valkje stapt enkel op vanop zitstok?

Gestart door Maaike26, 22 juli 2011, 22:43:26

« vorige - volgende »

Maaike26

hoi,

ik had een vraagje, ik heb sinds een week een valkparkiet (geboren eerste week juni), heb deze gekregen van iemand die ze in een volière buiten had, dus tam was hij/zij nog niet. maar na de vele verhalen op deze website en internet lijkt het me super om zo'n tamme valk in huis te hebben, dus ik ben van dag 2 eigenlijk begonnen met trosgierst om deze op m'n hand te krijgen en dit lukt niet goed als de valk op de bodem blijft zitten (wat deze overdag bijna constant doet)  enkel 's avonds klimt deze helemaal naar de bovenste stok in de kooi om te slapen en blijft daar zitten tot s ochtends. Maar ... vanop de zitstok stapt m'n valkje sinds woensdag wel op!! leek me redelijk snel, dus ik was zeer blij, maar overdag van op de bodem van de kooi is hij/zij dan weer wat bang en zet dan telkens stapjes achteruit en durft niet op mijn vinger te stappen.  iemand raad hiermee? komt dit veel voor of moet ik gewoon geduldig blijven oefenen?  wel zeer nieuwsgierige valk, want vanaf dat het deurtje opengaat, staat hij/zij al klaar om trosgierst uit m'n hand te eten, dat lukt wel vlot!  omkopen met eten blijkt dus inderdaad zeer goed te werken!!  :)

Rissiejjj

Mag ik vragen of je weet waarom hij altijd op de bodem zit?
Hier zitten ze alleen op de bodem als ik daar iets te eten neer heb gelegd.
En mijn jong van nu 5.5 week die zit continue op stok, komt vrijwel nooit op de bodem, van de echte jonkies weet ik dat ze op de bodem zitten, maar die leeftijd lijkt me een beetje apart?

En wat betreft je vraag.
Gewoon door oefenen, zo lang heb je hem nog niet.
Laat hem rustig wennen, alles op zijn tijd.

Sanna

Hallo Maaike,

Het is inderdaad wat apart dat hij overdag op de bodem zit. Maar ja, hij heeft natuurlijk ook geen andere valk in de kooi om het van te leren. Heb je op de bodem soms zijn voerbakjes staan? Zo ja, hang die dan bij een zitstok in de kooi, zodat hij gedwongen wordt naar boven te gaan om te eten.

Dat hij sinds woensdag opstapt is een hele goede stap vooruit! Ik neem aan dat dat 's avonds was? 's Avonds is een hele goede manier om de training te starten en ik zou er lekker mee doorgaan. 's Avonds ziet hij namelijk minder en zal hij minder gauw van je weglopen. Ook is hij 's avonds wat rustiger en is het rustiger in huis. Lekker 's avonds blijven trainen.

Aangezien je valkje uit een voliere komt zal het wel een beetje langer duren voordat hij goed tam wordt, maar als hij nu al opstapt dan is er geen enkele reden waarom hij niet tam kan worden. Ik heb ook een keer een valk uit een voliere (die was al ouder dan jouw valkje) op die manier tam gekregen. Gewoon geduldig zijn. Als leidraad kun je het stappenplan hier op de website proberen, dit kan een hele goede manier zijn om je valkje tam te maken:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Veel succes!

Groetjes, Sanna

Maaike26

ok alvast bedankt voor de reacties!  en ik heb eetbakken in de hoogte hangen, maar er staat er inderdaad ook eentje op de bodem, omdat hij de eerste dag constant super veel lawaai maakte. dacht dat hij eten vroeg en niet gevonden had, dus heb ik hem beetje geholpen  ;D
mss beter als ik dat nu wegneem en hij eens op onderzoek moet in de kooi...