Dringende vraag over luchtfilters. (of een andere oplossing)

Gestart door rabaman, 18 juni 2012, 20:59:56

« vorige - volgende »

rabaman

Mijn vriendin en ik hebben sinds 4 jaar twee schitterende valkjes. Die we nooit zouden willen missen. Nu is er echter een probleem, mijn vriendin heeft een longblaasjes ontsteking gekregen en dat zou volgens de arts komen door onze valkparkietjes. We hebben de raad gekregen om onze vogeltjes weg te doen. (Ze weg te geven aan iemand zodat ze niet meer in ons huis zijn.) Maar zowel mijn vriendin als ik zien dat als de allerlaatste oplossing.
Omdat we geen kinderen hebben en erg gehecht zijn aan onze vogeltjes, zien we een buitenvoliere ook niet echt zitten. (Ze zitten trouwens al 4 jaar binnen en zijn gewend van elke avond te mogen los vliegen in de kamer.)

Nu is mijn vraag, heeft iemand hier goede ervaring met een luchtfilter? Elders op het forum kwam ik de merken als zibro en venta tegen. Helpen deze filters tegen het stof wat deze vogeltjes produceren. Kan het helpen om zoéén longblaasjes ontsteking tegen te gaan?

Graag een antwoord, want we zijn te einde raad. Ik hoop dat we snel een oplossing hebben voor dit probleem,en onze twee gevleugelde vriendjes weggeven is echt GEEN optie.

Groetjes Raoul

kuifje10

Ik heb zeker geen pasklare oplossing. Maar het eerste wat bij me opkomt, medicatie?
Een test wil ook wel eens uitsluitsel geven als zoiets ontstaat door er allergisch voor te zijn. Een allergie kan hele nare reacties geven.

Wij hebben op dit moment 2 verschillende luchtreinigers staan, een Delonghi DAP 130 en een Pur Line PLS2100BM. De DeLonghi voldoet aardig, al geloof ik niet dat deze apparaten al het stof van de vogels weg halen, wel een groot gedeelte geur.

Mijn zusje is nl super allergisch voor alles wat veren heeft en haar ogen worden nog steeds rood en haar gezicht wordt nog steeds dik, alleen duurt het wat langer voordat het gebeurt. Dus wanneer je zo'n ding koopt moet je denk ik flink overcapaciteit hebben.

Ik kan je vertellen dat is een dure grap en dan nog elke keer de filters vervangen. Ik was vanmiddag 35 euro kwijt voor de filters en dat vier keer per jaar. Op de apparaten staat meestal 1 keer per jaar maar dat is niet voldoende als je het apparaat echt nodig hebt en de energie kosten zijn ook niet niks, want omdat je het apparaat nodig hebt voor je gezondheid moet hij eigenlijk dag en nacht draaien om de boel schoon te houden.

In de zomermaanden met alle deuren en ramen open heeft het helemaal geen zin.

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, maar laat je supergoed voorlichten voor je tot aanschaf overgaat van wat dan ook.

Vraag eerst aan de arts hoe hij tot deze conclusie is gekomen en, of dat ook getest kan worden. Artsen roepen heel makkelijk, oh, dat ligt aan de hond, kat of vogels.

Om maar iets geks te noemen, ik bleek super allergisch te zijn voor een bepaald medicijn, maar eerst werd er geroepen door de arts, ruim die hond en vogels maar op, want dat is de oorzaak, ik huilend naar huis, want hond en vogels opruimen daar had ik niet op gerekend, ik ben een paar dagen later terug gegaan en heb gezegd, geef me maar medicijnen want mijn beestjes ruim ik niet op!! En pas toen zijn ze gaan testen en kwam er medicijn allergie uit.

Laat het eerst goed uitzoeken en laat je heel goed voorlichten er zijn nog andere systemen ook, die halen de lucht uit de ruimte blazen de lucht naar buiten en persen verse lucht naar binnen. Dat is in de winter weer niet fijn want er gaat warme lucht uit en er komt koude lucht binnen, dan moet je weer een warmtepomp hebben om de koude lucht te verwarmen anders zit je in de kou.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik heb me ook rotgezocht naar een oplossing, die achteraf voor mij simpel was, een bepaald medicijn nooit meer innemen, maar toen had ik al vierkante ogen van het zoeken.

rabaman

Hoi,

Bedankt voor je reaktie kuifje10.

We hebben ondertussen met 2 dokters gesproken, en mijn vriendin heeft een zeer uitgebreid onderzoek ondergaan, waardoor de dokters met 90% zekerheid kunnen zegen dat het van de vogeltjes komt.
Ze hebben ons ook bevestigd dat er geen filtersysteem of wat dan ook bestaat om het fijne stof wat deze beestjes afstoten tegen te gaan. Integendeel de longblaasjes ontsteking die mijn vriendin nu gehad heeft wordt de volgende keer alleen maar erger, en de medicatie moet dan met factor 10 omhoog.

We hebben na lang besluit dan ook de beslissing moeten nemen om onze gevleugelde vriendjes weg te doen. ;-(((
Gelukkig wou mijn moeder ze opvangen, zij heeft al een valkje. (koko 22 jaar oud) en weet dus hoe ze met deze beestjes moet omgaan. En gelukkig kunnen we ze daar van tijd tot tijd nog eens zien. Al moet dat voor mijn vriendin met mondmasker.

Al bij al heeft het dus toch nog een goed einde gekend, alhoewel het ons toch zwaar valt onze vogeltjes niet meer in huis te hebben. Hadden we dit op voorhand geweten, hadden we ze nooit gekocht. Misschien een goede tip voor mensen die vogeltjes in huis willen houden, laat je eerst testen voordat je eraan begint. Dan kom je achterna niet voor onaangename verrassingen te staan.

Groetjes Raoul

Rianne

Mijn moeder heeft het ook, aveolitis geloof ik dat het heet. Ze kreeg aldoor koortsaanvallen en benauwd, en zij had de vogels zelfs in de buitenvoliere. Toen is alles naar mij gegaan en zijn de klachten over. Ze heeft het alleen nog een klein beetje als ze bij mij thuis is geweest waar de kaketoe in de kamer staat en de valkjes buiten zitten.

donsje

gelukkig dat ze bij familie kunnen, beterschap.
groetjes monica