4 mei 2025, 00:17:16

Broedhok zelf maken

Gestart door Paul, 16 februari 2004, 21:49:06

« vorige - volgende »

Paul

16 februari 2004, 21:49:06 Last Edit: 16 februari 2004, 22:17:08 by Paul
Hallo Allemaal,

Omdat er verschillende mensen vroegen om de maten van een broedhok en mensen die het zelf wilde maken heb ik hier een tekening van gemaakt.
Ook heb ik er foto's bij staan hoe het eruit ziet als het in elkaar zit.
Voor verdere vragen kan je me alijd even een mailtje sturen of een interne message.

Dit is de tekening met de maten:

Hier een aantal foto's hoe het eruit ziet:

Hier een vooraanzicht van het broedhok:
Je ziet ook duidelijk de haakjes zitten waarmee je het broedhok aan de buitenkant van de kooi kan hangen als je in de kooi geen ruimte genoeg hebt.

Hier de zijkant daar ik duidelijk het stokje onder het gat te zien.

Aan de binnenkant heb ik ook een kort stokje zitten omdat ze er dan makkelijker uit kunnen klimmen maar je kan ook een stukje gaas onder het invlieggat monteren maar dan wel oppassen voor de scherpe randen.

Hier het binnenaanzicht, zeg maar de slaapkamer van de valkjes :-)

Hier zie je de uitholling in de bodem, dat hoeft niet maar zo kunnen de eitjes niet wegrollen als je geen nestmateriaal gebruikt want een hoop valkjes broeden graag op een kale bodem.
Als je zaagsel gebruikt rollen de eitjes ook niet weg.
Het uitgeholde deel staat op de foto onder het invlieggat maar het is beter om het aan de andere kant te maken als je dit wilt gaan uithollen in de bodem omdat de valkjes er anders bij binnenkomt op kunnen springen en dit kan de eitjes beschadigen.

Op het bovendeksel heb ik twee knopjes gemonteerd dan is het er makkelijker vanaf te halen.
Orgineel was de klep scharnierend met twee spijkertjes maar dit ging al heel snel kapot en als je het deksel er helemaal af kan halen is dit ook makkelijker voor het schoonmaken.

Hier zie je hoe de klep scharnierend gemaakt kan worden door in de zijkant 2 spijkertjes te monteren door de bovenklep heen.

Je kan natuurlijk in plaats van hardboard en spaanplaat ook ander hout nemen maar het was er zo van gemaakt dus ik heb het net zo opgeschreven.

Groetjes, Paul

Mandy

Sowéé dat is nog eens een uitleg! :D
Beter kan niet! ;D

Ik heb alleen 1 opmerking, zelf zou ik de uitholling van de eitjes aan de andere kant doen, dus niet recht onder de opening, vind ik een beetje eng met in- en uit gaan. De oudervalkjes passen natuurlijk wel op, maar de risico's lijken me andersom minder. ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

16 februari 2004, 22:14:26 #2 Last Edit: 16 februari 2004, 22:17:47 by Paul
Hoi Mandy,

Bij mij zat het ook eerst aan de andere kant maar omdat ik er twee aan de volliere moest hangen een links en een rechts is bij deze het gat onder de stok gekomen.
Op de tekening staat het wel aan de goede kant als je kijkt :-)
Ik gebruik zelf Aubiose als nestmateriaal en ze hebben het gat in de bodem nog nooit gebruikt dus ik had daar geen last van.
Ik zal het in elk geval even bij de uitleg erbij zetten.
Bedankt voor je reactie.

Groetjes, Paul

Mandy

O, ja dat had ik nog niet gezien. ;)

Maar klopt, bij de gewone blokken die ik wel eens gebruikt heb gebruikte ze de uitholling ook niet echt. :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

Hallo Paul,

Waarom probeer jij niet een heel mooi valkparkieten boek te schrijven?
Jij maakt er zulke duidelijke foto's bij en nu ook al deze tekening, geweldig gewoon.
Ik heb het dus ook over het laten zien van een bevrucht eitje he, met het bekijken ervan met een lampje.
Je hebt er best wel veel verstand van dus waarom niet he, ik koop zeker een exempplaar van je hoor.  ;)

Groetjes,
   Trudie

Paul

Hoi Trudie,

Een boek schrijven dat word niks hoor.
Dan moet het ook nog verkocht worden anders heeft het nog niet veel nut en er zijn al zoveel goeie boekjes dat dat gewoon heel moeilijk word.
En een bladzijde schrijven gaat altijd prima zoals hier maar net als met een boek lezen raak ik op de tweede bladzijde al het spoor bijster   :D
Dus dat zou dan een hele grote eerste bladzijde worden als ik dat ging schrijven  ;D
Het is ook veel leuker om op het forum iedereen meteen te helpen met goeie tips daar hebben de mensen hier veel meer aan dan aan een boekje wat in de kast beland.
Een boekje is leuk als naslagwerk voor als je eens wat wilt opzoeken vind ik dus ik heb ook wel veschillende boekjes die ik wel graag bewaar.

Groetjes, Paul

Speedy

Hoi Paul,

Ja je hebt eigenlijk wel gelijk, ik heb ook boekjes maar blader er alleen maar in, de meeste vragen en antwoorden haal ik toch hier van het forum af.

Groetjes,
   Trudie

Lin

He Paul is het niet handiger om deze gehele topic ook nog te kopieren, met foto's dus, naar Topic Kweken? Want daar is het ook van toepassing en foto's zijn altijd nog wat duidelijker dan alleen een tekening.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

Hoi Lin,

De link hierheen zou in het stickie onderwerp erbij gezet kunnen worden inderdaad zodat de foto's te bekijken zijn.
Peter heeft ook een complete beschrijving gemaakt over het maken van een broedhok in dit deel.
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=Huisvesting;action=display;num=1079111783
Maar ik ben zelf geen moderator in kweken helas dus ik kan het er niet bij zetten daar dat zou Peter of Lique misschien kunnen doen.
Alleen had ik al gezegd dat op de foto het gekochte blok is en dat ik zelf geen spaanplaat zou gebruiken maar ik heb zelf nooit last gehad ik heb meerdere nestje goed groot laten brengen door de ouders in zo'n blok.

Groetjes, Paul

Lin

Oke het is maar een suggestie.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

margreet

hallo Joyce,

Zelf hebben wij ook de maten gebruikt van het voorbeeld van Paul, mijn man heeft hem gemaakt, hij kwam op nog geen 5 euro, tip: je zou het opstapstokje kunnen laten doorlopen aan de binnenkant, makkelijk voor de jonkies als ze uitvliegen. Ben ook lid van Euro-Parrot, als het goed is krijg je ook voorgaande nummers. Zelf vind ik het een goed blad.

groetjes Margreet

Paul

13 oktober 2005, 21:14:22 #11 Last Edit: 13 oktober 2005, 21:37:51 by Paul
Ik heb hier de maten de tekening is van Peter ik heb alleen de maten aangepast zodat ik er meerder uit een plaat die ik kocht kon halen en ik heb iets dikker hout gebruikt.
Deze maat bevalt me prima en ik gebruik op het deksel speciale scharniertjes ik kan dan ook het deksel helemaal openklappen zodat het vlak hangt met de achterkant.

Groetjes, Paul

margreet

hallo,

Er lopen nu 2 topics door elkaar, mijn bericht had ik bij Joyce geplaatst onder kweken, komt ie ineens hier terecht. Maakt niet uit gaat wel over het zelfde onderwerp.

groetjes Margreet

Joyce28

Geeft niks Margreet,ik heb het gelezen
Nuttige info vind ik dit allemaal hoor
Eigenlijk zou dit een sticky bij kweken moeten zijn,want vind het toch echt een vraag voor kweken ;)

Mooi plattegrondje Paul,erg duidelijk allemaal :)

Paul

Hoi Joyce,

Het plattegrondje heeft Peter gemaakt ik heb alleen wat andere maten erbij gezet die voor mij beter uitkwamen en het hout heb ik wat dikker omdat die dunne platen allemaal krom waren in de bouwmarkten :(
Maar deze maten bevallen me prima en de vogels ook :)

Groetjes, Paul