4 juli 2025, 23:11:32

wat vraagjes

Gestart door kimmie261, 29 april 2011, 22:33:38

« vorige - volgende »

kimmie261

hallo allemaal..

zo ik heb eerst hier een heleboel topics doorgelezen,maar niet gevonden wat ik wil vragen,anders moeten jullie zo vaak dubbele antwoorden geven... ;)

ik heb al een paar jaar 2 valkparkieten,ooit gekregen in een echt mega kleine kooi,kreeg het er zelf benauwd van,daarna heb ik een kamer voliere gekocht maar wilde dat ze toch groter konden zitten en heb toen een buiten voliere gekocht,met een nachthok erin...

vrouw en man zijn naar buiten gegaan en mannetje is plotseling dood gegaan 1,5 jaar geleden.

dit koppeltje paarde regelmatig,er kwamen ook eitjes maar vrouwtje deed 1 dag broeden en daarna niets meer...

afijn na de dood van het mannetje hebben we een nieuw mannetje gekocht + 2 gewone parkietjes (man en vrouw).

vrouw en man valk bekeken elkaar niet,vrouwtje legde wel eitjes maar keek er verder niet naar om..

vorige week dacht ik ,wat zie ik het mannetje weinig,en ben op zoek gegaan,nou ja,in het nachthok zat meneer dus te broeden... :o

en ja,het gaat volgens het boekje hij broed overdags ,zij snachts...of de eitjes bevrucht zijn...geen idee,ik heb dapper geprobeerd met lampje te schijnen,maar zie niets?? ???

en ze zien sexen heb ik al helemaal niet gezien,daar ze nu niet echt 'verliefd'waren...

ik vind de eitjes wel 'zwaarder' als de lege eitjes die het vrouwtje normaal legde....

maar nu de vragen natuurlijk  ;D

vanmorgen zaten vrouw en man samen buiten het broedhok...ik voelde aan de eitjes en die voelde vrij 'koud'

dus dacht nou ja,zal wel niets worden,maar mannetje ging even later toch weer broeden...nu moet ik zeggen dat ze regelmatig samen van die eitjes af zijn (minuutje of 5 a 10 ) is dit normaal?

en ik geef ze nu gewoon valkparkietenvoer,en eivoer (wat ze niet eten) ,echt groenten of fruit hebben ze nooit gegeten,dat vinden ze vooral 'eng' ,maar las hier dat ze rijst/macaroni nodig hebben,is dat als ze al jongen hebben of mag dat nu ook al?en gekookt of rauw?

de 2 grasparkietjes hebben inmiddels ook 5 eitjes,maar moet zeggen,dat vrouwtje zie je echt amper,die broed de hele dag zo netjes... :)

die 2 valken,tja..ze broeden wel,maar ze zitten dus ook regelmatig samen gewoon in de voliere en dan zit er niets op de eitjes..

nou ja,dat zijn dus de 2 vragen die ik nu heb...en verder is het hier maar afwachten denk ik...

kimmie261

vanmorgen waren ze dus beide weer van de eitjes af,eitjes voelden dan ook weer koud aan,maar nu zitten ze weer te broeden...

geen idee ook hoelang ze smorgens van die eitjes af zijn,of dat een kwartier is,20 minuten? uren?

kimmie261

is hier echt niemand die een antwoordt kan geven..  :(

de valkjes hebben gister de hele dag gebroed,maar vanmorgen waren ze weer alle 2 ervanaf...hoelang dat weet ik niet maar de eitjes voelen dan wel koud..

moet ik de eitjes laten liggen of weghalen,daar ze na een poosje dus wel weer gaan broeden...

foatum

De eitjes laten liggen kan geen kwaad.
Ik zou ze maximaal 30 dagen laten liggen, dan ben je zeker dat het niets word.

Larissa

Hoi

Ik zie nu pas je berichtje

Zoals Foatum al zegt de eitjes laten liggen , ik heb namelijk ook 1 koppel dat vlak voor het eind is gestopt met broeden alle eitjes steen koud, dit was vorige week dinsdag/woensdag

Deze eitjes heb ik over kunnen leggen bij een koppel wat ook op eitjes zat, vanmorgen was een van deze eitjes opnieuw steenkoud en zag ik geen beweging meer, maar toch vanavond om 21.30 is er een levend donsje uit het eitje gekropen.

Je kunt de eitjes na 30 dagen wel halen of 1 voor 1 of alles in een keer.

Nu de vraag over het eten, ik voer het hele jaar door macaroni,rijst,spagehti gekookt zonder zout.
Andijvi,Brocoli,appel,komkommer krijgen ze ook het hele jaar door zodat ze dit tijdens de kweek ook goed willen eten
Bruin brood vinden ze ook altijd heel lekker

groetjes

kimmie261

:) dank je wel voor het antwoordt,en ja ik zal de eitjes laten liggen,alhoewel ik niet het idee heb dat het nog wat gaat worden... :(

maar ja...laten liggen is ook de moeite niet,ik haal ze eind van de maand anders weg tenzij ze echt helemaal stoppen met broeden,ze broeden op zich wel heel veel uurtjes per dag,maar toch ook regelmatig zijn ze samen gewoon in de voliere te zien,en dan voelen de eitjes koud...

het grasparkietje daarentegen zie je echt amper ,die broed echt zo netjes,mannetjes parkietje zal vast gepaard hebben want hij zat het bijttouw te paren vanmiddag  :P

dus misschien krijg ik wel kleine parkietjes,nou ja ook leuk,en mss dat de valkjes als deze niet uitkomen wel een nieuwe poging gaan ondernemen...

ik heb ze gister overigens andijvie gegeven,en dat vonden ze heerlijk,voorheen met het andere valk mannetje durfden zowel man als vrouw niet in de buurt te komen ,maar nu doken de parkietman en valk man er meteen op af,dus vrouwvalkje ook maar en alles schoon op,dus ga zeker meer dingetjes geven aan ze  ;D ;D

Larissa

hoi hoi

Hoe meer afwisseling hoe meer ze tijdens de kweek en broeden ook verschillende dingen gaan eten waardoor ze de jongen ook niet te grof gaan voeren

Gewoon de eitjes ngo even laten liggen, en zolang ze nog geen 2de ronde hebben gehad kun je rustig ze een 2de poging laten onder nemen, ook hier leren ze weer van daarom wordt ook altijd gezegt houdt er rekening mee dat het eerste nest mis kan gaan.

Groetjes

Akkie

7 mei 2011, 15:56:45 #7 Last Edit: 10 mei 2011, 18:33:39 by Akkie
Als de eieren echt bevrucht zijn en de ouders zitten er niet op dan zou een broedmachine heel goed van pas kunnen komen. Daarin is het warm en kun je de temperatuur instellen en dan lijkt het ook wel of er valkjes op de eitjes zitten. Miss dat het van pas komt... ???

NL is een foutje: Valkenwereld.tk

carco

Citaat van: Akkie op  7 mei 2011, 15:56:45
Als de eieren echt bevrucht zijn en de ouders zitten er niet op dan zou een broedmachine heel goed van pas kunnen komen. Daarin is het warm en kun je de temperatuur instellen en dan lijkt het ook wel of er valkjes op de eitjes zitten.

en dan?
wie gaat dan de jongen grootbrengen? Dit moet je niet willen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Akkie

8 mei 2011, 16:50:35 #9 Last Edit: 8 mei 2011, 18:59:23 by Akkie
Jah dan kun je ze of bij een ander koppel brengen of zelf grootbrengen als je de tijd er voor hebt. Het zelf grootbrengen moet je alleen doen als je er verstand van hebt en als je geen ander koppel hebt die het goed doet dan moet je de eieren laten staan. Eigenlijk wist ik niet zso zeker of een broedmachine goed was. Dus heb ik het toch maar op de forum gezet.

PS: Als je toevallig een ander koppel hebt die het goed doet ( met baby's ) moet je kijken of het er veel zijn en of ze het zwaar hebben. Als de valkjes het zwaar hebben met hun eigen baby's zou ik de uitgebroedde eieren maar niet aan hen geven. En trouwens Caroline je hebt ook gelijk.

Gr. Akkie

carco

Citaat van: Akkie op  8 mei 2011, 16:50:35
Jah dan kun je ze of bij een ander koppel brengen of zelf grootbrengen als je de tijd er voor hebt. Het zelf grootbrengen moet je alleen doen als je er verstand van hebt en als je geen ander koppel hebt die het goed doet dan moet je de eieren laten staan. Eigenlijk wist ik niet zso zeker of een broedmachine goed was. Dus heb ik het toch maar op de forum gezet.

P
Gr. Akkie

Al heb je de tijd ervoor en er verstand van zoals jij zegt moet je hier nog niet aan gaan beginnen.
Klik op het plaatje voor onze site!

Akkie

Ja heb je wel gelijk in. Als het echt nodig is dan wel. Maar dan moet het wel een echt noodgeval zijn of zo.

Gr. Akkie

kimmie261

ik weet niet of de eitjes bevrucht zijn ,ik heb er een lampje tegen gehouden maar zie dan een soort "wolkjes" .

daarnaast heb ik begrepen dat pas geboren volgeltjes erste kropvoeding van hun moeder moeten hebben,missen ze dat dan gaan ze dood.

ik heb maar 1 valkjes koppeltjes en 1 parkieten koppeltje in de voliere zitten,de parkietjes hebben ook eitjes,maar dat vrouwtje broedt echt dag en nacht door,en die 2 waren ook echt wel hevig verliefd,dus dat die gepaard hebben geloof ik wel,die valken heb ik niet echt verliefd zien zijn,dus of daar uberhaupt gepaard is,echt geen idee. ???

overigens gaat het nog steeds hetzelfde,meestal smorgen zijn ze alle 2 van de eitjes af,die dan koud voelen,en daarna wordt er dag en nacht gebroed..

nou ja ik zie wel,kan er toch niets aan veranderen......

moet wel zeggen dat de vogels momenteel ongelooflijk veel eten...echt veel meer als voorheen...

Cherro

Gewoon lekker laten geworden, meer kun je niet doen.

Je kunt met een dag of wat wel weer eens schouwen, ik zal ff de link die ik van Smiley op t forum gekregen heb, hierbij zetten:
http://animalscience.ucdavis.edu/research/parrot/d/d.htm

Hier kun je zien hoe de eitjes er uit moeten zien. Tuurlijk kan t iets afwijken, geen ei is het zelfde ;) Het best gebruik je ook zo'n klein mogelijk lampje.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

kimmie261

ik heb het geprobeerd met een ledlampje,maar dat wordt een soort van blauwe waas om het eitjes heen,ik denk dat je beter een gewoon lampje kan nemen ?