18 mei 2025, 19:25:04

Te kort gewiekt?

Gestart door Sjonnie, 25 maart 2011, 16:20:15

« vorige - volgende »

Sjonnie

Hoi,

Sinds 3 maanden hebben wij een valkparkiet genaamd Kootje. Ze is in augustus geboren en is nu 7 maanden oud. We hebben haar gekocht via marktplaats en het is ons eerste valkparkiet. Toen we haar kwamen ophalen zagen we dat ze al was gekortwiekt. Het had niet onze voorkeur, maar goed, ze zag er verder goed en levendig uit en we dachten, als ze een half jaar is, groeit het tijdens de eerste rui weer aan. En wie weet, heeft het die voordelen die voorstanders van wieken altijd noemen. Je leest zo veel op internet, dat ik uiteindelijk niet meer wist wat ik ervan moest vinden  ??? Ze is inderdaad wel supersupertam..

Ze is alleen wel heel kort geknipt, en ik vrees nu, te kort  :-[...
haar vleugels zagen er, toen we haar kochten ook asymmetrisch uit. De rechterkant is korter. Ik weet, niet verstandig om dan te kopen... maar ze was en is zo leuk, en we hebben er geen moment spijt van dat we haar toch hebben gekocht.

Doordat ze zo kort geknipt is, kan ze ook echt niet vliegen, ze stort als een kamikazepiloot naar de grond als ze het probeert.. :-\ ...echt heel zielig. Ook heeft ze meer moeite om zichzelf in balans te houden en valt daardoor vaker, waardoor haar staartveren ook afbreken, ze heeft er nu nog maar 3!

Ze eet en drinkt wel goed, (krijgt nutribird pallets en xtravital zaadjes) is vrolijk, levendig, zit op een hoge stok...

Langzaam beginnen de vleugelveren weer aan te groeien. De tertiaire vleugelveren (dichtst bij het lichaam) zijn inmiddels aan beide kanten weer aangegroeid. Aan de linkerkant zijn twee primaire vleugelveren (aan het puntje) aangegroeid maar aan de rechterkant worden dit steeds bloedpennen die ze er dan uiteindelijk zelf uittrekt. Er komt wel steeds een nieuwe, maar dit is steeds weer een bloedpen waar ze pijn aan heeft. Als ze zich poetst en ze komt erlangs, dan krijst ze even.

Wel dikt ze het (denk ik) soms wat aan omdat ze weet dat ze dan aandacht krijgt. Dan komt ze naar ons toe gelopen en dan laat ze haar vleugeltje zien, beetje hangend en krijst dan klagend en legt dan haar kopje neer omdat ze dan gekroeld wil worden.

Vaak als ze zich heeft gestoten, doordat ze weer heeft proberen te vliegen, bloedt het een beetje en doet het duidelijk pijn.

Ik weet nu niet of ik die bloedpen er nu uit moet trekken of niet. Groeit zo'n bloedpen niet door tot een veer? Zijn niet alle veren in het eerste stadium een bloedpen?
Als ik hem er uit trek krijgt ze nog asymmetrischere vleugels waardoor ze, als ze eenmaal kan leren vliegen, daar weer problemen mee krijgt.
Maar als ik het niet doe, ben ik bang dat het gaat ontsteken met ernstigere gevolgen  ???
Ook vind ik het eng om er uit te trekken, ben bang het erger te maken.

Is er iemand op dit forum die zo'n gelijke situatie heeft gehad? Die mij advies kan geven? Ik maak me toch wel zorgen.

We gaan in ieder geval volgende week met haar ook even naar de vogelarts.

Groetjes K

PS: Mijn mening over kortwieken is inmiddels dus bijgesteld  ::)...

mariska79

hoi sjonnie,

ik snap je verhaal en ik snap je vraag, maar wat is bij jou een bloedpen??

bij iedere nieuwe veer zit bloed in de schacht, dit is normaal hierdoor kan de veer groeien.

een gebroken nieuwe veer is (geloof ik ) een bloedpen en dit gaat ook gepaard met bloeden (dan zit jou valkje dus ook onder het bloed). dit kan ik niet uit jou verhaal opmaken.

tekort kortwieken bestaat geloof ik niet, het is de bedoeling dat je vogel niet kan vliegen en dus neerstort.
kijk hier wel mee uit ze kunnen zich hierbij flink verwonden!!

ik heb hier ook een valkje (gevonden) die gekortwiekt was, en steeds haar staartpennen brak. dit is een jaar geleden en ze heeft helaas nog steeds drie staartpennen :(

ik hoop dat je nu ietsje wijzer ben, en als je naar een VOGELARDS ga kan hij je misschien ook wel het een en ander uitleggen

Sjonnie

Hoi Mariska,

Bedankt voor je reactie!

Een bloedpen zou ik omschrijven als: ziet eruit als een kort stokje, steekt in dit geval uit, ongeveer 1,5 cm lang, 1,5 mm dik, bloeddoorlopen, heel donkerrood, beetje blauwig, waar af en toe bloed uit komt als ze deze beschadigd.
Volgens mij denken we hetzelfde.
(Ik zal proberen een foto te maken en die te plaatsen, dat is duidelijker)

Wel stolt het bloed steeds vrij snel. Ze zit niet helemaal onder het bloed, gelukkig. Maar steeds een paar druppels.

De plek waar normaal de primaire vleugelveren zitten, aan de rechtervleugel (de "probleemvleugel"), ziet er op de plek waar ze geknipt is er heel geraffeld uit. Het lijkt een beetje op gescheurde spijkerstof. Het is echt helemaal tot aan de 'wortel' van de veer en tot de rand geknipt.
Ik ben bang dat hierbij de inplant van de veren beschadigd is. En dat daarom die veren aan die vleugel steeds zo pijnlijk zijn...maar ja, ik weet het niet zeker.

Zijn er ook mensen met valkparkieten die dit ook hebben gehad? En is dat toen gewoon weer aangegroeid?

Ik ga sowieso volgende week met haar naar de vogelarts. Die zal het vast weten, laat wel even weten wat hij er van heeft gezegd.

Als het niet snel verbetert ga ik een caviakooi zoeken waar ze tijdelijk in kan, dan kan ze zichzelf in ieder geval niet erger verwonden door ver naar beneden te vallen. En kan het even goed herstellen. Onze parkieten zitten normaal namelijk in een hoge grote kooi en zij zit vaak hoog op een stok en valt regelmatig naar beneden.
We hebben nog 3 grasparkieten en nog 1 valkparkiet, die wel kunnen vliegen. Als die los gaan vliegen in de kooi of woonkamer krijgt zij ook de kriebels en springt er dan achteraan  ::)..echt sneu...met als gevolg weer een zere vleugel...

Je schreef dat "te kort wieken niet bestaat", wat bedoel je daar precies mee?

Groetjes K

Larissa

Jeetje wat een verhaal allemaal
Maar ff in haken op de bloedpen, je zou deze er inderdaad zelf uit kunnen trekken.
Ik kan je verder daar niet mee helpen heb het nog nooit zelf hoeven doen, vindt het daarnaast heel verstandig dat je er mee naar een VA gaat om het even na te laten kijken

De vogel kan wel degelijk te kort gewiekt zijn, dan is er inderdaad meer weg geknipt als alleen een paar veren, kans dat dan de vleugel beschadigt is is heel groot.

Ik hoop dat de VA jou advies kan geven over wat het beste is voor jou valkje, vindt het trouwens niet een fout die je gemaakt hebt, jou gedachte was dat de valk na de rui gewoon zou kunnen vliegen wat ook de bedoeling is van het wieken, zodat ze wat rustiger zouden zijn.

Groetjes Larissa