8 mei 2025, 12:57:01

Plukken

Gestart door Sven de Valk, 7 juni 2012, 12:08:34

« vorige - volgende »

Sven de Valk

Hallo,

Ik heb een nestje met 3 jongen, 1 van 11 dagen en dan aflopend.

De vader plukt de jongen tot ze bloeden, hij zit dan zelf ook onder het bloed en als het popje gaat broeden ook...

Ik heb nu de vader apart gezet dus mijn vraag is zou de moeder het alleen kunnen ?

Of zou ik ze elke middag papvoeding geven dat ze en gevoerd worden door hun moeder en door mij.

HELP!!

Het is namelijk heel erg vies als ze onder het bloed zitten.

Ik weet zeker dan de man het is want ik zie het hem doen, hij pakt een veer en trekt het hele jong mee door het nestblok....

smiley

Hallo Sven

De moeder kan het alleen hoor !! gelukkig zijn het er maar 3 .
Anders was het wel iets zwaarder voor haar geweest .
Jij hoeft niets te doen zolang de kleintjes groeien ,ga je daaraan twijfelen dan de kleintjes wegen .
Het liefst steeds op de zelfde tijd ,vallen ze af dan kan je meehelpen of ze helemaal op handvoeding zetten .
Ik zelf zou ze zolang mogelijk bij hun moeder laten ....

Groetjes Conny

PS . je kan de ouders later gewoon weer bij elkaar zetten ,als de kleintjes uit gevlogen zijn .

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Sven de Valk

Hallo smiley,

Dan haal ik zo even wat pap voeding voor de zekerheid, de ouders zet ik daarna weer bij elkaar hoor.

Dit is het eerste nestje dat het mannetje opeens gaat plukken, ik hoop dat het weer weg gaat over een tijdje.. bij het volgende nestje over 1 jaar.

Ik help gewoon de moeder dat ze het ook nog rustig heeft.

Maar als ik door heb dat ze het zelf makkelijk kan zal ik haar niet meer helpen.

Bedankt voor de snelle reactie!

Sven

smiley

Hallo Sven

Niet helpen !!! eerst kijken of het lukt .
Pas als het niet gaat dan kan je helpen ....
Moeder kan het makkelijk alleen ...het voer wat zij aan de kleintjes geeft is beter dan de pap .
Pap is alleen nodig als het niet anders kan  ;) ;)

Groetjes Conny

Sven de Valk

Hallo,

oke, ik zal niet helpen! :)
Maar ik heb het al gehaald, maar is altijd handig om in huis te hebben had ook meteen 5 spuitjes gehaald, want je weet nooit wat er gebeurt.

smiley

Hallo Sven

Als je goed bent voorbereid kan het niet fout gaan .
Het is zomaar mogelijk dat je de pap nodig zou hebben bv. op zondag  ??? ???
En dan word het moeilijk ,nu heb je het in huis en je kan het lang bewaren .

Succes Conny

animallovertje

wat naar! je hebt het voor nu goed aangepakt denk ik.. al zou ik dit koppel niet meer inzetten in de kweek. als ze eenmaal zijn begonnen met plukken is de kans maar erg klein dat ze er weer mee stoppen bij een volgend nestje.
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Sven de Valk

hallo,

ja denk ik ook, al is het me enige koppeltje -.- en ik vind kweken zo leuk en dan dit..

Nouja, ik heb er 1tje gevoerd omdat die kropje leeg was maar heb echt veel-ste dikke pap voeding,

welke gebruiken jullie?

op valkcity.nl staat er 1 is die goed ik bedoel dan
Nutribird A21 800gram

Want als dat goed is bestel ik het meteen!

Rissiejjj

Zelf voer ik met A19, maar dat is gewoon een persoonlijke mening, heb daar betere ervaringen mee.
A21 is wel gewoon goed.

Was het kropje allang leeg dan? want misschien zat je wel net voor het voeren aan, hier zijn ze soms ook wel is leeg, maar even later kruipen de ouders weer in het blok om te voeren.

Succes

Sven de Valk

Hallo,

ik weet niet hoelang de krop leeg was,, nu voert ze weer goed hoor!

Waar bestel je die A19, is dit een fijne poeder?

Rissiejjj

Ik haal de A19 gewoon bij de dierenspeciaalzaak.
Meestal hebben ze dat wel op voorraad, ik haal het bij de Jumper.
En als ik tijd genoeg heb bestel ik het via de dierenwinkel hier in de wijk. Dat is gewoon heel fijn poeder.

Jel

Nutribird A21 is goed hoor.
Je moet hem alleen niet te dik maken voor jongen vogels

Groetjes Jel
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Sven de Valk

Hallo,

ten eerste, ik heb de A19 besteld.

Ten tweede, heb ik een schokkende en indrukwekkende ontdekking gedaan wat heel logies is!

Het eerste nestje hadden de jongen GEEN ringen en nu wel, ik zie dat het mannetje naar de ringen grijpt en ze eraf probeert te trekken, en als ze op hun pootjes zitten trekt hij ze met de veren omver om er bij te kunnen!

De ringen zijn rood, misschien te vel of iets!!??

Hebben jullie ooit zoiets gehoord/mee gemaakt??

Ik hoor graag van jullie!!

animallovertje

nee nog niet meegemaakt, maar als dat het geval is denk ik dat je het beste zo snel mogelijk die ringen van de pootjes af kan knippen?! dat moet toch wel kunnen met een tang of iets dergelijks?! heb het nog nooit geprobeerd, maar het lijkt me dat zulke ringen wel goed er weer af zouden moeten worden kunnen gehaald.
als dat het is kan je denk ik beter valkjes hebben zonder ringen dan dat ze straks hun pootjes helemaal beschadigen omdat het mannetje er steeds aan zit te trekken.

als dit het is kan je natuurlijk ook de volgende nesten niet ringen en zou je ook geen plukproblemen meer moeten kunnen krijgen.

Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Sven de Valk

hee,

Ik laat de ringen nu maar lekker zitten en hoop toch dat er mensen komen voor handopfok ±$ al ben ik daar niet helemaal blij mee maar dan heeft de moeder weer rust..

Want de moeder staat er nu alleenvoor omdat ik de man van haar heb gescheiden.

Ik ga niet in de ringen knippen ben veelste bang dat ik de pootjes kapot maak...

Maar wil je een valkje hij staat bij te koop gevraagd, maar ik kan altijd in prijs verlagen voor valk- vrienden :)

Maar buiten dat zou misschien gewoon zilvere ringen kunnen. Want het is wel zo handig om ze te ringen (voor de club enz enz)

Verder kan je dit item  naar ziek-gewond of andere vragen zetten want er is geen spoed meer!