HELP! Baby valkparkiet knapt bijna uit elkaar!

Gestart door Mohammed, 3 maart 2012, 17:47:14

« vorige - volgende »

Mohammed

Hallo allemaal,

sinds vanochtend was er een klein hobbeltje met lucht
bij een van mijn jonge valkjes. vanochtend was het erger,
vanmiddag nog erger en nu staat hij echt op knappen
hij rolt letterlijk en je ziet zijn uitwerpselen en ingewandjes nog in zn buik zitten. Masseren lukt niet, ook ben ik bang dat ik wat verkeerd doe. Er zit ook een uitgelopen druppeltje bloed dat droomt.
De enorme lucht kussen in onder zijn hele lichaam. behalve zijn hoofdje, vleugels, en rug zwellen niet op.
Ik hoop niet dat hij vandaag nog dood gaat.
Ik wil hem wel uit zijn lijden verlossen, maar het blijft een kritische toestand wie kan me helpen!??

Gr

Hij is negen dagen oud. en de ouders voeren hem niet meer zo goed maar houden hem wel warm.

Bello

3 maart 2012, 18:13:03 #1 Last Edit: 3 maart 2012, 18:22:47 by Bello
Kun je een fotootje maken?

Heb er als voorbeeld ff een foto bij gedaan van een jonkie wat wij hadden.

klik op de foto

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Mohammed

Ik heb nog een foto van vanochtend die staat op

http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000001595.html

Het is nu 2x verdubbeld,
het vogeltje kan alleen zn pootjes gestrekt houden.
Het liefst wil ik hem uit zn lijden verlossen maar weet ik niet hoe.

Bello

oeiiii dit is helemaal niet goed nee....bel zo snel mogelijk eeen dierenarts
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Mohammed

Dat heb ik gedaan,
ik kreeg als advies een scheutje ether in een zakje en dan het zakje dicht doen. Uit zijn lijden verlossen leek de va beter.
Toen ik net keek was het ietsjes zachter geworden. Maar wel erg dik. Ik denk dat ui zijn lijden verlossen beter is,

Saar

Hmmm.... Echt diervriendelijk vind ik dat niet ::)
Maar deze aandoening zie je helaas wel vaker...

Mohammed

Inmiddels ligt hij naast zijn paar dagen eerder overleden broertje. Het leek allemaal net zo goed te gaan!  :-\
Met de ouders wordt niet meer gekweekt,
wel hebben ze eerder 2 rondes met 6 en 4 jongen helemaal grootgebracht.
Ik zal ze toch even moeten testen. Misschien dat ze een bacterie/virus dragen. Dat denk ik niet omdat ze verkeren in gezonde staat. Saar dit geval komt dus vaak voor,
maar is er dan geen oorzaak? En kun je het ook voorkomen ?
Een diertje uit zijn lijden verlossen klinkt diervriendelijk maar is het eigenlijk niet. Ik hoor van sommige kwekers dat ze, ze enorm hard tegen de grond smijten ( in 1 klap dood) De nek breken, en in een doosje en daarna met een schop tegen aan slaan. Dit zijn de opties waarvoor ik liever niet kies,
Ether zorgt ervoor dat je vogeltje in slaap valt, een optie waar geen bloed spat.
Maar alsnog blijft het 't moeilijkste in de hobby.

Groetjes,

Alexandra

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl

milaja

heb dat ook gehoord van dat op de grond gooien.
vind dat jouw methode wel beter.
mij is ook eens gezegd,in de vriezer leggen.
is te vergelijken denk ik.
merken ze ook niks van zeggen ze.

Sylke

Ik heb dierenhouderij gestudeerd en mij is altijd verteld dat;
Als je een diertje levend in de vriezer legt hebben ze wel ontzettend veel pijn.
Het bloed kristaliseert dan heel langzaam was erg pijnlijk is voor een dier!
Waarschijnlijk is een klap eropgeven / of op de grond gooien dan nog minder pijnlijk

Sterkte er nog mee!

animallovertje

inderdaad, in de vriezer is helemaal niet pijnloos zoals vaak beweert wordt.. gaat juist heel langzaam..

ik denk dat de  methode die jij hebt gedaan met zo'n soort stof veel beter is geweest!

Sterkte ermee :( lijkt me verschrikkelijjk als je een beestje waar je zoveel liefde in hebt gestopt toch uit z'n lijden moet verlossen :(
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Patrick

In de vriezer leggen is het zelfde als onder water houden. Pure dierenmishandeling. Als je dan toch een dier uit zijn lijden moet verlossen doe het dan in ieder geval pijnloos of ga langs een dierenarts.
Lucht in de krop kan verschillende oorzaken hebben. Gisting van voer of een schimmel /bacterie. Zijn veel verhalen hierover zoals water aanzuren met appelazijn of de vogels geen appel geven als ze jongen hebben (ivm gisting).
Zuurgraad van de kropmelk kan ook een oorzaak zijn (pop heeft bv PH waarde 6 en de man een PH waarde van 8 of 4)(je kan van die test strippen krijgen en doe voor de gein eens een test met coca cola........durf te wedden dat je schrikt)

Zou voor de zekerheid de ouders laten onderzoeken op lange kweek ipv korte kweek (ontlasting) als je er nog mee wilt kweken.
Een vogel hoeft geen ziekte verschijnselen te hebben als ze een bacterie of schimmel dragen maar kunnen dit wel doorgeven aan de jongen die een lagere tot geen weerstand nog hebben.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Mohammed

Bedankt voor alle reacties.
Ik denk dat het gewoon niet 100% normale jongen waren.
Het jong had zijn ogen nog steeds niet open.
Een stressvolle dag was het, maar toen ik het advies
van de VA opvolgde en het gebeurd was, was ik aan de ene kant wel opgelucht. Het was erg zielig om te zien hoe het beestje snakte naar adem. Zijn broertje was 2 dagen na het uitkomen gestorven. En testen gaat zeker gebeuren.
Patrick bedankt dat je dat je de oorzaak uitlegt. Kun je het misschien uitleffen over het cola ? Ik volg het niet helemaal.  :-[
In de vriezer is een optie maar lijkt in mijn ogen ook dieren mishandeling, maar soms is 'dierenmishandeling' wel nodig.
Wel voor gunstige momenten niet zomaar!
Misschien een slechte eigenschap maar ik ben een gevoelige type dus doe ik het op de minst pijnlijke manier. Een manier waar geen nekken gebroken worden, of op de grond gesmeten wordt.
Ben bang als ik dan smijt, ik het niet goed doe. Dan laat ik het diertje erger lijden. Voor deze methode ga ik liever niet.
Met dit koppel houdt het op voorlopig,
het jong was niet zo heel oud en toch was ik wel een beetje verdrietig, ik wist niet dat ik me zo erg kon hechten aan een diertje dat ik amper zie. Ik heb een kleine aluminium voliere van 2 hoog 1,50 lang en 2 hoog staan (in cm) waar ik ze zal huisvesten de komende ja(a)r(e)n nu focus ik mij op de grasparkieten. Ik heb nog een vraagje.
Zijn de ouders nu besmettelijk ? En kunnen ze misschien doodgaan ? En is het een verbetering om naast ze te testen ook af te sluiten voor de kweek ?

Bedank en veel succes met jullie parkieten!

Patrick

Zuurgraad

Coca-Cola is zeer zuur, met een pH-waarde van ongeveer 2,6.[18] Door de toevoeging van veel suiker wordt dit voor de menselijke smaak gemaskeerd.

Via google is veel te vinden over PH waarde : http://nl.wikipedia.org/wiki/PH

Zou de vogels wel testen voor de zekerheid bij een erkende vogelarts.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl