4 mei 2025, 22:48:23

INFO

Gestart door CHARLOTTE CUVELIER, 17 februari 2004, 23:20:06

« vorige - volgende »

CHARLOTTE CUVELIER

Hallo,

Punky heeft al enkele weken een kwetsuurtje  (eeltvorming)onderaan de voet (zool).
Dit wil maar niet genezen.
Zalf, antbiotica en andere producten.
Kan het zijn dat een valkparkiet gevoelig is om diabeet te zijn ?
Dank u voor de hulp

inger

Hoi Charlotte,
Eeltvorming kan ontstaan door druk op een bepaalde plaats van de poot. Dit kan mede worden veroorzaakt door de zitstokken. Het beste is als de zitstokken een verschillende dikte hebben, zodat ook de druk op de poten verdeeld wordt. De poot moet de zitstok geheel omsluiten, maar de tenen mogen elkaar aan de onderkant niet raken.

Ik zou als ik jou was proberen wat te veranderen aan de zitstokken, eventueel kun je ook takken, zoals wilg gebruiken.

Over het wondje op de poot: Heeft de vogel er last van? trekt het steeds zijn poot op of zit hij er gewoon op?
Is het wondje gewoon eelt of is het open/ korstje erop? Is het ontstoken (rood, warm etc).
Als de vogel er last van heeft wel blijven behandelen met zalf en evt bezoek aan dierenarts (maar dat heb je mss al gedaan?).

Ik weet niet of een vogel snel diabetisch wordt, maar dan zou de vogel ook andere diabeteskenmerken moeten vertonen. Ik weet daar niet zoveel vanaf, maar bv een diabetes kat gaat veel eten en drinken (plassen) en kan ziek overkomen, daarover kun je het beste een dierenarts om om advies vragen.

Succes!

gr Inger

Paul

Hoi  Charlotte,

Inger heeft het meeste al gezegd waar het aan kan liggen :-)
Ik weet niet of je al naar een dierenarts bent geweest maar helaas weten de meeste dierenartsen weinig van vogels af zodat ze vaak maar wat proberen en soms worden de echte problemen daar niet mee opgelost.
Je zou morgen even de beste vogelarts van Nederland kunnen bellen dat is Dr Feld in Amersfoort.
Dan kan die je vaak telefonisch wel het een en ander aan tips geven dan hoef je soms niet eens langs te gaan.
Zijn telefoonnummer vind je links in de rij bij dierenartsen.
Dr. Feld Tel 033-2864772.
Ik denk dat die wel een oplossing heeft om het snel over te laten gaan.

Groetjes, Paul

Charlotte

Inderdaad er zit een korstje of het ziet er wat rood uit.
Na gebruik van zalf en dergelijke (gekregen van de dierenarts) krijg ik de wond maar niet volledig dicht.
Vandaar dat hij het pootje intrekt bij het zitten op de stok.
De zitstok is wel uit één en dezelfde dikte maar voldoet aan de voorwaarden betreffende de omtrek.
Ik probeer alvast eens met een wilgentak.
Reeds bedankt voor uw reactie

Paul

Hoi Charlotte,

Wat voor zalf heb je gekregen van die dierenarts?
De dierenarts waar ik kom raad bijvoorbeeld bij een verbrand pootje aan om het in te masseren met uierzalf.
Dat ontsmet en is heel goed voor het pootje in zo'n geval.
Misschien dat uierzalf bij jouw valkje ook zou helpen maar vraag dat eerst even per telefoon desnoods.

Groetjes, Paul