3 mei 2025, 21:41:57

Ongedierte in voer

Gestart door Arwen, 14 oktober 2011, 20:55:54

« vorige - volgende »

Arwen

Hallo allen,

Vanavond schrok wel een beetje. Ik heb onze valkjes mee uit logeren in onze eigen huis. Lang verhaal heeft met overver werken te maken.

Maar nu opende ik het voerblik, deed nieuw voer in het bakje en tot mijn verbazing kropen daar daar rode beestje is, zo groot als een mier. Het waren geen bloedluis, heb even plaatje gezocht op internet, en het voer heb ik natuurlijk wegggegooid.

Weten jullie wat dit is en kan dit kwaad?

Groetjes
Hanneke & Freddie

Arwen

Ik heb de kooi ook maar gelijk helemaal schoongemaakt, kon niks verder vinden. Maar "Better safe than sorry".

mariska79

Ik heb even gekeken op het internet, dit is wat ik heb kunnen vinden.
Ook heb ik eens gelezen (geloof hier op het forum) dat het slim is om je voer een dag in de vriezer te leggen, zo dood je insecten en andere ongewenste diertjes

Klander
Dit is een zespotig roestbruin tot zwart kleurig kevertje met een lengte van ca. 4 mm, die met zijn scherpe kaken een gaatje in het voer vreet. Klander behoort tot de meest gevreesde voorraadinsecten. Dit komt omdat de larven van deze kever de kiemen van graan opeten en ze in ongehoord grote aantallen kunnen voorkomen (tot 4000 per kilo graan). Het eitje overwintert in het voer of in voerruimtes en komt uit wanneer het vochtigheidsgehalte en de temperaturen hoog zijn. Het is dan volop zomer of nazomer en het voer zit verwerkt in grote silo's of in de voerzak. De kleine kevertjes vermeerderen zich snel en leggen vooral in naden en kieren hun eieren. Klandereitjes kunnen dus onopgemerkt op voer of in uw opslagruimte aanwezig zijn. Klander kan worden bestreden met de spuitbus, maar de eieren niet! Als er eenmaal eieren in kieren en naden zitten, komen ze het volgende jaar weer tevoorschijn als de temperaturen binnen hoger zijn als buiten (dus na de warme zomer). De kevers willen overleven en zullen het voer wat er ligt gaan opzoeken.
Het is verstandig de voerruimte steeds goed schoon te houden en bij de geringste besmetting de naden en kieren uit te branden. De eieren gaan alleen kapot na verhitting boven 100 graden C. Indien de fabrikant de granen zou verhitten tot boven de 100 graden, zou dat ten koste gaan van de kiemkracht. Het voer is dan dood. Dit kan natuurlijk niet en dus moeten we deze ellende proberen te voorkomen.

Voedermijt of meelmijt
Mijt is een spinachtig klein diertje dat met het blote oog nauwelijks te zien is. Het diertje houdt zich vooral op in stof of meel. De eitjes komen uit bij hoge temperaturen in combinatie met een hoge luchtvochtigheid. Ze komen vaak voor in oude voerresten die veel stof bevatten en verspreiden een vieze zoete geur. Vaak zitten ze in stoffig oud voer. Meelmijt kan zich ook bij een lage temperatuur ontwikkelen, het gaat dan niet zo snel, maar het gebeurt wel. Meelmijt ontwikkelt zich van ei en larve via twee nymphe-stadia (jonge mijtjes) tot een volwassen mijt. In het tweede nymphe-stadium kan de mijt in het zogenaamde hypopus-stadium overgaan, ze houden dan een soort "winterslaap" die ze beschermt tegen uitdrogen, als de luchtvochtigheid hierna toeneemt, kunnen ze er weer tegenaan.