29 juni 2025, 09:05:26

valkparkiet doet raar??

Gestart door gun015, 19 oktober 2011, 17:56:43

« vorige - volgende »

gun015

Uhmm ik heb een vraagje mijn valkparkiet die maakt rare bewegingen met z'n mond alsof der iets vastzit in z'n keel.
Hij doet z'n kop omhoog en z'n mond open en ja dan lijkt het net dat die uhmmm soort van stikt en geen adem krijgt dan doet die dat een stuk of 8x en dan gaat die weer verder. Lijkt een beetje op die foto van webcam. Ohwjaa en z'n staart is der bijna helemaal af maar dat is dat die in de rui zit of niet ?? ???
Ik hoop dat iemand me kan helpen bedankt.

mariska79

Even voor de duidelijkheid, met de webcam bedoel je de foto's links van de valkparkieten forum tussen startpagina kwekerij donatie ect.

Mijn valkje doet dit ook heeeel af en toe, ik heb geen idee waarom ???

Maar als je er een slecht gevoel bij heb zou ik toch even naar de vogelarts gaan, als ik jou was. Wij hier op het forum zijn geen vogelartsen  ;)

Uhm ja die staart, als ze in de rui zijn verliezen ze vaak een voor een hun veren en niet meerderen tegelijk. Is je vogel ergens van geschrokken of een beetje raar geland, zo dat hij/zij de pennen zijn afgebroken??

Misschien is het duidelijker te zien als je een foto plaatst

Sanna

Hoi,

Is je valkje niet gewoon aan het gapen?

Groetjes, Sanna

Patrick

Is normaal dat ze dit doen en de 1 doet het wat vaker als de ander.
Zou dit niet iets vinden om ongerust over te zijn en zie het als gapen.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

gun015

mariska79 ja precies de foto van die link jah .

uhm ja ik zal vanmiddag ff  een foto make van m hopelijk is der nix ernstig. Maar het kan wel dat di gevalle is want s'n hok staat de hele dag open en meestal zit die bij ons. Maar hij probeert vaak te vliegen dan staat die boven op s'n kooi en dan vliegt die maarja dat kan die nog niet en dan valt die op de grond. Maar ik d8 dat dat geen kwaad kan dat ze daarop zijn gebouwd. Ohwjaa nog een vraagje hoeveel ontveren ze zichzelf want ja de mijne doet dat wel vaak en dan liggen der kleine veerjtes op de grond en donsjes.

gun015

sana ik denk niet dat die aan het gape is want hij doet het een stuk of 8 keer en als die gaapt dan doet die dat 1,2 keertjes en dan is het over het lijkt wel op gapen

Sanna

Over het algemeen gaapt een valkje inderdaad 1 of 2 keer. Maar bij mij gapen ze soms ook wel een keer of 10 hoor, dat is niets vreemds. Vooral als ze zich net aan het poetsen zijn, dan lijkt het soms alsof het niet ophoudt.

Groetjes, Sanna

Hermien

Ik zou me er niet druk om maken. Of het gapen is, weet ik niet, mijn valkjes doen het ook regelmatig. Daarbij valt het me op dat het meestal gebeurt na een poetsopartij. Het zou zomaar kunnen dat er iets in hun keeltje in de weg zit. Toevallig deed Silvo het gisteren weer en wilde maar niet van ophouden weten. Toen heb ik hem even toegesproken dat-ie niet zo raar moest doen. Nog even een afleidingsmanoeuvre uitgevoerd en toen was het klaar. Riep Silvo me nog even 'Goedzo!' toe en ja, inderdaad; zo was het weer goed!

;D   ;D   ;D   ;D

gun015

ja hij doet het niet vaak maar als die het doet dan blijft die het zeg maar doen. Dit zijn de foto's van z'n staart nog maar 1 of 2 penne over ik denk dat die vere der weer aangroeien tog ??

mariska79

CitaatMaar hij probeert vaak te vliegen dan staat die boven op s'n kooi en dan vliegt die maarja dat kan die nog niet en dan valt die op de grond. Maar ik d8 dat dat geen kwaad kan dat ze daarop zijn gebouwd. Ohwjaa nog een vraagje hoeveel ontveren ze zichzelf want ja de mijne doet dat wel vaak en dan liggen der kleine veerjtes op de grond en donsjes.

Ik denk idd dat de staartveren zijn afgebroken door de landing.
Ik weet niet waarom jou valkje nog niet kan vliegen, maar vogels zijn niet gebouwd om neer te storten. Er zijn hier verhalen bekend waarbij een neegestorte vogel een hersenschudding had gekregen en dit helaas niet overleefde  :-\. Dus wees voorzichtig met het "neerstorten" van je valkje (ik ben vaak overbezorgt, niet te veel schrikken. dit gebeurd niet vaak)

Het ontveren, ik denk dat jij bedoeld het wassen van zich zelf???
Dit doen ze meerdere malen per dag, dit heeft niets met de rui te maken wat twee keer per jaar gebeurd.

Ik hoop je zo weer een beetje opweg te hebben geholpen, groetjes mariska

gun015

me valkje kan nog niet vliege omdat die nog maar 12 weke ofso is maar hartstikke bedankt jongens was een beetje overbezorgt denk ik maarja het is maar een babytje  :P :-[

Hartstikke bedankt jongens:D