Valkje knalt telkens tegen de muur, en is versuft!? Wieken???

Gestart door Marl1, 22 september 2011, 20:18:25

« vorige - volgende »

Marl1

Hallo,

Ik heb jonge valkjes, en ze kunnen al vliegen, ze zijn 7 weken oud. De jongste had een achterstand, dus die kan nog niet zolang vliegen. Als de jongste vliegt, knalt hij telkens tegen de muur, en/of tegen de deur. Hij stort dan, soms fladderend, tegen de grond. Hij blijft dan echt versuft zitten. Dit gebeurt elke keer weer als ik hem uit de kooi haal. En nou ben ik dit zat. Ik durf hem bijna niet weer uit de kooi te halen. Vanmorgen gebeurde het weer, en hij heb vandaag er echt last van gehad, hij zat in een hoekje op de grond in de kooi, terwijl hij normaalgesproken met z'n ouders en brusjes op een stok zit. Hij begint nu weer wat te eten gelukkig. Kan ik wat doen? Kan ik hem wieken? Is dat een optie?

Maar klopt het, dat een valkje moet kunnen vliegen, voordat-tie gewiekt word, omdat hij anders nooit goed kan (leren) vliegen?

Het feit dat ik hem zou willen wieken, is omdat ik bang ben, dat hij echt een keer hersenschudding krijgt, of dat hij z'n nekje breekt ofzo. Niet om hem tam te maken, dat is hij namelijk al.....  ;)

Dus kan ik hem wieken?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Groetjes Marleen.

Marl1

Niemand die weet of ik zo'n jong valkje kan wieken???  ???

smiley

Hallo Marleen

Ik ben geen voorstander van kortwieken .
Maar ik heb ook al een paar keer jonge vogels gehad die zo onbehouwen waren .
Dat ik ze ook heb geknipt omdat ik dat voor deze valkjes beter vond !!
Ik knipte maar 3 pennen zodat ze nog wel iets kunnen vliegen maar niet meer zo hoog en hard.
En deze valkjes werden daardoor een stuk rustiger ,na een half jaar vliegen ze weer als de beste (nadat ze in de rui zijn geweest)
Ik zou dus zeggen dat je het in dit geval wel zou kunnen doen  ;)

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Marl1

Hoihoi,

Bedankt voor je berichtje!

Ikzelf ben ook geen voorstander van kortwieken, maar ik denk in dit geval dat dat het beste is. Die 3 pennen die je knipt, tot hoever knip je ze dan? Zo kort mogelijk of een beetje op de helft?

Hij mag in principe wel vliegen van me, vooral als het dan minder hard gaat, dan knalt hij misschien ook niet zo hard tegen de muur. Ik wil hem en mezelf beschermen voor een gebroken nekje of hersenschudding etcetera.

Groetjes Marleen.

smiley

Hallo Marleen

Als je het nog nooit zelf hebt gedaan zou ik je aanraden om het te laten doen door iemand die weet hoe het moet .
Dan kan je ook zien hoe ze het doen en kan je het een volgende keer zelf .
Ik heb het ook geleerd door afkijken .

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Marl1

Hoihoi,

Ik heb het al een aantal keer gezien, en ik heb het ook 1 x zelf gedaan. Ik weet ook goed tot hoever ik kan knippen. Want bij Tjoepie had ik 5 pennen geknipt, maar niet al te kort, beetje op de helft. En zij kon ook nog vliegen. Tjoepie komt uit een dierenwinkel, en daar zeiden ze dat zij gewiekt moest worden, omdat ze dan pas tam werd. Zij is m'n eerste valkje, maar toen wist ik niet, wat ik nu wel weet over het wieken en het tam maken. Ik doe het nu dus liever niet, maar nood breekt wet.  ;)

Ik vroeg me nog wel af, zijn 3 pennen voldoende om te knippen?

Groetjes Marleen.

milaja

hoi

ik knip de eerste keer ook 3 pennen,alleen als ze dan nog te wild zijn knip ik er nog 2 of 3 extra.
daarna is het meestal niet meer nodig.

succes ermee

Marl1

Dat kan ik ook doen natuurlijk! Goeie tip! Dank je..... Moet je net even aan denken hè? Om het gewoon uit te proberen!  :-[  :D