29 april 2024, 16:53:15

Voor het eerst uit de kooi

Gestart door Marlijn, 24 november 2011, 21:48:37

« vorige - volgende »

Marlijn

Hallo,

Ik heb sinds 3 weken twee valkparkieten. Een lutino, genaamd Penny en een wildkleurige genaamd Paulie. :) We zijn al druk bezig geweest met tam maken en dat ging met grote stappen vooruit!

Maar nu heb ik wat vragen:

Hoe tam moeten mijn valkjes zijn voordat ik ze los kan laten? Paulie stapt inmiddels zo op mijn hand als ik het aan hem vraag (als ik trosgierst heb) Penny moet iets meer gelokt worden, maar stapt er dan ook wel op. Nou wil ik haar op zijn minst ook zo ver hebben dat ik haar niet meer hoef te lokken. Maar wat denken jullie? Is dat genoeg? Of moeten ze echt op mijn vinger komen zitten zonder trosgierst erbij?

En als ze dan eruit mogen, hoe pak ik dat aan? Uiteraard ramen/spiegels bedekt en gevaarlijke objecten weg. Maar doe ik de kooi open en wacht ik tot ze er zelf uit vliegen? Of haal ik ze juist met mijn hand eruit? En is het nodig om eerst het eten eruit te halen zodat de kans groter is dat ze er zelf weer terug in vliegen? Is het überhaupt wel een goed idee om ze er tegelijk uit te laten, of kan het beter een voor een. Zelf denk ik dat dat totaal niet gaat werken, dat de vogel die in de kooi moet blijven dan helemaal gaat flippen. Maar ik heb geen ervaring met vogels, misschien denken jullie wel iets heel anders.

Ik lees hier vaak dat de vogels de eerste keren telkens tegen de muren aan vliegen enz. Is dat idd zo? Ik zit er niet op te wachten dat ze hun nekje breken!

Hoop vragen dus, hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen als ervaringsdeskundigen. ;D

Rocko

Zoals je je valkjes beschrijft zijn ze redelijk tam, ze zijn iig niet meer bang voor je hand, trosgierst is gewoon een lokkertje maar straks is dat niet meer nodig.

Als je ze los wilt laten, zou ik gewoon de kooi open laten staan. Dan kunnen ze zelf kijken of ze eruit durven en dat geeft ze een vrij gevoel.

Als ze dus terug in de kooi ''moeten" kun je ze gewoon op de hand laten stappen waar ze op dat moment zitten. Dan loop je naar de kooi en zet ze op de zitstok. Vergeet niet om ze aan te moedigen met een vriendelijke stem.

Tegen muren aanvliegen kan aan een paar dingen liggen:

- ze zijn geschrokken
- ze kennen de omgeving nog niet.

Zorg ervoor dat de valkparkiet vaker in de ruimte is geweest voordat hij daar los mag vliegen.
en maak geen drukte (vooral de eerste keren niet) want dan kunnen ze schrikken en uit paniek rondvliegen (en eventueel ergens tegenaan vliegen)

Rocko

Hopelijk heb je er wat aan?

ps. Penny en Pauli zijn leuke namen!!

Marlijn

Bedankt voor je reactie! Daar heb ik zeker wat aan. :D

Vanmorgen heb ik me eraan gewaagd, en heb het deurtje open gezet. Zoals verwacht vlogen ze er binnen een paar seconden snel uit! Haha. Dat vonden ze wel leuk. Het ging eigenlijk wel goed, Penny was wel achter het bed gevallen maar daar kwam ze zelf weer achteruit gekropen op een gegeven moment. Nu zitten ze samen op de kast te slapen. Ben benieuwd hoe het straks gaat als ze de kooi weer in moeten!

Marlijn

Nadat ze een hele tijd op de kast hebben gezeten ben ik met wat trosgierst naar ze toe gelopen en ze gingen meteen op mijn hand zitten! :D Knappe vogels! Toen heb ik ze naar een land-stok die uit de kooi stak gebracht dat ze die zouden leren kennen als landingsplaats. Daar hebben ze een tijdje gezeten en toen besloten ze zelf de kooi terug in te kruipen om te gaan eten.

Heb toen de kooi maar dicht gedaan, het is echt goed gegaan voor de eerste keer!! :D

Rocko

Wat goed! Als je het zo blijft volhouden, dan is het ook geen straf voor ze als ze terug in de kooi "moeten".

;D

keet

hier zit die al een tijdje op de kast maar is erg bang, als ik naar hem toe ga dan blaast hij zelfs!! Ik kijk zo nog even of het wel lukt........

Rocko

hij ''blaast'' omdat alles nog nieuw is voor hem

probeer stapje voor stapje dichtbij te komen (praat ondertussen tegen hem)

als hij op een gegeven moment op je hand stapt, beloon hem dan overdreven (woordjes/snoep)

keet

hij heeft nog op de kast geslapen en toen ik vanmorgen de woonkamer in kwam vloog hij direct op mijn schouder en ging het allemaal wat makkelijker! kga wat meer met mn hand in de kooi oefenen om hem op mn hand te krijgen. toch een stuk makkelijker..

bedankt voor je antw Rocko!

Rocko

Fijn dat het werkt!

Graag gedaan  ;D

keet


keet

Het rondvliegen vind kuifje heel leuk maar hij gaat pas in de kooi wanneer hij wil!! wat moet ik doen?? Krijg hem ook niet op mn hand op dat moment hij is zo super slim!!

wie heeft tips? Als hij merkt dat hij in de kooi moet dan valt hij ook mn oor aan..heb hem nu met spiegeltje in de kooi gekregen, hij is dol op spiegel!

Rocko

Wat vervelend, ja hij is je nu aan het uitproberen. Lok hem maar met het spiegeltje (snoep) en als je hem daarmee de kooi in krijgt moet je hem extra goed belonen (ook eventueel met wat lekkers)

Dan krijgt hij op een gegeven moment door dat als hij de kooi in moet, het geen straf is.

Dan kun je op een gegeven moment het spiegeltje ook weg laten tijdens het terug brengen naar de kooi.

Aan je oor bijten... waarschijnlijk dreigen.. dat moet je gewoon negeren.

keet

Bedankt voor je gouden tips!!

Het is gelukt met het spiegeltje :) :)

Ga het morgen eens zonder spiegeltje proberen....

En oke, dat aan mn oor zal ik negeren en rustig blijven, ben ondertussen wel wat gewend, hij doet het al iets minder heb ik het idee.

Rocko

Graag gedaan.

Dat dreigen doen veel valkjes. Gewoon negeren.
Stel dat je een reactie geeft op het dreigen bijvoorbeeld je hoofd weg trekken of je hand.. dan ''denkt' je valkje dat hij heeft gewonnen.

Stel dat hij een keer echt bijt.. dan moet je hem wel straffen.

Hopelijk begint je valkje het door te krijgen met het spiegeltje etc.

Suc6 ;D