9 mei 2025, 03:13:45

WIE KAN MIJ HELPEN

Gestart door angelinalievens, 2 mei 2011, 11:21:32

« vorige - volgende »

angelinalievens

hallo ik heb vorig jaar valkparkieten gekocht ik heb nu enkele vragen wie kan ze beantwoorden en mij helpen

1 ons pop heeft vanacht 1 eitje gelegt ze zit er nu op te broeden afwisseling met manneke
2 hoe lang duurt het voor eitje uit komt enof je speciaal voeding moet halen voor het jong
3 ze heeft er nu 1 gelegt kan er nog meer bij komen (wel op de grond van kooi) nest heeft ze niet gebroed
4 hoelang moet het jong bij ouders blijven en mag die bij volwassen zijn in kooi blijven of appart gezet worden

wie kan mij helpen is de eerste keer onze valkparieten een eitje hebben ik heb ze vorig jaar gekocht en enkele maanden terug heb ik ze wel bezig gezien en nu is er een eitje
hartelijk dank

Larissa

Hoi Angelina

Gefeliciteerd met je eitje,

Even een paar antwoorden op jou vraagjes

1 Dit doen ze goed, netjes afwisselen met elkaar

2 gemiddelt ga je uit van 18-21 broed dagen, hierna zal het jong verschijnen soms duurt het wat langer.
Je moet zorgen dat de ouders voldoende voedingstoffen in de kooi hebben hangen, valkparkietenzaad, grasparkietenzaad, rijst, macaroni, andijvi, brocoli, eivoer, grit, sepia, maagkiezel (deze 3 zijn standaart) bruin brood zijn ze vaak ook gek op.

3 gemiddelt legt een valkje tussen de 4 en 6 eitjes soms meer soms minder ligt aan de pop.
Dat ze ze op de grond legt is geen probleem alleen lastig met schoon maken van de kooi.

4 de jongen blijven gemiddelt tot zo'n 4 weken in het blok(nest) hierna vliegen ze uit, dan duurt het nog 3 weken voor dat ze zelfstandig zijn. Dus gemiddelt met een week of 7 zijn ze zelfstandig
Je kunt de jongen gewoon bij in de volwassen kooi laten

Hoop dat het een beetje heeft geholpen

groetjeS Larissa

angelinalievens

BEDANKT voor je informatie
ze doen het nog altijd afwisselend voor het ei zorgen
ik geef ze valkparkiet eten en stokjes eten
ik heb ook beetje hooi in kooi gelegt als ze het nodig hebben
verloppig ligt er nog maar 1 ei in kooi
ik kom er niet aan het ei hopelijk er nu een baby uit komt dan is het ons eerste dat wij hebben van het koppeltje dat we toen gekocht hebben deze zijn niet handtam maar toch is het altijd even leuk om nieuw leven te hebben he

ik zal je op de hoogte houden en wanneer het eitje is uit gekomen
bedankt alvast voor de informatie ik weet eigelijk niets over baby vogels

Larissa

Hoi hoi

Hooi hebben ze niet nodig, dit gebruiken ze niet en welke stokjes bedoel je ? toch nie de knabbelstokken want dit kunnen de jongen niet verteren

groetjes

angelinalievens

ja ik heb gewoon valkparkiet zaad en soms krijgen ze stokjes met zaadjes op zoals vandaag heb ik er ook nog ene in gehangen voor hun
maar als het jong er is dan leg ik er gene in tot die volwassen is
ja het manneke was met hooi bezig
groetjes

angelinalievens

hoi ze heeft vandaag niet op haar ei gezeten en manneke ook niet is dat normaal ze heeft er nog steeds 1 en ze ziet er niet meer naar om is dat een teken het niet uit zal komen en hoe lang moet je dan wachten tot je zeker bent het verloren is

Landiej

Meestal leggen valkparkieten meer dan 1 eitje. Als dat niet het geval is, en de valkjes verliezen de interesse in het ei, dan is de kans klein dat er een donsje uit gaat komen.
Normaal gesproken is een eitje na ongeveer 21 dagen uitgebroed.

angelinalievens

hey
ze heeft er gisteren nog eitje bij gelegt dus zijn er nu 2 en ze zit er terug den hele tijd op
ik kan beginnen met uitbereiden van kooien denk
als ze zo blijft verder doen met leggen

het wordt een dierentuin bij ons na onze valkjes zijn er nog hond en kuikens 40 tal

ik ga men werk hebben met het maken van vogelhok