4 mei 2025, 16:00:57

neusgaatje verstopt!

Gestart door hetlilo, 10 februari 2004, 16:00:56

« vorige - volgende »

hetlilo

hallo,
ik heb sinds 2 maanden een valkparkietje en zijn naam is lilo. sinds gisteravond zit zijn linker neusgaatje verstopt! er zit een propje in...het lijkt wel een beetje of er een stukje van een zaadje in zit! vanochtend zat het er nog steeds! maken ze dit zelf schoon of moet ik hem helpen? ik wil hem namelijk niet pijn doen of hem zo vastpakken zodat ik het 'zaadje' eruit kan halen omdat ik dan alles verpest wat ik de laatste weken heb opgebouwd..hij is heel erg tam bij mij en voelt zich lekker op zijn gemak. ik neem aan dat als ik hem gedwongen vasthoud ik alles verpest. hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Cybergirlie

Hallo Hetlilo,

Houd jou valkje ook wel van douchen,want mijn valkje had dat ook wel eens en als zij mee ging douche was het ook wel weer weg.Ze vind dat kei fijn,douche.Niet onder de directe douchestraal maar de kleine spatjes ervan,vind ze heerlijk.

Verder weet ik er zelf ook maar weinig over hoor,als een neusgaatje verstopt lijkt.

Succes verder.
Groetjes Cybergirlie

Lilo

hai cybergirlie,
ik heb meerdere malen geprobeerd hem met een plantenspuit te laten douche...met zo'n nevelstandje erop en 1 keertje ging die zich lekker wassen maar de laatste paar x dat ik het geprobeerd heb ging die vliegen en liep telkens van de spuit weg. maar ik kan natuurlijk wel 's ochtends een bakje met lauw/warm water in zijn kooi zetten...misschien dat die zich dan wel wil wassen en het dan schoon wordt...ik probeer het wel gewoon. in ieder geval bedankt!

sadelienda

Hoi,

Heeft Boeing ook een keertje gehad. Ik was bang voor een ontsteking. De DA heeft toen met een Spuit de neus holtes gespoeld. Bo kreeg het er zelf ook niet uit.

Groetjes,

Sadelienda

Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Paul

Hoi Lilo,

ik heb het een keer met een jong gehad nadat ie uitvloog had ie een klein stukje bodembedekking in 1 neusgaatje.
Ik heb eerst geprobeerd om hem te laten niezen maar daar ging het er niet mee uit.
Toen heel voorzichtig met een houten cocktailprikkertje geprobeerd en het leek weg maar het was alleen maar aan de kant geschoven.
Hij had er verder totaal geen last van en ik wilde hem ook geen pijn doen dus ik heb het even aangekeken toen.
Na een weekje is het er vanzelf uitgekomen zonder hulp.
Dus ik zou geen enge dingen proberen.
Je kan dus hoogstens even met een veertje op zijn neusgaatje aaien en proberen hem te laten niezen dat kan geen kwaad en misschien blaast het er dan meteen uit.
Anders gewoon even afwachten als het er na een of 2 weken niet uit is kan je altijd nog even langs een dierenarts maar meestal is het niet nodig.

Groetjes, Paul

lilootje

het is eruit!!!!!!!! pfff....gelukkig! toen ik thuis kwam vanmiddag zag ik dat het eruit is! bedankt voor de reacties in ieder geval. groetjes m.

Paul

Hoi Lilootje,

Gelukkig dat het er vanzelf uit gegaan is.
Zoals ik al zei gebeurd dat inderdaad vaak vanzelf.
Als je gaat lopen rommelen met iets scherps in dat neusgaatje loop je alleen maar de kans dat je je valkje verwond.
Bij mij loste het probleem zichzelf ook op toen er wat in zijn neusje zat maar dat duurde een weekje ongeveer.
Maar ik kan me voorstellen dat het eng is als je het voor de eerste keer meemaakt.
Maar hun adem kunnen ze altijd nog wel inhalen ze hebben nog een ander neusgat en ondanks dat er wat in zit krijgen ze er toch nog wel wat lucht door hoor.

Groetjes, Paul

Raikiri

Trouwens, dat is bij mij ook zo maar het propje in zijn neusgaatje is er nog niet uit en het zit er langer dan 1 week in. :-/
Voor de rest gaat alles goed met Chrissy.

Groetjes Quynh-Nhi & Chrissy

Cheers, Quynh & Raikiri~

caroliendewit

Hoi
Mijn valkje heeft dat ook gehad. Ook zijn oog was een soort dicht gaan zitten. We hebben toen op advies van de DA een geelachtig poeder gehaald bij de dierenspeciaalzaak. Dat poeder moest je oplossen in water en een week of twee geven ipv normaal drinkwater. Ik weet niet meer hoe het heet, maar ik kan het evt. wel voor je opzoeken. Het hielp heel erg goed. Dus misschien is dit wel een oplossing voor jullie.
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Ik denk dat het poeder een antibiotica is geweest voor het oogje dat is denk ik ontstoken geweest.
Maar voor het neusgaatje helpen medicijnen niet als er alleen iets in zit zoals een zaadje of een stukje bodembedekking.
Dat gaat er bijna altijd wel vanzelf uit na een tijdje.
Die neusgaatjes hebben daaronder ook nog ruimte en als er wat in zit kan het ook nog opzij schuiven dan lijkt het of het eruit is maar een dag later zie je het weer.
Dar was bij die van mij ook zo maar het is er later wel vanzelf uitgegaan.
Zolang ze er geen last van hebben is er niks aan de hand en lost het probleem zich vaak vanzelf op.

Groetjes, Paul