6 mei 2025, 04:22:11

Schreeuwend valkje

Gestart door Wes, 19 september 2011, 18:03:34

« vorige - volgende »

Wes

Hallo allemaal.

Wij hebben nu twee valkjes van ongeveer 6 maanden oud. We hebben ze gekocht toen ze 2 maanden oud waren en ze zijn allebei heel tam. Ik vermoed dat eentje een vrouwtje is (want deze fluit veel minder dan de ander en ook ietsje schriller) en de ander een mannetje, want deze fluit veel en soms ook deuntjes en dergelijke.

Sinds ongeveer anderhalve maand is het mannetje verschrikkelijk aan het schreeuwen / fluiten, en dan geen deuntjes maar echt hard en schel, hij loopt dan ook de kooi rond met zijn schouders helemaal breed en macho. Soms begint het vrouwtje ook met hem mee te schreeuwen maar meestal is het alleen het mannetje. Nu was dit eerst niet zo erg maar het blijft maar doorgaan, we hebben ondertussen al van alles geprobeerd en mijn huisgenoten en ik zijn het echt zat. Nu is mij een ultimatum gesteld dat als hij binnen een week geen verbetering toont dat we hem bij iemand anders in de volière zetten, maar dat wil ik helemaal niet want ik ben ondertussen wel aan hem gehecht.

Echter heb ik geen idee meer wat te doen, we hebben al geprobeerd het eerst te negeren en goed gedrag te belonen maar dat hielp niks, nu hebben we een verduisterende doek waarvan ik dacht dat hij het wel zou begrijpen dat als we die er op doen als hij zo hard schreeuwt dat hij het niet meer moet doen en dan zo langzaam afleert, maar niks van dat. Ondertussen zit de halve dag de doek er op omdat hij anders niet stil houdt en als we de doek er af halen begint het hele geschreeuw vaak binnen een half uur weer opnieuw. Soms is hij tijdens het schreeuwen ook agressief maar meestal is hij vrij mild en lijkt het alleen te doen voor aandacht of iets dergelijks. Ik weet echt niet meer wat te doen, ik hoop dat iemand kan helpen.

Groeten,

Wes

Sharr

Hoi,

Dit probleem heb ik ook met mijn valkjes ook een mannetje en een vrouwtje precies hetzelfde als wat jij omschrijft.
Ik word er soms ook helemaal raar van en het houd niet meer op en vooral als ik uit het zicht ben gaat het maar door en houd niet meer op.
Ik heb ook wel eens een bericht hier geplaatst hierover maar niets van de tips hielp echt. Ze doen het nu nog steeds als het mannetje begint gaat het vrouwtje mee en andersom.

Groetjes Sharon

Nicole p

Ojeeee je wilt ze zelfs weg doen... :(

Volgens mij is dit de periode dat ze geslachtsrijp beginnen te worden. En kan dit gedrag ook hier mee te maken hebben.

Ik begrijp dat hij wel stil is als je de deken er over heen legt, heb je al geprobeerd om dit te gebruiken?
Dus zodra hij stil is de deken er gelijk af en begint hij te schreeuwen de deken er gelijk weer op.  Het moge duidelijk zijn dat dit veeeel tijd en consequent gedrag vereist maar dat is met alle gedragsveranderingen-systemen.

Misschien nog extra  lief tegen hem praten, als hij stil is.

Nou succes er mee en ik hoop dat het goed gaat komen.

GroetjesNicole

Rocko

Vaak is dit gedrag om aandacht. Vooral als een valkje alleen is vragen ze aandacht van de mens (vooral baasje)

Maar in dit geval heeft je valk een partner..

Laat je hem wel eens los vliegen? kan ook zijn dat hij daar om vraagt

Doet mijne ook wel eens. Hij mag bijna elke dag los en heb daar een ritme in. Maar af en toe wil hij er ook al eerder uit en dan begint hij te zeuren.
Gewoon negeren dus..

Rocko

oh.. de week is voorbij.. heb je hem al weggedaan? :-X :-X

Marjanne

MIjn valkje schreeuwt de hele dag als ik er een deken over hen doe wordt hij/zij stil dan haal ik er de deken er weer af en begint weer op nieuw te schreeuwen en dit heb ik al een week of 2 gedaan en hij /zij wordt wel veel aan gehaald dus ik wordt hier echt dol van ik weet niet meer wat ik moet doen.
Weet iemand nog wat ik kan doen.