Bloedneusje en kuif beschadigd na botsing met raam

Gestart door Petertje123, 12 maart 2012, 15:25:25

« vorige - volgende »

Petertje123

Hallo mensen,

mijn valkparkiet is tegen het raam gevlogen ! =[ Dit doet hij al jaren niet, dus ik was wat verbaasd.

Hij had een bloedneus en 2 van ze kleinere kuifveertjes hangen nu (zijn dus los geraakt). Voor de rest lijkt t goed met m te gaan, alleen wat geschrokken.

Is er iets wat ik moet doen nu ? Groeit het kuifje weer aan ?  ???

Sanna

Hallo Peter,

De veertjes zijn niet het ergste, dat groeit wel weer aan. Het bloed gaat er uiteindelijk ook wel weer af. Maar aan al dat bloed te zien is het een behoorlijke botsing geweest. Het is ook altijd het beste om gordijnen dicht te doen of iets voor de ramen te hebben als je valkjes laat vliegen, want ze zien het gewoon niet (vooral niet als ze schrikken). Maar dit terzijde.

Waar ik me even zorgen om maak is dat hij een behoorlijke klap gemaakt heeft. De kans dat hij een hersenschudding heeft opgelopen is dus groot. Wat je eigenlijk even moet doen is een van deze dierenartsen bellen voor medisch advies:

> dierenartsen waarvan bekend is dat ze verstand van vogels hebben

Een dierenarts kan je vertellen waar je op moet letten (veel te rustig zijn, gedesorriƫnteerd zijn, van de stok vallen, enz, enz) en vooral wat je dan moet doen! Want een hersenschudding is voor een valkje niet niks, het kan dodelijk zijn. Wellicht dat je vandaag nog even langs moet komen op spreekuur.

Veel succes.
Groetjes, Sanna

Petertje123

Ik heb m heel lang laten vliegen met t raam dicht, tot ie t door leek te hebben dat ie daar niet dorrheen kon. Toen heb ik t gordijn opgedaan en is altijd gewoon goed gegaan. Vandaar mijn verbazing.

Moet ik de hangende veertjes nu weghalen ?! of gewoon laten zitten.

Ik denk dat er van een hersenschudding geen sprake is. Hij loopt gewoon normaal rond nog, maar ik denk dat ik alsnog naar de dierenarts ga

Sanna

Als je makkelijk aan z'n koppie kan komen en de veertjes laten gemakkelijk los kun je ze weghalen. Maar misschien moet je maar gewoon even afwachten, het kan makkelijk zijn dat hij ze morgen zelf lospeutert.

Ja, ik denk dat een bezoekje aan de dierenarts geen kwaad kan, gewoon om zeker te weten. Want als hij wel een hersenschudding blijkt te hebben moet je hem donker zetten om de prikkels te verminderen.

Sterkte met je zielepietje. En voortaan maar weer wat voor het raam, al was het maar gewoon van die raamstickers als voor buiten-vogels. Vogels kunnen nou eenmaal heel moeilijk glas zien.

Groetjes, Sanna