7 mei 2025, 15:44:41

Grit/maagkiezel/kalksteen

Gestart door Familie Potters, 8 augustus 2011, 17:31:06

« vorige - volgende »

Familie Potters

Waar wij onze Punky gekocht hebben, gaven ze aan dat hij als hij 6 maanden is we een bakje met grit/maagkiezel moeten neerzetten en zo'n kalksteen moeten ophangen. Maar nu lees ik dus dat sommigen dat eerder doen, dus wat is nu wijsheid?

Punky is nu een week of 9.

Hij is al van de pap af en eet goed zaadjes, soms gemengd met eivoer en altijd gemengd met van die gekleurde vitaminekorreltjes.

Alvast bedankt!

Landiej

Ik heb altijd van jongs af aan grit/kiezel, een mineralenblok en sepia in de kooi gehad. Een valkparkiet heeft dat nodig om aan de noodzakelijke voedingsstoffen te komen.
Een jong valkje heeft ook al grit/kiezel nodig, omdat dit in de maag fungeert als 'molen' om de zaadjes fijn te malen. Ik denk dus niet dat het verstandig is om te wachten tot het valkje 6 maanden oud is!

Naast de bovengenoemde dingen hebben wij altijd zaadvoer en water beschikbaar. Twee keer in de week krijgen ze een bruine boterham, en af en toe koken we wat meergranenpasta. Ook sla, andijvie, komkommer, paprika en andere groenten vinden ze erg lekker! De zondagse traktatie is hier een grote streng trosgierst :) Ik hoop dat je wat aan deze info hebt! Veel plezier in elk geval met Punky.

Familie Potters

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Hier kan ik zeker wat mee. We hebben inmiddels maagkiezel/grit in een bakje in Punky's kooi gezet, maar hij doet er nog niets mee. Kan ik ervan uit gaan dat hij dit uit zichzelf pakt of moet hij hierin nog geleerd worden? Hij heeft natuurlijk geen voorbeeld van een andere valkparkiet die dit spul eet.

Verder hebben we al een paar keer vers eten gegeven, wortel vind ie maar niks, spercieboon vond ie wel ok, maar meer dan een beetje knagen/likken eraan is het nog niet, maar goed, alle begin is moeilijk.

Downundah

Hoi, valkjes vinden uiteindelijk langzaam de weg naar het aangeboden voer. Mijn valkje at soms dagen niet van het grit en zat maar een per week aan de sepia. Ze knagen eraan naar behoefte.

Het fruit en de groente ging aan het begin moeizaam. Pas na wat maanden werd ze nieuwgierig genoeg om er toch van te eten. Het groen van een bospeen was favo. Ook een snijboon werd helemaal kaalgegeten ( vooral de bolletjes in de bonen vond ze erg lekker). Van komkommer at ze het liefst de schil. Ook een stukje maiskolf was helemaal in. Soms vroeg ik de buren een takje van hun wilg en dat was in een mum van tijd helemaal kaal. Het is vooral een kwestie van blijven aanbieden. Ineens hebben ze door dat het lekker is. Ook zullen er dingen zijn waar ze hun snavel voor optrekken. Gewoon omdat ze het niet lekker vinden.

Gr Tanja

Familie Potters

Hey Tanja!

Dankjewel voor je reactie! We blijven het idd maar gewoon aanbieden, vanzelf zal je wel gaan merken of ie iets gewoon echt niet lekker vind en wat wel.

Groetjes!
Riƫtta

Ricardo

Er zijn dieren voederzaken of vogelwinkels waar ze blokjes verkopen welke uit grit/kiezel/mineralen bestaan. Op deze manier kunnen ze zelf het kiezel er vanaf knagen. Mijn vorige valkjes waren hier dol op en knaagden er regelmatig van. Ook goed voor het slijpen van de snaveltjes  ;). Ik heb in deze blokjes geen roodsteen of houtskool aangetroffen. Wel heb ik ook altijd een bakje met los grit van puik in de kooi gehad. Hierin aten mijn valkjes altijd direct het houtskool uit. Ik heb wel eens gelezen dat dit niet goed is voor de valkjes, maar toch voor mijn vorige was dit een ware lekkernij. Elke keer als ik het grit vernieuwde vielen ze direct aan om de houtskooltjes eruit te peuzelen. Helaas zijn deze valkjes weggevlogen  :'(. inmiddels heb ik twee andere valkjes en is mij afgeraden om grit te geven omdat ze zich hiermee vol kunnen eten en dan verstopt raken. Ik weet ook even nier meer waar ik goed aan doe. Bij mijn vorige valkjes heb ik nooit problemen gehad en waren volgens mij kerngezond.  ??? ??? ??? ::)