in het eivoer gebruikt en dat mogen ze zeker hebben.
Het eiwit zit meestal niet in het eivoer juist maar ze mogen het wel hebben.
En ze lusten meer dan je denkt hoor.
Een paar hier zijn gek op patat maar ook frikandellen daar zijn ze wild op en als we kip eten willen ze ook altijd wel een hapje mee eten :-)
Natuulijk alles met mate en zorgen dat er geen vet en zout op zit.

Hoi Theetje,

Die eierschalen zijn best wel gezond alleen wel zorgen dat je het felltje wat aan die eierschaal zit eraf haalt want dat is juist weer niet zo goed voor ze heb ik altijd begrepen.
Wij gaven ook wel vaak stukjes eischaal aan mijn eerste valkje maar de meeste hier willen het niet eten.
Maar het kost niks en anders gooi je het toch weg en als ze het eten is het toch extra kalk voor ze.

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi,

Bedankt voor het antwoord. ik vermoedde al dat het geen kwaad kon om eierschillen te geven, maar heb het voor de zekerheid toch maar even gevraagd.
Dokus is ook gek op aardappeltjes. Zodra wij aardappelen gaan schillen breekt ze de kooi af van gekkigheid. Ze krijgt dan ook regelmatig een kruimeltje gekookte aardappel. Patatjes eet ze inderdaad ook wel, alhoewel ze dan duidelijk de voorkeur heeft voor het binnenste zachte gedeelte. Het krokant gebakken korstje laat ze liggen. Natuurlijk krijgt ze dit ook met mate, want frituurvet kan nooit enorm goed zijn voor ze. Vlees heb ik eigenlijk nooit geprobeerd, want dat verwachtte ik eigenlijk niet. Gekke beestjes eigenlijk die valkjes.

Is het trouwens ook goed om tijdens de broed en het grootbrengen van de jongen wormen te geven? Ik vind het verschrikkelijk smerig, maar als het goed is voor de valkjes dan moet dat maar he.

Spannend he Carolien. Nog even en dan hebben we kleintjes. Kan bijna niet wachten.

Groetjes

Theetje


Paul

Hoi Theetje,

Meelwormen schijnen inderdaad wel goed te zijn maar ik heb ze nog nooit gegeven aan mijn valkje.
In sommige soorten eivoer zitten ook insecten verwerkt en dan krijgen ze toch ook de nodige stoffen binnen.
Dus het is niet echt nodig lijkt me als ze de juiste stoffen toch wel binnen krijgen.
Als je die bakjes wormen in de dierenwinkel ziet staan zie ik die in gedachten al door mijn hele huis kruipen  :D
Als je een goed merk eivoer hebt zoals bijvoorbeeld Orlux of Quiko dan hebben ze per soort vogel een ander eivoer.
Daar zit dan heel veel in wat voor de vogels gezond is want elke soort heeft ander voedsel nodig.
Kijk maar eens wat ze van Orlux aan eivoer hebben en patee op deze site.
http://www.dedierenvriend.nl/dddArt.php?cat=7&grp=86

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi paul,

Dat probleem heb ik dus ook met die wormen. Ik moet er niet aan denken. Ik heb een eigen merk eivoer genaamd Succes kracht en opfokvoer. Hierin zitten alle noodzakelijke vitaminen, aminozuren en spoorelementen volgens de verpakking. Ik ben er erg tevreden over en de vogels eten het ook goed. Volgens mij zitten hier geen insecten door, maar ik kan daar ook los zaad met insecten kopen. Misschien moet ik dat ook maar eens proberen.

groetjes

Theetje


caroliendewit

Hoi,
Ik dacht het inderdaad ook al van dat eigeel. Ik wist ook wel inderdaad dat ze van alles lusten, maar ik durfde het nooit te geven. Maar ik ga het eens proberen.
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Theetje,

Als ze alle voedingsstoffen binnen krijgen zijn wormen niet echt noodzakelijk hoor.
Je kan anders ook eens van die insectenpatee proberen maar de vraag is altijd of ze het lekker vinden en of ze het dan willen eten als je ze dat geeft.
Je hebt ook kans dat ze die levende wormen niet eens eten omdat ze het niet kennen.
Het eivoer wat jullie gebruiken klinkt trouwens ook goed met alles wat erin zit :-)
Het merk is ook niet zo belangrijk als er maar goeie dingen in zitten he :-)

Groetjes, Paul

tommy

hoi allemaal,
GEEF ZE A.U.B. GEEN MEELWORMEN.
Het is erg riskant, omdat de meelwormen de kroppen kunnen door bijten. Als je ze al geeft knip dan de koppen eraf.
Groeten Annemieke

caroliendewit

Hoi,
ALs het alleen om de eiwitten gaat kun je ze toch net zo goed een (stuk) gekookt ei geven?  :D :D :D :D
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Een stukje gekookt ei kan geen kwaad maar ze mogen niet te veel hebben van dat eiwit.
Dat word namelijk omgetzet in vet bij je valkje en hij zal dan veels te dik worden.
Dat is ook de reden dat het niet in eivoer zit want daar gebruiken ze alleen het eigeel voor.
En er zullen meer soorten eiwitten zijn die ze moeten hebben denk ik.
Maar levende wormen geeft ik ook niet hoor dan maar liever iets van insectenpatee bijvoorbeeld.

Groetjes, Paul