3 mei 2025, 10:13:20

Spullen kapot bijten

Gestart door AlexandraR, 14 april 2011, 10:26:46

« vorige - volgende »

AlexandraR

Ik heb sinds een paar maanden een valkparkietje en zij (Pietje) bijt als ze uit de kooi veel dingen kapot. We hebben inmiddels een aantal dingen 'verstopt' zoals snoeren etc., maar ik kan niet alles wegstoppen. Ze heeft bijvoorbeeld een gat gebeten in mijn kast (hout), bureau (hout) en lamp (plastic). Het plastic eet ze niet op (hout weet ik niet zeker) maar spuugt ze gewoon uit. Ze heeft in haar kooi zo'n schelp, maar daar doet ze niet zo veel mee...

Tips? Ik vind het erg vervelend, wil graag toch mijn spulletjes heel en mooi houden...

Sanna

Hoi Alexandra,

Tja, knagen houd je nou eenmaal niet tegen. Ik heb op m'n favoriete boekenkast een plaat plexiglas gelegd, de enige manier om te zorgen dat de valkjes daar hun snavel niet inzetten. Dat is de enige tip die ik je geven kan: òf verstoppen, òf iets ervoor/erop leggen.

Groetjes, Sanna

AlexandraR

Wat ik me afvroeg, kan ik haar niet leren dat ze bijvoorbeeld niet (maar dan ook echt niet) aan mijn boeken of planten mag knagen? Ik had bijvoorbeeld een kat en die mocht een bepaalde kamer niet in. Dat deed deze dan ook niet (na een paar x boos worden als hij het wel deed). Kan dit ook met valkparkieten? Kan je ze iets afleren? Mijn boeken laat ze over het algemeen met rust omdat ze niet in de boekenkast gaat zitten (staat denk ik te vol dus kan ze niet lekker zitten) en ik laat ze gewoon niet meer slingeren, maar 1 plant heeft het echt zwaar te verduren. Ik jaag haar al elke keer weg, maar dan probeert ze het toch een paar minuten (soms zelfs seconden) later opnieuw...

Landiej

Wat vooral helpt is iets anders neerzetten of neerleggen waar ze nog liever aan knaagt. Zorg dat ze ook speelgoed in de kooi heeft waar ze in kan knagen en wat ze kan slopen. Dit hoeft helemaal niet duur te zijn. Een lege rol keukenpapier vinden ze hier al geweldig.

Echt iets afleren zoals het knagen van de plant is erg lastig en vergt veel geduld; gewoon elke keer weghalen of wegjagen als ze er in de buurt komt.

AlexandraR

Bedankt voor de tip! Die wc rol ga ik zeker doen. Het speeltje wat ik had gekocht is geloof ik geen succes, heeft ze nog nooit aangeraakt. Maar kan ook niet echt kapot. Wc rollen dan maar!

Izzy

Ik heb een pot met wilgentakken neergezet en die ververs ik iedere keer.
Izzy klimt en klautert hierin en knaagt eerst alle blaadjes van de takken en daarna aan de takken zelf. Je hebt er wel even wat rommel van, maar het is nog gezond voor je vogel ook!
Zo blijft ze van mijn planten af. :)

AlexandraR

Sorella

Joep is gek op rubber (onderzetters, leuning bureaustoel etc.)  Bowie is net een ekster alles wat glinsterd moet onderzocht worden, oorbellen, (auw) kettingen. Boeken en papier zijn ook bij beide populair,

Het allerliefst knagen ze aan mijn teakhouten kast zodat er nu leuke hapjes in de rand zitten.
Ze weten dat ze niet aan de kast mogen komen want als ze het gaan doen kijken ze eerst met een schuin oog naar mij, maarja het blijven vogels, wegjagen of in de handen klappen werkt wel redelijk tot de volgende keer dat ze weer losvliegen dan zijn ze het weer vergeten totdat ze weer een poging ondernemen, en dan oja het mocht niet maar we doen het lekker wel.

Planten heb ik niet meer en mijn siervazen zijn leeg (geen leuke takken ofzo erin ) omdat daar toch aan geknabbeld wordt.
Ik heb wel een grote papagaai speelgoed ding aan het plafond hangen (houtjes en touwtjes en weet ik veel wat er allemaal inzit/aanhangt) waar ze graag mee spelen, snoeren e.d. zijn hier ook weg geborgen

Dus het is beheersbaar hier