Winterse maatregelen voor voliére valkjes

Gestart door Wendy.., 13 september 2011, 00:13:54

« vorige - volgende »

Wendy..

Hoi allemaal,

Mijn valkjes zitten voor het eerst dit jaar buiten en nu vroeg ik me af wat voor extra maatregelen jullie nemen bij jullie valkjes? Ik heb al boomschorsmatten die vriendlief afneembaar gemaakt heeft zodat ik een deel van de voliére kan in en uitpakken bij slecht en mooi weer.
Nu gaan we deze week een warmtelamp aansluiting ophangen in het "kleine nachthok" mss in de winter de voliére ook nog met bouwzeil afdekken tegen de wind en de ergste kou ???

Jullie horen het al maak me een beetje zorgen over mijn lieve vriendjes zo in dit gure weer voor het eerst buiten. Een aantal zijn al wat ouder 11, 8, 7 en jonger.

Zijn er nog meer mensen die de boel zo inpakken?
Ik hoor het graag

Groetjes
Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

Rianne

Ik zou de lamp alleen gebruiken voor wanneer een valkje het echt niet meer trekt. Het verschil tussen de binnen en buitentemperatuur mag namelijk niet te groot zijn.
Wij hebben 1 nacht een stuk zeil voor de voliere gehad maar werden knettergek van het geluid, zeil gaat namelijk altijd klapperen door de wind :)
Ik zet er alleen schorsmatten voor, en dit gaat al jaren goed, zelfs zonder nacht hok. Zolang ze maar niet op de tocht zitten.

mariannenl

zie ractie Rianne
Bij ons zitten ze al ruim 10 jaar altijd buiten alleen als de nachter kouder worden ( sinds eergisteren ) zetten we voor de voliere aluminium schuifpuien (tweedehandsjes waar we heel veel gemak van hebben )

Nu voorlopig nog met de bovenkant open maar later gaat daar dik doorzichtig plastic overheen zodat ze helemaal tochtvrij zitten
Dit gaat al jaren goed en alleen vorig jaar toen het een keer
bijna rond de min 20 graden was hebben we een van de papegaaien binnen moeten zetten maar dit omdat ze een plukker is en niet al haar veren ( dus bescherming en isolatie ) heeft.
Bij vorst wel extra maatregelen treffen dat het drinkwater niet kan bevriezen en niet te veel drinkwater geven zodat ze er niet in kunnen baden !

Marianne

Wendy..

Hoi Marianne en Rianne,

Ik heb nu tijdens deze storm allebei de boomschosmatten al voor de voliére geplaatst. Dit om de wind een beetje tegen te houden. Ik denk dat ze niet op de tocht zitten maar er zal altijd wat wind tussen de kieren doorkomen denk ik bij die matten.
Daarnaast heb ik er één popje tussen zitten met een kaal plekje op haar achterhoofd van het plukken door haar partner. Die zal ik dan in de gaten houden.
Ik heb wel een nachthok maar daar zitten ze tot op heden niet echt in. Hun voer staat hier wel en dat weten ze gewoon te vinden. Ik ga er maar vanuit dat ze er wel ingaan als het heel koud is. Mijn vriend kan denk ik dat bouwzeil wel strak vastnieten als het nodig is.

Hoop dat het geen ernstig strenge winter zoals ik laatst van iemand begreep  :-\

Groetjes
Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

mariannenl

..ja dat doen wij dadelijk ook op de nog niet bedekte plekken, en doen aan de beide kanten latjes zodat het  plastic niet weg kan waaien
Het plastic is dubbeldik van kwaliteit en wel doorzichtig anders zou het te donker worden

Ze zijn hier binnen no time  gewend aan het eventuele klapperend geluid van het plastic  als er wind op staat, want dat blijf je een beetje houden

Marianne

Rianne

De valkjes wennen wel aan het klapperen van het plastic maar wij konden dat niet ;D

mariannenl

haha Rianne, dat is grappig

wij hebben het hele jaar het slaapkamer-raam open dus ik hoor alles ( ook twee jaar geleden op de p plaats opzij van ons huis dat er iemand in een auto aan het inbreken was) en dat is heel even wennen maar  verder lukt het wel hoor
En je weet automatisch wat voor weer het is, tenminste of het waait of niet , lol

Marianne

sepke

Hoi,

Zoals Rianne al aangeeft opletten met het gebruik van een warmtelamp. Bij ons is het vorig jaar ook mis gegaan, we hadden twee valkjes in een buitenvoliere zitten die geheel met plexiglas was afgeschermd. Door de onervarenheid en bezorgdheid hadden we een warmtelamp in de volière gehangen met als resultaat dat enkele dagen later een valkje erg ziek werd. We hebben ze uiteindelijk naar binnen gehaald en hij is weer opgeknapt. Maar ze moesten wel tot dit voorjaar wachten om weer naar buiten te gaan. Ze gaan dicht bij de lamp zitten waar het redelijk warm is maar als ze weer door de volière gaan vliegen/klauteren dan wordt het temperatuurverschil te groot. Dus alleen gebruiken als het extreem gaat vriezen.

Wij zelf hebben het probleem opgelost door een buitenvoliere tegen de garage te bouwen en een volière in de garage met een luik in de muur voor de verbinding, bij koud weer blijft het luik dicht en blijven ze binnen.

M.v.g. Sepke
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet