3 mei 2025, 09:25:22

vrij laten zitten buiten

Gestart door diana33, 4 juni 2011, 22:15:53

« vorige - volgende »

diana33

hebben jullie een idee hoe ik mijn valkje kan leren dat ie buiten gewoon op zijn speelboom blijft zitten? ik heb hem al laten knippen maar hij komt nog best hoog dus ga hem nog verder laten knippen. door een vogelarts. maar ik hoor graag als er nog iemand tips heeft. diana

sabina

Hoi diana .

Ik ben net nieuw maar na alles wat ik heb gelezen en myn mening is dat je dat niet kunt leren.
Mag ik vragen waarom de vogel is geknipt en waarom je hem nog een keer zou laten knippen?
een vogel hoort te kunnen vliegen waarom heb je anders een valkje genomen? ik vind het persoonlijk erg zielig dat je hem zoals je het beschrijft laat knippen omdat je niet wil dat hy weg vliegt.
Als enig advies heb ik dat je verder op de site gaat lezen over verschillende dingen die horen by het houden van een valkje.

daar vind je vast alle antwoorden op je vraag.

Groetjes sabina.

diana33

ik heb het hele forum al bijna gelezen hoor. maar ik laat hem knippen zodat ie niet wegvliegt ja. maar na de eerste rui zitten de veren er gewoon weer aan dus kan ie weer vliegen.

mariska79

5 juni 2011, 14:55:59 #3 Last Edit: 5 juni 2011, 19:24:19 by mariska79
je kan er nooit vanuit gaan dat je hem zo tam kan maken dat ie buiten bij je blijf zitten!!
wil je hem buiten hebben bouw een mooie volière  ;)
een gekortwiekte vogel kan altijd een paar meter vliegen zeker waarneer er wat wind staat. moet er niet aan denken dat ie zo in de bek van een buurkat neerstort  :o

Cherro

Ik vind dit ook niet normaal om eerlijk te zijn.
Er zijn volieres ontwikkeld zodat vogels veilig los kunnen VLIEGEN zoals ze behoren te doen.

Een vogel een vleugel afnemen is het zelfde als een mens zn armen of benen amputeren. Of ze nu weer aangroeien of niet   :-\

Ook las ik net je topic dat je een adres zocht om een jong valkje te halen en om informatie op te doen, ik denk niet dat er kwekers in jouw buurt zijn die er voor kiezen een valkje naar jou te doen als ze al van te voren weten wat er komen gaat. Niet lullig bedoeld, maar niemand is hier voor wieken, tenzij het echt medisch gezien niet anders kan.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

diana33

zn vleugels groeien weer aan en dan kan ie gewoon weer vliegen. ik hoef er geen tweede valkje bij hoor. maar na de eerste rui kan ie weer vliegen en dan blijft ie gewoon in zn kooi.

Landiej

Het punt is dat zelfs een gewiekt valkje een heel eind komt als hij de wind onder de vleugels krijgt. Niemand kan jou garanderen dat het nooit zal gebeuren dat hij er vandoor gaat, zelfs niet als je hem nog korter laat knippen.
Vandaar dat wieken niet zoveel zin heeft.

sabina

Sorry maar snap jou echt niet.
Tuurlijk neem je een valke ook voor eigen plezier maar je wil toch ook dat hy het goed heeft en zoals ik lees rommel je maar wat aan en heb je geen flauw idee wat je doet .
je komt om advies vragen enz maar je wil niks aannemen je bent aleen maar excuses aan het geven voor de reden.

daarby snap ik je verhaal niet meer je zegt dat het weer aangroeit en hy dan gewoon weer in zn kooi blijft dus je wil hem nu ff kortwieken voor je plezier en volgend jaar met mooi weer dan mag hy in zn kooi blijven ???
Sorry maar volgens myhad je beter een hond kunnen nemen die kan gezellig los byje in de tuin zitten ,.

Hoofdconclusie ... ik zie nergens in je verhalen by verschillende topics je liefde voor valkjes ik zie alleen maar egoisme.

Sorry maar kan hier zo kwaad om worden .

Rianne

Over het wel of niet kortwieken van een valkje ga ik niet discusseren, maar wel over het meenemen naar buiten. Dat kan namelijk echt niet. Een valkje weegt zo'n 80-100 gram, een goede windvlaag onder z'n vleugels kan ervoor zorgen dat hij nog hoogte kan maken. Zit hij eenmaal op hoogte, is er nog meer wind en is hij zo vertrokken. Dat je je valkje buiten wilt laten genieten van de zon, kan ik helemaal begrijpen, maar zet hem dan in een kooi.

Een valkparkiet, of wat voor dier dan ook, is geen studieproject. Er is genoeg informatie te vinden op internet. Je kan niet eerst iets uitproberen en dan lezen of dat wel kan.
Nu weet ik dat er forums en websites zijn die het aanprijzen om je valkje te kortwieken zodat hij mee naar buiten kan. Maar die mensen zullen nooit zeggen dat er een vogel is weggevlogen omdat ze dan zichzelf tegenspreken.
Ik heb zelf een rose kaketoe die ook gekortwiekt is. Op deze manier kan hij mee naar buiten, maar kan hij ook los in huis. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als hij met z'n grote lijf tegen het raam aan vliegt. Ook is een rose veel zwaarder als een valk dus maakt hij niet direct hoogte als er wind staat.

Cherro

Ik zie anders toch je andere topic waarin je vraagt naar kwekers cq mensen met valkjes in jouw buurt...

En ik vind idd dat er je genoeg info word gegeven, maar jij vind wieken kennelijk belangrijker dan t wel en wee van je valkjes en dat vind ik jammer.
Het kan gewoon niet, een valkje is te licht, en is zo met de noorderzon vertrokken.

Maar goed, wij kunnen vanaf hier toch weinig anders doen dan de adviezen die zijn gegeven, dus wie niet horen wil moet maar "voelen" of in dit geval zien, hoe lullig ik dit ook voor t valkje vind.

Net als dat als hij zn vleugels weer teruggegroeid heeft je hem dan wel in de kooi doet.

Hoe zou je het vinden als ik jou een jaar lekker je gang laat gaan in huis en alles, en je dan ineens weer in je kamer op ga sluiten omdat je haar weer gegroeid is?

Vind het persoonlijk een krom iets, en kan me niet voorstellen dat iemand zo makkelijk denkt eigenlijk :-\

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

diana33

Ik zet mijn valkje gewoon buiten in zn kooi. Ik heb hem laten knippen omdat dat op diverse sites werd aangeraden.ik pruts echt niet wat aan hoor zoals een paar denken. Ik heb eerst wel heel veel gelezen. Maar als jullie dat denken is dat goed. Maar ik ga een kooi kopen voor buiten en kan ie binnen lekker los.

Rianne

Beste mensen,

zullen we er niet van uit gaan dat kortwieken per definitie goed of slecht is?
Soms laat de thuis situatie of het karakter van het valkje het niet toe om in staat te zijn te kunnen vliegen. Zullen we er maar wel van uit gaan dat mensen goede bedoelingen hebben met hun valk?
In dit geval zijn er bijv 3 fora geweest die het wel aanraadden en deze niet, als beginnend eigenaar ga je dan automatisch met de meerderheid mee.
Het topic over iemand in de buurt met een tamme valk, mensen even goed lezen want er wordt niet om een kweker gevraagd waar een jonge valk gekocht kan worden.

diana33

Dank je wel. Iemqand die leest. Maar ik ga een kooi kopen voor buiten en kan ie binnen los.

Cherro

Mijn excuus dan heb ik dat topic verkeerd begrepen.
Ik meende daadwerkelijk dat daar gezocht werd voor een persoon met valkjes, en haalde daaruit dat ze een valkje zocht en iemand die haar tevens kon helpen met info.

Over het wieken. Ik zeg niet dat het slecht is, in sommige gevallen heb je geen keuze, bv valkjes die zich te pletter vliegen steeds, of die om medische redenen gewiekt moeten, maar in dit geval vind ik het zonde omdat het een jong beestje betreft, en ik vind het daarom zonde dat een valkje gewiekt word, terwijl hij gewoon kan vliegen en doen.

Zeker als ik zie hoe mijn Coco daar last van ondervond, en hoe blij ze is nu ze weer vliegen kan ;)

Maar het is wel zo ieder zn eigen, en ik bedoelde mn reactie ook niet fel, maar ik denk gewoon vanuit t valkje.
Ik zou ook niet graag met afgeknipte vingers door t leven gaan als ik daar toch van afhankelijk ben van naturen ;)

diana33

Ik heb al een hele mooie kooi gezien die groter is dan die van binnem . Dus daar gaat ie dan in.  En dan heeft ie binnen de ruimte