14 mei 2025, 00:19:47

een nestje vind het erg spannend

Gestart door wiesje73, 2 april 2011, 18:46:14

« vorige - volgende »

wiesje73

ik heb 2 valkjes een wildkleur dat is het mannetje en die heet cookie en het vrouwtje lizzy is een lutino  :)
cookie is 2 jaar en lizzy is dik anderhalf jaar.
een poosje geleden ik had het niet echt in de gaten dat er wat aan zat te komen  ::) maar lag er dus ineens een eitje op de bodem van de kooi.
ze wipwapten wel veel maar ik dacht zolang er geen broedkastje is zal er ook wel geen nestje komen ,dus wel ;D het was een nestje van 5 eitjes waar twee week alleen overdags op gebroed werd maar is vervogens helaas toch niks is geworden.
omdat ze wel weer gingen wipwappen heb ik heel dit forum afgespit wat ik moest doen en heb ze inmiddels een broedhok aangeboden die hebben we aan de buitenkant van de kooi bevestigd zodat ze geen ruimte in de kooi verliezen.
en al vrij snel zaten ze in het hokje  :)
er liggen inmiddels 5 eitjes: eitje 1 24 maart
eitje 2: 26 maart
eitje 3: 27 maart
eitje 4: 29 maart
en eitje 5 : 31 maart.
vind het heel spannend en hoop dat nu ze een broedhokje hebben dat het goed gaat.
ze zitten vanaf ei 1 eigenlijk al continue te broeden en overdag zitten ze er met z'n tweetjes in er gaat dan af en toe even eentje uit om te eten ,drinken vleugeltjes strekken enz.. en zo wisselen ze elkaar af af en toe zijn ze er samen af maar hoogstens 5 minuutjes.
s'nachts broed het vrouwtje alleen en zit t mannetje op zijn stok in de kooi.
ik heb mineralen blok,kalksteen,sepia,grit,eivoer,gewone zaadjes,ei voer en gekiemd zaad ,snoepstaaf,trosgierst en ze vinden bruin brood erg lekker het zijn geen echte fruit eters helaas.
is dit zo'n beetje alles wat ze nodig hebben?
ik heb ook geen idee of de eitjes bevrucht zijn durf niet echt te schouwen want het mannetje is nu ook erg agresief wat begrijpelijk is omdat ie zijn nestje verdedigd.
ik heb wel even stiekem toen ze saampjes even aan het eten waren gauw een fotootje genomen die is van vandaag de een is met flits en de ander zonder flits.
dit is dus de 10 dag van het broeden vanaf het eerste eitje gerekend.
kunnen jullie zo op de foto als echte kenners al zien of er wat bevrucht is?? :D

wiesje73

2 april 2011, 18:50:39 #1 Last Edit: 2 april 2011, 19:08:11 by wiesje73
dit zijn trouwens de papa en mama in spe  ;)

is een foto van toen ik lizzy nog niet zo lang erbij had.

ben ook erg benieuwd wat voor kleur jonkies er kunnen komen het vrouwtje is dus lutino en het mannetje wildkleur maar hij heeft een wit pareltje in zijn nekje de vader van het cookie was een wildkleur en de moeder gepareld.

wiesje73

Ik heb eigenlijk nu ook een vraagje,ze zaten vanaf het begin met z'n tweetjes in het broedhok en dan zat het vrouwtje op de eitjes en het mannetje ernaast.
Ik had altijd al gelezen dat het mannetje overdag broede en het vrouwtje s'nachts.
maar sinds vanochtend zit het mannetje continue in het broedhokje en het vrouwtje word eruit gejaagd?? Ze loopt heel onrustig heen en weer gaat steeds het broedhok in en uit.
ik weet ook niet of het mannetje goed broed want hij ligt op 3 eitjes en de andere 2 liggen voor hem??
het vrouwtje had ze alle 5 netjes onder haar.
Vind het zo zielig dat lizzy zo onrustig is nu maar mischien gunt het mannetje haar wel wat rust en wil hij het van haar overnemen??

puckje1984

waarschijnlijk ziet het mannetje het nest en de eitjes momenteel als zijn eigendom. daar heeft die van mij nu ook last van heb inmiddels 2 jongen en ik moet je zeggen tot nu toe gaat alles goed.ik moet niet vaker als 1 keer kijken in het broedhok.en dan wel het liefst als het vrouwtje op het nest zit dan is er niks aan de hand maar zit het mannetje erop dan word het vrouwtje de hele kooi doorgejaagd ik heb zelf het idee dat alles van tijdelijke aard is bij de mannetjes.zodra je je ergens zorgen over gaat maken is het soms ineens over teminste dat is mijn ervaring en dit is ook mijn eerste nest en mijn jongen zijn nu 2 dagen

wiesje73

hoiii

wat leuk dat je 2 jonkies hebt gaat het goed??? spannend zeg.. ;D
nou ze zitten bij mij nu weer gezellig met z'n tweetjes in het hok ws had het mannetjes gister idd zoiets van dit is mijn nest en niemand mag erbij,maar gistermiddag zaten ze er al weer met z'n tweetjes op.
mischien maak ik me ook wel veel te druk hoor want ik zag gister het mannetje zitten op de eitje maar hij zat dus maar op 3 en de andere 2 werden niet bebroed dus dan had ik al zoiets ohoh dit gaat niet goed dan worden de eitjes koud.
we zullen het gewoon zien hoe het gaat ze broeden goed verder dus al zou er maar eentje uitkomen zou toch leuk zijn.
ik moet nog eventjes geduld hebben voor er wat uitkomt.... ;D
moet ik nu 18 of 21 dagen aanhouden??

puckje1984

ik zou voor de zekerheid 21 dagen aanhouden. bij mij is het per ei verschillend geweest het ene ei was 19 dagen toen het uitkwam de andere 20 en nummer 3 was weer 19 dagen

puckje1984

en kom er net achter dat eitje nummer 4 ook uit is gekomen

wiesje73

Gefeliciteerd met je vierde baby valkje!! :)
gaat het met de andere 3 die er al waren ook goed worden ze goed gevoerd??
lijkt me echt heel leuk om mee te maken ik kan ook niet wachten tot het eerste eitje uitkomt! ;)
dat zou dan ergens volgende week dan zijn als het bevrucht is :)
kan jij rustig in het broedhokje kijken zonder te worden aangevallen door pa??? Die van mij is echt een pitbul naar mij toe.
S'avonds als hij uit het broedhok is en ik hem er uitlaat is hij weer super lief dan moet ik hem steeds weer aaien en vliegt ie lekker rond en zit veel bij mij op mijn schouder enz.. Maar overdag pffffffff drama maar goed dat is van tijdelijke aard.

puckje1984

ik heb ook zo'n pitbull. kan smorgens in het nest kijken maar ik merk wel als ik het later op de dag nog een keer doe gaat het niet werken dan moet het vrouwtje het ontgelden en ziet een kwartier lang alle hoeken van de kooi een paar keer letterlijk.zo ter zien gaat het met alle jongen goed de voedingen lopen per dag op in het begin voedde de ouders ze weing maar op den duur gaat het steeds beter probeer de ouders echt te vertrouwen. ik heb trouwens deze eerste week steeds brood met melk in de kooi staan . ik weet dat het niet echt heel erg goed is voor de vogels maar goed zo weet ik wel zeker dat de jongen te eten krijgen

Larissa

Hoi Puck en Wiesje

ten eerste zeg je zelf al melk is niet goed, waarom voer je het dan ?
Je kunt valkjes met jongen heel makkelijk bruin brood, macaronie,rijst,andijvie,eivoer, grasparkietenzaad, spagethi, brocolie, kiemzaad geven
Dit voeren ze van mij ook vanaf dat ik de jongen heb

Savonds geef ik de ouders de zaadbak terug en ze eten er dan ook goed van, wat jullie met de mannetjes hebben heb ik hier nog niet mee gemaakt maar het kan per mannentje verschillen.Maar als het mannetje nu al zo agersief is naar de partner zal ik het wle goed in de gaten dat het mannetje de jongen niks aan doet

Wiesje is dit het eerste nest van dit koppel ?
Ga er dan vanuit dat het ook niks kan worden, door de onervarenheid van de ouders.
Mijn jongen zijn bijna 3 en halve week en de jongste 2.5 week en doen het heel goed op de macaronie,rijst,eivoer, kiemzaad, bruin brood
En hou maar gewoon 21 dagen aan en ook al is er dan nog niks geboren gewoon laten liggen tot de 30 dagen of als de ouders het nest in de steek laten

Dan nog even terug komend op jou mutatie vraag
ik ga er vanuit dat je wildkleur jongen en opaline jongen kunt verwachten omdat je zegt dat Cookie uit wildkleur vader en opaline moeder komt
Hier de berekening

Vader: Cookie
Wildkleur split voor {X2:Opaline}

Moeder: Lizzy
Lutino

Nageslacht man:
50% Wildkleur split voor {X2:Lutino}
50% Wildkleur split voor {X1:Opaline} {X2:Lutino}

Nageslacht pop:
50% Wildkleur
50% Opaline

S6 met dit nestje

wiesje73

hoi larissa

dit is het tweede nestje voor lizzy en cookie het eerste nestje had ik niet door er lag dus ineens een ei op de bodem ik had toen nog geen broedhokje dus ik heb ze maar gewoon hun gang toen laten gaan en er waren in totaal toen ook 5 eitjes alleen ze heeft toen niet goed gebroed waardoor het niks is geworden(waren wel trouwens alle 5 bevrucht).
dus in principe is dit dan het tweede nestje en ik moet zeggen nu in dat broedhokje broeden ze echt supergoed :)
nu idd afwachten als ze uitkomen of ze goed gevoed worden want daar hebben ze nog geen ervaring mee maar mischien gaat het ook wel heel goed? we zullen het zien ;)
wat betreft de agressie van mijn mannetje die doet dat niet naar zijn vrouwtje maar naar mij ,als ik bv de water en voerbakjes wil verschonen springt ie uit het hok en wil mij aanvliegen dus ik doe dat nu met een handschoentje aan,of als ik even naar de eitjes wil kijken word ie ook boos op mij.
daar heb ik inmiddels trouwens ook al een manier voor want rond de middag komen ze vaak beiden er even af om de vleugels te strekken en dan wil lizzy haar behoefte doen dat doet ze nm niet in de kooi dus dan zet ik de kooi even open ze vliegt een paar rondjes en gaat dan buiten de kooi een dikke flats neerlegen haha ,maar dan zijn ze de beiden even uit en kan ik even gauw spieken bij de eieren zonder aangevallen te worden en zonder hun te verstoren.
en dan na 5 min al zitten ze al weer in de kooi uit zich zelf dan willen ze weer terug ;)
maar naar het vrouwtje toe is hij heel lief en ze zitten de hele dag met z'n tweetjes in het broedhok hij praat en fluit zelfs ook heel zachtjes tegen lizzy  :) en savonds gaat hij er dan weer uit als het schemerig word en dan is het weer de lieve cookie naar mij toe ;D.
ik had alleen van de week dus 1 ochtend toen was lizzy er uit om te eten en ging cookie met zijn goede bedoelingen op de eitjes zitten en toen lizzy er weer in wilde mocht dat niet dan kwam ze gelijk weer uit het hokje maar hij vloog haar niet achterna de kooi door dat heeft ie nog nooit gedaan.
qua voer ik had altijd xtra vital maar had gelezen omdat daar zonnepitten in zitten dat dat niet goed is tijdens de kweek dus ik heb nu als basis voer via geon shopping teurlings 228 voor ze gekocht  en ze krijgen eivoer,trosgierst ,kalksteen,sepia,kiemzaad heb ik inmiddels ook,mineralen blok,grit en ik heb alvast grasparkietjes zaad gehaald.
bruinbrood krijgen ze al elke dag daar zijn ze gek op ,ze zijn alleen niet gek op fruit.
macaroni en rijst heb ik geprobeert maar daar hebben ze niks van gegeten ik zal dat gewoon nog eens proberen.
nog bedankt voor de berekening van de mutaties dan heb ik beetje een idee wat eruit kan komen  ;)

groetjes wiesje

Larissa

Super dat ze het zo goed doen, en tja met voeden is het altijd even aankijken hoe ze het gaan doen.
Vertrouwen hebben dat is het belangrijkste,
Hier eten Joepy en Pico normaal ook weinig tot geen macaronie, rijst,andijvie maar tijdens de kweek (vr) eten ze me arm.
Fruit zijn ze hier ook nie gek op ben allang blij dat ze andijvie tot zich nemen tijdens de kweek

S6, hoelang moet je nog wachten voor dat je de eerste jongen kunt verwachten

wiesje73

het eerste eitje is 24 maart gelegd en ze broeden al vanaf het eerste ei.
Volgens de kweekkalender als ik kijk staat er dan 11 april dus dat is as maandag  :)
we wachten het en ik vertrouw er gewoon op dat ze het goed gaan doen  ;)

wiesje73

Puck hoe gaat het met je baby valkjes ?? Worden ze nog goed gevoerd?
bij mij broeden ze nog steeds heel goed ik kan niet wachten tot ze uitkomen!!

puckje1984

hoi
bij mij gaat het prima de jongen worden goed gevoerd.ik heb nu nog steeds vier jongen.eitje 5 is nog niet uit gekomen. maar alles gaat veel beter als ik dacht.ben nu overgegaan sinds een paar dagen op gewoon voer en dat gaat ook perfect gisteren hebben ze wat rijst erbij gehad.dus ben nu wel aan het varieren,ben wel beniwieuwd hoe het met jou nestje gaat aflopen