Starten met houden van een valkparkiet

Gestart door Wrister, 15 februari 2012, 09:13:41

« vorige - volgende »

Wrister

Hoi!

Ik ben zelf net nieuw hier, maar ik zit er al een paar week over na te denken om een parkiet te nemen. Inmiddels ben ik door alle positieve verhalen over de tamheid(is dit goed nederlands?) bij de Valkparkiet uitgekomen.
Echter ben ik alleen staand en overdag niet thuis. Het lijkt me dan voor de vogel, het leukst om met zijn 2en te zijn. Echter vraag ik mij af waar ik dan op moet letten bij de aanschaf.
Moeten ze in 2 verschillende kooien zitten? Als ze in 1 kooi zitten, wat zijn dan de minimale afmetingen van de kooi? Krijg ik ze alle 2 net zo goed tam als 1 vogel?

Graag jullie respons!

Sanna

Hallo Wrister,

Welkom op dit forum. Leuk dat je valkparkieten wilt nemen. Het zijn inderdaad hele leuke vogels.

Het is inderdaad het beste om er 2 te nemen als je zelf veel van huis bent. Maar als je ze graag tam wilt hebben, is het waarschijnlijk beter om er met 1 te beginnen. Het beste kun je een kweker zoeken (er zitten er aardig wat op dit forum) die een jong valkje alvast tam maakt voor je. En het zou dan ideaal zijn wanneer je bijvoorbeeld een weekje vrij hebt wanneer de nieuwe huisgenoot arriveert. Want hoewel je zo'n valkje dan tam 'aangeleverd' krijgt, zul je thuis nog wel even je best moeten doen om hem aan jou te laten wennen en dus tam te houden. Wanneer je een goede band met je valkje hebt is het tijd om er een tweede tamme bij te nemen. Neem dan ook weer even de tijd om hem lekker tam te krijgen. Dan kun je van 2 tamme valkjes genieten.

Laat je alleen niet verleiden tot een valkje dat je nog zelf pap moet geven. Zulke verkopers beweren altijd dat je valkje dan extra tam wordt, maar dat maakt echt helemaal niets uit. Een papvalkje geeft zelfs meer problemen. Omdat hij niet echt geleerd heeft vogel te zijn, krijg je over het algemeen last van schreeuwgedrag (om aandacht) omdat hij jou als soortgenoot is gaan zien. Bovendien kost pappen ontzettend veel tijd, want niets is zo moeilijk als een valkje weer van de pap te krijgen.

Wat trouwens ook een goede optie is, is even bij het board Herplaatsing kijken of daar misschien tamme valkjes bij staan die een nieuwe huisje nodig hebben. Mijn valkjes zijn ook allebei herplaatsers en het gaat prima zo. Iedere morgen voor ik naar m'n werk ga laat ik ze er even uit en wanneer ik thuis kom begroeten ze me uitbundig omdat ze al weten dat ze nog even lekker mogen vliegen. Daarna komen ze lekker bij me zitten om gekroeld te worden.

Groetjes, Sanna

Wrister

Hoi Sanna(en anderen!),

Bedankt voor je reactie. Ik zat zelf ook al te denken om te beginnen met een Valkje dat uit een ander thuis komt.
Echter vind ik het risico dan wel groter, dat ik met een zieke vogel wordt afgescheept. Dat lijkt me voor de vogel en voor mij, niet de ideale situatie.

Maar stel dat ik met 2 reeds tamme Valkjes zou beginnen, is er dan ook een minimum aan kooiruimte wat ze nodig hebben?
Het idee er achter is wel, dat als ik thuis ben, ze vrij kunnen rondvliegen door de huiskamer.

Ik hoor graag van je!

Sanna

Hallo Wrister,

Je moet natuurlijk ook niet over 1 nacht ijs gaan. Meestal kun je uit de advertentie van degene die een herplaatser aanbiedt al veel afleiden. Als iets je niet bevalt, niet doen. En bovendien kun je afspreken eerst een keer bij die persoon te gaan kijken om je zo een beeld te vormen over de omstandigheden en hygiëne (en dus de kans op een zieke vogel) daar. Een gezonde vogel moet helder uit z'n ogen kijken, heeft een schone neus, zit goed in de veren en zit niet bol. Deze dingen gelden niet alleen voor herplaatsers, maar zeker ook voor kwekers. Een jonge vogel kopen betekent niet persé een gezonde vogel kopen. In ieder segment van de samenleving zitten nou eenmaal mensen die meer aan zichzelf denken dan aan andere mensen of dieren. Gebruik gewoon altijd je gezonde verstand.

Afmetingen voor de kooi die ik persoonlijk aanhoud voor 2 vogels zijn ongeveer 80 (h) x 80 (b) x 60 (d) cm. Valkjes moeten minimaal hun vleugels goed kunnen spreiden in de kooi. Verder is ruimte in de breedte het belangrijkst, niet in de hoogte. Valkjes kunnen toch niet omhoog vliegen in een kooi.

Groetjes, Sanna

Wrister

Hoi,

Ik zal me eens goed oriënteren op vogels die een nieuw huis zoeken. Kan ik wellicht later nog een jongere nieuwe Valk er bij nemen.

Vind het wel lastig om een kooi met de juiste afmetingen te vinden. Ik heb het internet eens afgestruind en kwam uiteindelijk bij onderstaande uit.
Is deze geschikt voor 1 en wellicht een 2e Valkparkiet?

http://www.dierenvilla.be/nl/papegaaien-2/rhr-quality-papegaaienkooien-239/bird-casa-113.html

Rianne

Voor die prijs kun je op marktplaats al een grotere (en dus geschiktere) kooi vinden. Zoek eens op jockkooi of kamervoliere :)

samantha21

ik zou idd als ik jou was ook idd op mp kijken.

ik heb een half jaartje geleden een super mooie en grote kooi gekocht voor maar 150,-euro, en was maar 2 maanden gebruikt, dus zo goed als nieuw. normaal koste de kooi 360,-

je kan echt hele leuke dingen vinden op mp..

debster0504

Alexandra

15 februari 2012, 16:30:01 #8 Last Edit: 15 februari 2012, 16:32:42 by Alexandra
Hoi Wrister,

Ik weet niet WAAR je woont maar kijk eens op http://www.benchkoning.nl
dat is een online winkel (maar je kan op afspraak ook afhalen) en die zit in Eindhoven.. heeft hele mooie kooien en niet duur !!!
en anders idd via marktplaats.. kamervoliere ...

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl

Alexandra

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl

Wrister

Ik ben woonachtig boven in de provincie Groningen.
Maar heb inmiddels wel een heel bruikbare kooi(zie onderstaande foto) gevonden denk ik.
Zou deze volstaan voor 2 Valkparkieten, of moet ik dan toch nog groter? De afmetingen zijn H;140 cm Br;80 cm D;67 cm.

En als ik 2 vogels wil, moet ik dan 2 van het zelfde geslacht nemen, of maakt dat in principe niet uit?

Weet iemand toevallig ook een betrouwbare kweker in of rond de provincie Groningen?