7 mei 2025, 20:23:57

Een nieuwe start...

Gestart door Gerdine, 21 april 2011, 13:28:01

« vorige - volgende »

Gerdine

21 april 2011, 13:28:01 Last Edit: 1 mei 2011, 09:45:09 by Gerdine
Hallo allemaal,

Afgelopen maandag is er bij ons 1 babydonsje geboren. Mijn valkjes Leonardo en Chanel hadden 2 eitjes van zichzelf en ik heb er 1 eitje bij gelegd van onze Mexx en Nike.
De 2 eigen eitjes bleken leeg en juist het bij gelegde eitje bleek bevrucht (tenminste dat idee heb ik). Het donsje is wit...Mexx en Nike zijn witkoppen. Leonardo is cinnamon en Channel is geel (geelwang). Ik ga er dus vanuit dat een wit pluisje niet van hen kan zijn...(??)

Maandag leken ze nog erg blij met hun baby en ook dinsdag lagen ze trots in het hok met het jong tussen hen in. Ik zag ze toen al niet meer voeren maar het feit dat ze er wel steeds bijkropen leek me goed. Het kleine 'monstertje' hoorden we regelmatig hard piepen en we hoopten dat ze hem toch voerden.

Gisteren heb ik even gekeken omdat 'de ouders' geen interesse meer toonden . Zijn kropje was helemaal leeg en hij maakte geen geluidjes meer... het ademen ging heel zwaar.
Voor de zekerheid een pot voer gehaald, maar toen ik thuis kwam zei mijn man dat hij ze weer had zien voeren. Nog maar even afwachten dus.

Vanmorgen kwam ik beneden en zaten de ouders buiten het hok te slapen. Het jong lag ergens helemaal in een hok, alleen en steenkoud. Zijn kropje was leeg...
Snel een handdoek warm gemaakt en m daar ingelegd en vervolgens eten klaar gemaakt.
Het is voor het eerst dat we een jonkie hebben en met handopfok heb ik geen ervaring. Ik lees dus maar wat er op de pot staat en wat ik hier op de site heb gevonden en hoop dat ik het goed doe... :-\

Net heb ik m voor de tweede keer wat te eten gegeven. Zijn kropje was weer leeg en is nu geelachtig van de pap dat er doorheen schijnt. Ook zie ik geel in zijn buikje doorschijnen... Hij heeft 2 hele ieniminie poepjes op de handdoek gelegd...

Het is natuurlijk een afschuwelijke start voor dit kleintje en ik kan me niet voorstellen dat ik m in leven ga houden als ik m zo zie...  :-[ Aan de andere kant is hij wel heel bewegelijk, gooit zichzelf steeds om en ligt dan op zijn buik dan weer op zijn rug. Als ik mijn hand erbij houdt probeert hij zich rechtop te 'trekken'. Zijn hoofdje is zo zwaar dat dat zonder ondersteuning natuurlijk steeds omvalt... Zou het beter zijn hem wat meer ingepakt te leggen zodat hij niet constant om kan rollen??

Hij ligt nu in een bak met een kruik en een theemuts, om de warmte vast te houden. We hebben er nu een gewone lamp op gezet, ik ga straks even op pad voor een warmtelamp want dit is wel warm maar erg fel!

Ik hoop dat dit kleintje het gaat redden, want hoewel de kans klein is gunnen we 'ons monstertje' een betere start dan hij tot nu toe heeft gehad.

Alle hulp en tips zijn welkom!

gr. Gerdine

Cherro

Dat is inderdaad een hele moelijke start :(
Wat ontzettend jammer, maar goed je doet er niets aan.

Meer dan wat je nu doet kun je gewoonweg niet doen.
Gewoon pappen, kleine beetjes, en afwachten.

Laten we hopen dat t ukje snel bijtrekt en uit mag groeien tot een gezond vogeltje!

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

wiesje73

ahhh wat sneu, ik heb zelf ook geen ervaring met de hand pappen.
Maar wil je heel veel su6 wensen en ik hoop dat het gaat lukken en dat het een mooi vogeltje zal worden.
er zullen vast meer mensen gaan reageren die mischien wel ervaring hebben en je mischien tips kunnen geven.

Groetjes Wiesje

Gerdine

Helaas is het donsje dood.
Het is zo jammer, had gehoopt dat ik nu voor het eerst eens echt een tam valkje zou hebben.Maargoed, zo jong is het natuurlijk wel erg moeilijk om in leven te houden.

Nouja, we moeten weer verder... we hebben gedaan wat we konden en dan houdt t op. Jammer... ::)

groetjes Gerdine

wiesje73

Aaahhh wat sneu  :( heel veel sterkte

Groetjes Wiesje

Cherro

Ach wat sneu :(

dat is niet wat je hoopt idd :(

Sterkte!

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Gerdine

Hallo allemaal,

Vorige week ben ik dit dagboekje begonnen. Ik hoopte, na lang te zijn weggeweest, een nieuwe start te maken met onze belevenissen van ons eerste donsje.

Helaas ging het donsje dood en hebben we besloten het blok weg te halen. Onze 4 valkjes zitten weer gezellig samen in de kamervoliere en zijn zo helemaal gelukkig.

Dus ga ik een nieuwe start maken, hier op het forum, en zal ik me even netjes opnieuw voorstellen.

Mijn naam is Gerdine, ik ben 43 jaar en woon in Schipluiden (vlakbij Delft). Ik ben getrouwd met Ruud en heb een zoon (Roel) van bijna 17 jaar en een dochter (Eva) van 13 jaar.
Ik werk 18 uur als secretaresse, maar ben al lange tijd in de ziektewet. Ik ben op het moment weer aan het reintegreren en binnen het bedrijf zoekende naar een nieuwe functie. Spannende tijden dus.

In mijn vrije tijd ben ik hondeninstructeur, op het moment ook even niet actief. Ik heb zelf 4 honden; een Beagle, een Golden Retriever, een Flatcoated Retriever en een ruwharige Dwerg Teckel. Ze heten Bas, Bram, Sjors en Bob.

Ik heb 4 valkjes, de mutaties weet ik niet precies, Mexx is onze oudste ze is een albino witkop (?). Nike is haar lover, hij is een donkergrijze witkop (?).
Daarnaast heb ik nog Leonardo (bonte cinnamon ?) en Chanel (helemaal geel, geelwang).

Het zijn dus 2 koppeltjes die helemaal gek zijn op elkaar maar het ook met z'n 4tjes gezellig hebben.
We hadden ze een paar weken geleden apart gezet. Leo en Chanel met een blok. Mexx en Nike hebben wel al veel eitjes neer 'gepleurd'... ;) (Ik kan het echt niet anders noemen) maar er is nooit wat uit gekomen. Mexx gooit ze van de hoogste stok naar beneden en kijkt er vervolgens niet meer naar om.

Ik heb pas een eitje kunnen redden en dat onder Chanel gelegd. Ze legde er 2 eitjes bij; haar eigen eitjes bleken onbevrucht. Het eitje van Mexx kwam wel uit; een wit donsje dat door Leo en Chanel alleen de eerste dag gevoerd werd, daarna 'gooide' ze het donsje opzij.
Voeren en warm houden heeft het kleintje niet kunnen redden, op de 4e dag is hij dood gegaan.

We hadden het zo graag allemaal een keer meegemaakt; eindelijk een keer een kleintje dat we écht tam konden maken. Foto's van alle stadia van piepklein tot volwassen... Maargoed, meer dan je best kan je niet doen en in dit geval bleek dat niet genoeg.

We hebben daarna de valkjes weer lekker bij elkaar gezet; blok eruit en valkjes weer samen.
Het lijkt alsof ze nu allevier weer helemaal 'blij' zijn. Zitten de hele dag samen te eten, te poetsen en te kletsen. Kortom, geen jongen voor hen maar 'gewoon' gezelschap aan elkaar.

We willen nog steeds heel graag een keer een kleintje dat handtam van de kweker vandaan komt zodat we het zelf verder op kunnen voeden.

Nou, dit is voor nu mijn voorstelrondje :-)
Ik heb zat foto's, maar weet eerlijk gezegd niet meer hoe ik dat hier in moet plaatsen...??(help!)

groetjes
Gerdine

Gerdine

Kan ik de titel van mijn dagboekje niet aanpassen... ???

Ik probeer het hierbij nog een keer!

gr. Gerdine

☺ Pita ☺

Hoi welkom Gerdine :D leuke beesteboel heb je hoor :D
DE titel kan je wel aanpassen hoor klik op het eerste bericht in je boekje en dan verander ;) aanpassen en verzenden :D
Groetjes Petra.

Gerdine

Dank je wel voor de tip. Is het toch nog gelukt!

groetjes
Gerdine

Larissa

Hoi Gerdine,

een warm welkom hier op het forum, leuk hoor jullie 4 valkjes.
Jammer van het kleine donsje,

Veel plezier hier verder

groetjes Larissa

*Esther*

Hoi,

Welkom hier.

Je kunt de foto's ook eerst op photobucket uploaden (in je iegen account) en dan vandaaruit, de codes kopieren en hier plakken.
Dat vind ik een stuk makkelijker dan via het forum uploaden.

gr Esther

Gerdine

Hierbij een foto van mijn Nike. Het is even een probeersel, om te kijken of het lukt om foto´s te plaatsen. Ik had nog wat oude foto´s staan op webshots dus daarmee probeer ik het nu. Mocht de foto te groot zijn dan hoor ik het graag!

groetjes
Gerdine

*Manon*

Hoi Gerdine,

welkom op het forum!
En wat leuk dat je een boekje bent begonnen!

Wat jammer van het kleine donsje, maar je hebt gedaan wat je kon en meer kun je niet.
De kans dat pappen op deze leeftijd goed gaat, is heel klein.

Gelukkig zijn je valkjes weer gelukkig met z'n viertjes in de kooi!

Je geplaatste foto is errug mooi, dit is een witmasker popje toch?

Groetjes Manon

Gerdine

Hai Manon,

Nike is een man, zijn vrouw is Mexx een hele witte valk. Ik zal zo proberen van mijn andere valkjes foto's te plaatsen. Ik weet de mutaties niet (meer) precies  ::) Misschien kunnen jullie me helpen?

groetjes
Gerdine
ps Mexx is op het moment weer aan het badderen in het waterbakje dat doorzichtig is. Dat is altijd zo'n grappig gezicht omdat ze met haar pootjes helemaal op de grond van het waterbakje gaat staan en het net is of ze dan aan het watertrappelen is  ;D