28 april 2024, 05:35:59

Zieke valkparkiet?

Gestart door kiwi42, 7 juni 2011, 09:29:21

« vorige - volgende »

kiwi42

Ik heb eerder gisteren een jonge valkparkiet aangeschaft van 5 weken oud ongeveer bij een fokker. Hij was eerste dag natuurlijk helemaal stil en bang. 2e dag was hij lekker energiek en kwam lekker me op schouder en handen. 3e dag dus vandaag lijkt hij veel stiller. Hij zit alleen maar rustig en heel vaak met ogen dicht op me schouder en zelfde ook in de woonkamer. Ik ben wel beetje bezorgd  :-\
Alle eten en drinken zitten op de grond in de kooi. Maar het liefst zit hij buiten de kooi. Wat ik ook raar vind is dat ze poten koud zijn. Of dat hoort zo? Hij zit ook vaak ze snavel de schuren ofzo.

Kan het misschien komen door dat hij een stukje had gegeten van een woonkamerplant?

Caroline

Ik denk dat jij je valkparkiet heel snel naar de kweker terug moet brengen ... je vogel is de hongersdood aan het sterven.  :o

Een vogel van 5 weken kan namelijk helemaal NIET ZELF ETEN!!!!

Dus haast je en zorg dat dit valkje zo snel mogelijk weer wordt gevoerd door de ouders of  ... ga met SPOED op zoek naar iemand die haar kan voeren, denk aan handopfok.

Maar vergeet niet dat een valkje op deze leeftijd niet makkelijk meer start met pap als hij hier niet bekend mee is, dit zal waarschijnlijk dwangvoeren worden met alle risico's van dien.

Oh en uiteraard pap speciaal voor babievogels, geen Brinta. (je zou niet de eerste zijn die dit geeft.  ;) )

ALs je geen ervaring hebt ga dan niet zelf proberen, dit loopt meestal verkeerd af ...  :-\

Sterkte ermee.

PS> hier is wel haast bij, op deze leeftijd kunnen ze echt geen 2 dagen zonder voeding.  >:( 
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

kiwi42

7 juni 2011, 09:53:52 #2 Last Edit: 7 juni 2011, 09:57:56 by kiwi42
Mijn excuses hij is 9 weken oud. Geboren op 25 april. De valkparkiet eet zelf wel van de grond. Maar hij houd niet echt van ze kooi. Ik denk zelf dat ie te klein is. Ik heb al een andere grotere gezien die ik ga aanschaffen. En zijn voetjes zijn wel warm nu ik hem op me hand voel

Sanna

Zet anders ook een bakje voer en water bovenop de kooi, als hij de hele dag er buiten zit. Bedenk ook dat een valkje niet de hele dag door druk is, hij zal ook geregeld lekker zitten dutten. Dan hoor je hem inderdaad ook wel eens knarsen met z'n snavel, dat is een teken van tevredenheid.

Wanneer een valkje een tijd op een koud oppervlak zit worden zijn voetjes ook koud. Wanneer hij dan op jouw vinger zit zal hij weer lekker warm worden. Ook wanneer hij een van z'n voetjes ingetrokken heeft gehad zal dat voetje warmer dan de andere zijn.

Groetjes, Sanna

kiwi42

Ik heb idd buiten de kooi net een nieuw bakje voer gezet. Hij begon gelijk te eten. Of omdat de voer net uit de pakje is. Hij is verder rustig mischien omdat het pas ochtend is? :)

Sanna

Ja hoor, dat kan makkelijk. Bij mij gaat het altijd zo: als ik 's morgens beneden kom en de valkjes eruit laat, gaan ze eerst lekker vliegen. En daarna ziten ze een hele tijd te poetsen en te dutten. Af en toe wordt er nog een keertje heen en weer gevlogen, maar meestal hangen ze gewoon om me heen ;D. Omdat je valkje nog jong is kan het best dat hij af en toe even druk gaat spelen/ontdekken en vervolgens ter plekke gaat zitten slapen. Je ziet het ook vaak met jonge puppies: spelen, spelen, spelen en ineens vallen ze om en slapen ze ;).

Groetjes, Sanna

kiwi42

Haha dat is mooi dan. Ik heb voor het eerst een valkje thuis en wil het beste voor hem doen. Dus was een beetje bezorgt.

nog 2 vraagjes:
Ik heb nu deze kooi. Maar vind hem te klein. Hij kan net niet zijn vleugels uitslaan.
http://lulzimg.com/i22/8f525c.jpg

Nou wil ik deze aanschaffen. Moet voldoende zijn toch?
http://link.marktplaats.nl/454918734


en de 2e vraag. Wanneer zal hij beginnen met zingen. Tot nu toe maakt hij soms die standaart fluit geluid

Sanna

Het zou denk ik wel goed moeten zijn. Is deze kooi dieper dan je huidige kooi? Anders schiet je valkje er niets mee op. Kijk ook eens op deze site wat er voor afmetingen voor 1 valkje wordt aangeraden.

http://www.gras-valkparkieten.nl/algemeen/huisvestiging/

Hoogte is niet het belangrijkste in een kooi, diepte en breedte zijn veel belangrijker.

Òf je valkje zal gaan 'zingen' hangt ook nog af van of het een mannetje of een popje is. Een popje zal zelden gaan zingen (alhoewel sommigen het wel doen hoor). Een mannetje gaat meestal rond een maand of 4 brabbelen en geluiden nadoen.

Groetjes, Sanna

Rissiejjj

Misschien ben ik wel zo apart, of geen rekenwonder natuurlijk.
MAARR,,, 25 april, dan is het diertje GEEN 9 weken, maar net 6 Weken.
En ja, dan kan het ook nog zijn dat ze niet voldoende zelf eten!.

animallovertje

ik zou voor een grotere kooi gaan
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Rissiejjj

Zon kooi als in die advertentie heb ik gehad.
En ook snel de deur weer uitgegooid.

De hoek bovenin ging niet goed met mijn vogeltjes, en hij was niet diep genoeg.
De stok kun je niet dusdanig plaatsen dat ze aan beide zijden voldoende ruimte hebben voor de staart.
Als je hem exact in het midden van de kooi hebt komt de staart tegen de tralies aan.
En de hoek bovenin beschadigde clowntje hier de vleugeltjes omdat het al helemaal niet breed genoeg was.

Zelf nu een kamervoliere, en ben er superblij mee.
Vogeltjes vliegen veel daags, zijn ze ook nodig ondanks de grote kooi. Maar ik zou zelf nooit meer voor en kooi gaan met die vorm.

mariannenl

even een vraag aan je, van  WELKE PLANT heeft hij wat gegeten ?
Want er zijn heel wat kamerplanten die giftig zijn voor onze vogels,  kijk eens in de rubriek hier links van dit artikel bij PLANTEN


Marianne

carco

Citaat van: Rissiejjj op  7 juni 2011, 14:54:29
Misschien ben ik wel zo apart, of geen rekenwonder natuurlijk.
MAARR,,, 25 april, dan is het diertje GEEN 9 weken, maar net 6 Weken.
En ja, dan kan het ook nog zijn dat ze niet voldoende zelf eten!.



Hier wordt niet op gereageerd, maar dat was het eerste waar ik aan dacht.
Dit valkje is nog niet zelfstandig!!!
Klik op het plaatje voor onze site!




kiwi42

8 juni 2011, 00:48:52 #13 Last Edit: 8 juni 2011, 01:18:10 by kiwi42
Citaat van: Rissiejjj op  7 juni 2011, 14:54:29
Misschien ben ik wel zo apart, of geen rekenwonder natuurlijk.
MAARR,,, 25 april, dan is het diertje GEEN 9 weken, maar net 6 Weken.
En ja, dan kan het ook nog zijn dat ze niet voldoende zelf eten!.



Ik weet niet precies. De jongste van de 3 was 25 april geboren. De oudste is 18 april. Hij is wel geringd ik zal hem wel even typen morgen.

Citaat van: mariannenl op  7 juni 2011, 21:16:28
even een vraag aan je, van  WELKE PLANT heeft hij wat gegeten ?

Marianne


Naam weet ik niet. Maar plant die groeit door de hele kamer. Zo een ding met bladeren haha :P

Morgen maar eens op zoek naar een grotere kooi.

Btw de kweker is Arno die ook bij jullie lijst staat. Ik vertrouw die man zijn werk dus ;D

mariannenl

NOGMAALS EN MET KLEM :

het maakt niet uit hoe oud de vogel is als je hem wilt laten losvliegen controleer dan eerst WAT VOOR kamerplanten je hebt, kijk op lijst hier op het forum want door maar van een klein beetje te knabbelen kan een vogel heel ziek worden of sterven

Marianne