Wil graag man & pop, maar geen eitjes! Kan dat?

Gestart door BIRDIE, 10 februari 2004, 14:29:34

« vorige - volgende »

BIRDIE

Hallo allemaal,

Nou lees ik hier dus onder het kopje: Kweken, dat valkparkieten-paartjes gewoon gaan broeden zonder een broedblok. Nou is mij verteld in een dierenwinkel dat je gerust een man en pop kan nemen en geen eitjes hoeft te verwachten omdat ze het alleen in een broedblok doen.

Nou heb ik een man en wil er graag een pop bij. Eigenlijk niet voor de kweek (dat mag namelijk niet van mijn ouders :() maar ik wil graag een popje omdat mijn man ontzettend druk is en popjes veel rustiger zijn. Ook ben ik bang dat als ik er nog een man bij zet ze gaan vechten ofzo omdat mijn man heel dominant is. Kunnen mannen het samen wel goed met elkaar vinden? Of is het beter om toch een popje voor mijn man te nemen? Is er een kans dat als je man en pop samen houdt ze niet gaan broeden zonder broedblok?

Alvast bedankt en groetjes,

Annemarie

Lique

Hoi Annemarie,

De verkopers uit een dierenwinkel weten er meestal weinig van af. Ze zeggen gewoon maar wat.
Maar er zijn genoeg valken die zonder een broedblok een ei leggen, of jongen hebben, gewoon in de kooi.
Het is leuk dat je er een pop bij wilt, alleen zul je vroeg of laat toch met een nestje te maken krijgen.
Als je er een man bij zet, moet dit een jong zijn, niet zomaar een man erbij zetten, dat gaat vaak verkeerd.
Maar ze gebruiken gewoon de grond, als er geen nestkast hangt.

groetjes Lique

BIRDIE

10 februari 2004, 14:48:55 #2 Last Edit: 10 februari 2004, 14:49:13 by BIRDIE
Hoi Lique,

Dit is een moeilijke kwestie, want ik wil zo graag een popje :(! Het is zo jammer dat mijn ouders geen jonkies willen. Ze zeggen dat het allemaal veel te moeilijk is en dat ze het vast niet allemaal zullen overleven, en als dat wel het geval is, ik met een heleboel valkjes zit die ik niet kwijt kan. Hmm, dan zal het toch maar een man worden dus.

Ik zal eens op vogelarena kijken of er ergens nog een jonge man te koop is.

Bedankt in ieder geval & groetjes,

Annemarie

Cybergirlie

Hoi Annemarie,

Je kunt kunt heus wel een pop erbij nemen,maar dan moet je gewoon elke keer als er een ei gelegd wordt deze weg halen.
Ik heb ook bijna 9 jaar lang een koppeltje gehad en ik heb er 1 keer mee gekweekt en daarna niet meer.
En voor de rest ook geen jongen gehad.

Dus het kan gerust.

Groetjes Cybergirlie

Kolkkie

10 februari 2004, 16:05:44 #4 Last Edit: 10 februari 2004, 16:06:42 by kolkkie
Hoi Annemarie,

Ik heb hier 1 mannetje en 3 popjes en ik heb in al die tijd nog geen bevrucht ei gezien, laat staan een nestje.

Ik heb vroeger wel eens van een popje, wat ik niet meer heb, onbevruchte eitjes gehad.

Het hoeft dus niet meteen te betekenen dat als je een popje bij je man zet je meteen een nestje krijgt.
En mochten ze eitjes leggen dan kan je altijd de eitjes nog weghalen.

Zelf zou ik wel graag een keer een nestje willen krijgen, maar hetz zit er voorlopig niet in  :(.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Inger m

Hoi Annemarie,

Jij schreef:
 Ze zeggen dat het allemaal veel te moeilijk is en dat ze het vast niet allemaal zullen overleven, en als dat wel het geval is, ik met een heleboel valkjes zit die ik niet kwijt kan.

Kweken opzich is helemaal niet zo moeilijk, alleen je moet je er eerst goed in verdiepen en kijken wat ervoor nodig is, dan is het hartstikke leuk! :) Bovendien zijn valken over het algemeen goede ouders en is er dus niet veel reden om bang te zijn dat de jongen snel dood zullen gaan.

Verder hoef je helemaal niet bang te zijn dat je je valken niet kwijt kunt, want er zijn zelfs kwekers die met wachtlijsten werken... Ik zette pas een advertentie voor een volwassen pop en kreeg zes reacties, voor jonge valkparkieten kreeg ik er weleens meer dan 10! er is dus best vraag naar.... (Buiten het broedseizoen (april-september) is de vraag naar valkparkieten groter, dus als ze binnenzitten kan er ook in de herfst-winter gekweekt worden.

En als je dan toch geen jonkies wilt is een jonge man inderdaad een oplossing. En als je een pop wilt kun je ook de gelegde eieren direct weghalen en vervangen door een valkparkieten-kunstei, dan weet je zeker dat ze niet uitkomen...

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

wel jammer dat je geen jonkies van je ouders mag. mss willen ze je al het verdriet van eht sterven van de jonkies besparen, maar dit gebeurt niet vaak, dat er jongen zijn die het niet overleven. ik denk wel dat je ze kwijtraakt hoor. desnoods doe je ze naar een dierenwinkel.

SDC:D

Paul

Hoi Annemarie,

Ik heb hier 3 koppeltjes bij elkaar en als ik ze geen broedhok geef paren ze wel met elkaar maar ze leggen geen eitjes.
Dus het ligt gewoon aan je valkjes of ze op de bodem gaan leggen.
Heel vaak doen ze dat ook niet en dan moet je echt een broedhok neerhangen wil je eitjes zien.
Ik zou gewoon een popje nemen als je dat liever zou willen.
En een eitje weghalen is niet erg er zit nog geen echt leven in want het gaat pas starten als ze gaan broeden.
Wel is het beste als ze eitjes leggen om die twee weken te laten liggen anders blijven ze soms leggen en dat is veels te uitputtend voor het popje.
Maar je kan dan een klein gaatje met een naald in het ei prikken dan komen ze gewoon niet uit.

Groetjes, Paul

BIRDIE

Hallo allemaal,

Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Daar heb ik wat aan zeg :). Ik ben ook van plan dit aan mijn ouders te laten zien. Ze zijn veel te gespannen die twee :D en hebben geen flauw idee hoe dat zit met broedende vogels, dat dat helemaal geen ramp hoeft te zijn. Ze zeiden ook dat je de jonkies aan de straatstenen nog niet kwijt zou raken, maar dat valt dus ontzettend mee.

Ik heb bij deze dus besloten toch een popje erbij te nemen. Dat wil ik gewoon zo graag, een stelletje. En ik denk dat mijn Birdie daar heel blij mee zal zijn. En als ik op mezelf ga wonen over 1,5 jaar dan zou ik wel graag met ze willen kweken. Dus het word gewoon een popje :).

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, dit heeft me weer moed gegeven en me opgebeurd!

Groetjes,

Annemarie

Cybergirlie

Hoi Annemarie,

Heel fijn dat je er uit bent en ik denk dat Birdie inderdaad super blij zal zijn.
Heel veel succes met het vinden van een popje. ;)

Groetjes Cybergirlie

BIRDIE

Hoi Cybergirlie,

Ja, ik ben ook al gelijk op zoek gegaan via verschillende sites, waaronder deze onder het kopje KWEKERS, en heb alweer wat mailtjes gestuurd.

Weet iemand trouwens of je bij een jonge lutino kan zien of het een man of pop is? Of komt dat net als bij de wildkleur pas na de eerste rui? Ik wil graag namelijk een jonge lutino, maar dan wil ik natuurlijk wel een popje. En is dat bij een geparelde lutino hetzelfde? Vind ik namelijk één van de mooiste mutaties!

Groetjes,

Annemarie

Paul

Hoi Annemarie,

Bij Lutino's is het nog moeilijker te zien dan bij de wildkleur zelfs na de rui is het soms nog tweifelen.
Maar aan de hand van de erfelijkheid kan een kweker soms al bij een jong zeggen of het een pop of een man is.
Met bepaalde kleurcombinaties kan een lutino dan bijvoorbeeld alleen een popje zijn.
Anders blijft het toch altijd een beetje een gok en blijk je later alsnog een mannetje te hebben :-(
Soms worden er ook tamme aangeboden die een jaar zijn bijvoorbeeld en dan is het met zekerheid te zeggen wat het is.
Als je er zo een kan krijgen is dat natuurlijk ook heel leuk.

Groetjes, Paul

BIRDIE

Hoi Paul,

Ja, ik zat ook te denken aan een wat ouder popje, zodat ik zeker weet dat het een vrouwtje is. Maar gelukkig heb ik bij toeval gister een kweker gesproken die eitjes heeft en over 1,5 week lutino's verwacht die door middel van erfelijkheid precies weet dat de lutino's popjes zullen zijn. Dat is toch geweldig :)! Ik ben echt helemaal gelukkig!

Natuurlijk moet ik wel even wachten nog, maar nu duurt het niet lang meer! Eerst wilde ik een lutino kopen in een dierenwinkel voor 65,- euro en nu krijg ik er dadelijk één voor 35,-. Dat is ook nog eens mooi meegenomen toch?!

Groetjes,

Annemarie

Paul

Hoi Annemarie,

Dat zou helemaal mooi zijn als je een jong valkje krijgt wat zeker een popje is :-)
En 35 euro voor een hele jonge die je makkelijk tam krijgt vind ik heel erg meevallen hoor.
Je hebt altijd mensen die zeuren dat dat te duur is en dat je een valkje voor 10 of 15 euro kan kopen.
Dat is ook wel zo maar dan heb je echt geen tamme en vaak een overjarige die je bijna niet meer tam krijgt.
Ik zou ook voor het jong gaan je kan beter even wachten dan nu wat kopen waar je later spijt van hebt.

Groetjes, Paul

BIRDIE

Hoi Paul,

Ik ben het helemaal met je eens. En trouwens, 65,- euro voor een valkje zou ik nog best wel willen betalen hoor als alles met het valkje en de omgeving in orde is, maar het scheelt me nu wel zeg! En 10,- euro voor een valkje vind ik eigenlijk te gek voor woorden. Dat kan er alleen maar voor zorgen dat mensen impulsief een valkje aan gaan schaffen of denk ik dan te slecht over de mens :-/?

Het leuke is wel dat ik nu op de site van de kweker(in, of es?) bij het dagboek, kan kijken hoe het allemaal gaat. En natuurlijk kan ik de foto's bekijken en uitprinten en alvast inlijsten voordat mijn lieverdje er zelfs nog is :D ;)! Ja, zo gek ben ik dus!

Groetjes,

Annemarie