28 april 2024, 21:40:24

Jong popje legt ei maarrr.....

Gestart door Mas, 2 januari 2012, 00:57:15

« vorige - volgende »

Mas

Sorry maar ik heb net de bevalling meegemaakt en zit gelijk in de stress haha.Ik ben als een dolle aan het zoeken op internet maar ik hoor zoveel tegenstrijdige berichten :( Wat is het nu echt?

- In de kooi zitten 2 hele jonge stelletjes.Zijn wel erg lief voor elkaar en aan elkaar gehecht maar ze wisselen niet van partner. Onze liefste,zachtaardigste vrouwtje heeft ineens een ei gelegd, op de grond in het zand en zit nu weer op dr stokje. WAT NU?

1- moet ik wat op de grond leggen? moet ik het ei erop plaatsen? Laten liggen? Wat eromheen leggen,zoja wat? houtsnippers,hooi etc etc?

2- moet ik het andere stel in een andere kooi doen? De een zegt ja want ze pikken het kapot de andere zegt nee??

3- wat kan ik nog meer doen in de kooi of om haar te helpen?

4- wanneer weet je dat ze niet gaat broeden? kan het andere stel een reden zijn om niet te broeden?

5- extra voeding, verwarming hoog, kommetje water boven verwarming?

6- is het normaal dat ze weer op dr stokje zit.

7-mogen ze zoals normaal gesproken wel elke dag eruit?

Simpelweg.. help dus  :censuur



Mas

2 januari 2012, 10:49:43 #1 Last Edit: 2 januari 2012, 11:03:46 by missiemas
Ze zit nu te broeden erop. Ik heb ook gehoord dat iemand een doosje eromheen deed als nood?
Helaas zag ik wel dat het eitje is ingedeukt, nu die omgerold is.
Haar"kont" is soms wel dik nog en ze gaat hangen op de stok. Haar gaatje is ook nog groot. Kan het zijn dat ze nog een ei gaat leggen ondanks dat ze wel op het andere ei al zit?
Moet ik in een andere hoek wat op de grond leggen als nestje?

Zou heel dankbaar zijn met een paar antwoorden.

Afz. Ik en de koppels: Snoes en Men, Ringstaart en Grijsje

saskiaw

Hallo,
Ik heb nog nooit jonge valkjes gehad, maar in afwachting van iemand die er meer van weet heb je hier alvast een reactie.

Wat je moet doen is ook afhankelijk van wat je wil.. wil je dat ze een nestje uitbroeden?

valkparkieten leggen om de dag een ei, dus het zou kunnen dat ze weer een ei gaat leggen. ze beginnen met broeden voordat alle eieren gelegd zijn, de jongen komen dan ook niet tegelijk uit.


Mas

Dank je wel saskia.!!!
Nu weet ik dus dat ik me niet bezorgt hoef te maken over het feit dat ze al broedt en misschien nog een ei in dr heeft. Leggen ze de andere eieren automatisch bij de eerste? Want dan heeft iets neerleggen op de grond in een andere hoek geen zin? Hopelijk krijg ik nog veel antwoorden hier want hoe meer ik opzoek en lees hoe tegenstrijdiger het soms wordt ;)

Het was zoals je al merkte helemaal niet de bedoeling dat ze eieren gingen leggen en had ook helemaal niet gedacht dat het zo makkelijk zou gaan(dat ze het doen dan)
Maargoed als onze Snoes nou eenmaal al eieren heeft dan zal ik ze niet weghalen en er alles aan te doen om haar te helpen. Alleen als ik zie dat het fout gaat dan zou ik de eieren weghalen. Voor nu mogen ze dus wat mij betreft uitkomen

saskiaw

Als ze op het eerste ei zit te broeden zal ze het 2e ei er gewoon bij leggen.

http://www.valkparkiet.com/nl/vraag/z3.htm

hier staat wat info over legnood, dan weet je waar je op moet letten.

Je zou een bakje met voer en een met water op de bodem kunnen zetten, zodat ze niet te ver bij haar nestje weg hoef om te gaan eten.

Een bakje water op de verwarming om de luchtvochtigheid wat hoger te maken kan sowieso geen kwaad.

Ik hoop dat ik hiermee geen verdere verwarring heb gebracht  ;)

saskiaw

Wat trouwens ook belangrijk is voor een vogel die eieren aan het leggen is, is kalk.
heeft ze sepia en grit in de kooi?

Mas

2 januari 2012, 11:34:04 #6 Last Edit: 2 januari 2012, 11:38:57 by missiemas
Dank je:) Ik vind het tot nu toe meer vertrouwd hier, dan je ergens anders;)
Zit er een tijdslimiet tussen het eerste ei leggen en de tweede? En zoja,na hoeveel tijd moet ik haar helpen? Ze is gelukkig nog topfit en vrolijk. Mannetje is heel lief voor dr. Het eitje wat er ligt is zoiezo helaas helemaal ingedeukt.Misschien wat meer zand ernaast en op de rest vd vloer zodat het wat zachter is om te landen :)..Alleen haar kont en gaatje staat nog bol en open vandaar dat ik denk dat er een 2e eitje komt. Het water en voer staan dichtbij. Ze hebben compleet voer,lava steen,schelp,honingstaaf.

Tamireya

Valkparkieten leggen om de dag een ei, het tweede eitje zou dus dan vannacht/morgen komen.

Zand is niet echt geschikt als ondergrond, dit kan nog wel stuiven en in de ogen terecht komen.
Je kunt beter beukensnippers gebruiken.
Als nestmateriaal is zaagsel (dat wat je ook voor knaagdieren gebruikt) geschikt.

Omdat het eitje sowieso al niet meer goed is (zoals ik het begreep) dan zou ik in de hoek een nestje maken en het ei daar op leggen.
De kans dat ze het aanneemt is 50/50 maar als ze het doet is dit voor de komende eitjes wel beter.

Je valkjes hebben nu ook eivoer en veel vitaminen nodig.
Mits ze het aannemen kan je hun nu ook extra fruit, groente en brood aanbieden.

De honingstaaf is niet echt gezond, deze zou ik heel zelden geven omdat daar veel suiker in zit.



saskiaw

Dit is inderdaad een goede plek voor info  :)

Zolang ze er goed uitziet hoef je je geen zorgen te maken, zo vaak legnood ook niet voor, alleen is het goed als je het snel herkend.

Heb je de zoekfunctie van de site al ontdekt? (rechtsboven)  
Er worden hier wel vaker vragen gesteld over onverwachte eieren.

Fijn dat het mannetje lief is, hoe reageert het andere koppeltje erop?

Jaimy

haha, spannend hoor  ;D Misschien een broedblokje erbij hangen? Is het andere koppeltje er rustig onder?

Mas

Haha ja echt spannend. Alsof ik in het ziekenhuis buiten de verloskamer staat te wachten ;D

Het andere eitje is idd kapot.Jammer want hij is wel zwaar met wat oranje erin dus volgens mij had het een goed eitje geweest. Gelukkig is legnood niet zo veelvoorkomend en ze hft het gelukkig niet moeilijk! Ik ga inderdaad vanmiddag in de andere hoek een nestje maken van beukensnippers maar. Ik had al wat extra zand in het andere hoekje opgestapelt maar mevrouw heeft alles weer door de war gereorganiseerd:). Het eitje verschuift ze steeds een stukje,maar volgens mij komt dat door dr staart met eraf gaan. Ben zo bang om het eitje vanmiddag dan ook te verplaatsen op het andere nestje..ik wil namelijk niks verstoren dat het leggen vh andere ei tegenhoudt?

Ze hebben eivoer maar daar doen ze al vanaf het begin niks mee,niet hun smaak denk ik.De lavasteen is daarentegen erg populair en appel.Ook de sepia is populair.

Het andere koppel is ineens erg rustig,normaal is het ff ruzie ,nouja snauwen om plek op het bovenste stokje maar nu Snoes en haar Men op het onderste stokje steeds zitten hebben ze nauwelijks aandacht voor elkaar. En het andere koppel komt zoiezo niet op de grond. Ze zijn er nu ook allemaal uit behalve Snoes,die blijft in de deuropening:)

Tamireya

Dat kan je niet zeggen of het ei goed was geweest, dit is pas vanaf de 3./4.de dag zichtbaar als je met een lampje erdoor schijnt (als je dit van plan bent te doen bij de volgende eitjes dan wel erop letten dat je het licht aan de bolle kant houd en dat ook niet te lang). En dan zie je ook alleen rode adertjes  ;)

Een nestblok zou ik nu niet gebruiken omdat ze jong zijn en dit helemaal niet kennen. Dit is wel een optie als je nog eens een nestje wilt.

Leggen zal ze het volgende ei wel, daar zie ik geen probleem.
Het enigste wat gebeuren kan is dat ze niet gaat broeden.

Wat precies doen je valkjes met de lavasteen en wat heeft dit voor een werking (zitten daar vitaminen/mineralen of zowat in)? Heb er om eerlijk te zijn nog niets over gehoord.

Je kunt het eivoer proberen een beetje rul te maken (dus met water te mengen). Of gewoon door het normale voer heen dan pikken ze meestal wel iets tenminste ervan op.

Rijst en pasta kan je ook nog proberen te geven.


saskiaw

Je kan ook appel erg fijn snijden en door wat eivoer mengen, dat vinden ze hier geweldig :P

Veel succes in ieder geval! 


Mas

Nou ik heb heel de winkel leeggekocht ;D tuut tuut tuut lijk truus de mier wel ::)

De bodem van de kooi is nu met beukenhoutsnippers. Op de plek waar het eitje lag heb ik een bedje gemaakt met zaagsel. Ik heb ook een soort van rond nest gekocht met een groot gat erin,gemaakt van soort hooi.daarin heb ik zaagsel gelegt en in de hoek op de grond vd kooi gedaan.Ik heb haar alleen niet meer zien broeden vandaag(ook al voor de veranderingen niet,die zijn net pas geplaatst)

Het eitje durfde ik er niet in te plaatsen*zucht* want misschien is het nest nog eng en weerhoudt dat om het tweede eitje te leggen terwijl ze wel moet... ??? Ik heb het eitje dus op de oude plek gelaten met het nest ernaast voor evt keuze.Hopelijk doet de natuur en instinct verder hun gang&helpen ze me een beetje mee. !! En kan Snoes haar draai vinden.Ze is net zo een tuttebel als ik.

Heb verder eivoer weer, mineralenblokje,sepiaschelp,appel en lavasteen,iemand vroeg wat dat laatste was:
Een grote steen waar ze aan knagen:beschrijving: Lava mineraal blok,zuiver natuurproduct,ondersteunt de botstructeur&verzorgt de snavel.Ingr.voedingssupllement v vogels:lavasteen,jodium,calciumsulfaat,calciumcarbonaat,oesterschelpenzout,actieve kolen:ruwe proteine,ruwe vet,ruwe as,ruwe vezel,ruwe proteine. Vitamine b1,G,B6
Kommetje water boven verwarming.. zoo ben ik wat vergeten ??? Dat haar kont zo open blijft is normaal toch?

saskiaw

Misschien dat ze morgen op het andere wel weer gaat broeden, en wil ze dit ei niet meer omdat het stuk is?
hou je ons op de hoogte?

Lavasteen is dus een soort mineralen/jodium blokje?