18 mei 2025, 22:44:19

bloederig plekje onder vleugel

Gestart door Izzy, 27 maart 2011, 22:00:03

« vorige - volgende »

Izzy

Hallo, mijn popje Izzy is al drie weken flink aan het ruien. Er ligt elke dag een flinke lading veren in de kooi en als ze eruit is gaat ze zichzelf eerst uitgebreid zitten plukken en alle veren weer recht leggen. Er ligt dan echt een laagje veren om haar heen en héél veel witte schilfertjes.
Af en toe slaakt ze een kreetje alsof ze zichzelf pijn doet.

Ik geef haar (nu dagelijks) eivoer, ze krijgt gemengd valkparkietenvoer, grit, ze heeft een sepiaschild en een mineralenblok, en ze krijgt om de dag verse groente.

Vandaag zag ik, toen ze voorover hing met haar vleugels wijd, dat er een bloederige plek aan de binnenkant van haar linkervleugel zit. Zo'n beetje aan de okselkant zeg maar.
Het lijkt erop dat ze daar flink heeft zitten bijten, dat er een soort schaafwond zit.
Hoort dit bij de rui of wijst het op vitaminengebrek of is het iets anders?
Is het slim om haar extra te sproeien of mag dit juist niet?

Sanna

Hoi,

Extra sproeien is zowiezo goed met de rui. Op die manier kan je valkje al die jeukende schilfertjes en losse veertjes goed kwijtraken.

Heb je echt een wondje gezien of is het gewoon erg rood? Want de huid van een valkje is al erg rood van zichzelf. Het kan makkelijk zijn dat je alleen maar de blote huid hebt gezien, die normaal bedekt met veertjes is.

Mocht er nou wel een wondje zitten, of zit je valkje voortdurend te gillen als ze zichzelf onder haar vleugeltjes poetst, dan is het verstandig het even aan een vogelarts te laten zien. Het kan geïrriteerd geraakt zijn en dan zou het ook kunnen gaan ontsteken. Maar daar ga ik met deze informatie niet van uit.

Groetjes, Sanna

Izzy

Hallo Sanna,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik denk dat je gelijk hebt, dat het rode huid is wat ik zie.
Ik heb Izzy vanmorgen goed gesproeid en kon geen echt bloed ontdekken toen ze haar vleugels spreidde.
Wel wat rode, kalere plekken, maar dat komt denk ik door de rui.
Ik zal het de komende dagen goed in de gaten houden.

Groetjes, Karin

Sanna

Gelukkig dan maar ;).

Groetjes, Sanna