12 juli 2025, 20:28:50

Luchtvochtigheid broedkooi

Gestart door Sanna, 23 februari 2011, 08:35:41

« vorige - volgende »

Sanna

Even een vraagje aan de ervaren binnen-kwekers. Ik heb een luchtvochtigheid van 40% bij de broedkooi. Is dit serieus te laag? Moet ik extra actie ondernemen of kan dit eigenlijk wel?

Groetjes, Sanna

Rianne

De ideale luchtvochtigheid is zo'n 55%, als ik het me goed herinner. Je kunt van die bakken met water aan je verwarming hangen of gewoon losse bakjes water er op of voor zetten :)
Ik kweek altijd buiten, vanaf het voorjaar en dan is de luchtvochtigheid een stuk lager als in de winter, maar dat geeft nooit problemen. Wel hebben mijn valken altijd badwater tot hun beschikking dus misschien dat ze het zelf ook een beetje proberen te regelen door nat op de eitjes te gaan zitten. Als het heel erg laag is, spuit ik de onderkant van het deksel een beetje nat. :)

Sanna

Ja, die bakjes hangen al aan de verwarming ;D. Zelfs een extra schaaltje water erop. Maar een badderbakje gooien ze alleen maar zaadjes en bodembedekking in ::). Ik ga zo wel eens even naar een luchtbevochtiger bij de Blokker kijken. Anders moet in inderdaad de bodem maar wat nat maken.

Groetjes, Sanna

Larissa

Hey hey

Ik heb altijd binnen gekweekt wat ik doe is de valkjes nat maken, en in heel enkels het blok.Nevel stand met de bloemenspuit

Maar dit doe ik pas aan bijna aan het eind van de broedtijd, omdat ik weet dat het vocht de eischaal wat zachter maakt waardoor het donsje er beter uit kan komen
Voor de rest heb ik ook , van die verwarmingsbakjes aan de verwarming hangen. en ook hier gooien ze zaad en bodemsnippers in het badwater

groetjes Larissa

Rianne

Ook tijdens de ontwikkeling is de luchtvochtigheid belangrijk, als deze te laag is kan een ei ook indrogen.

Cherro

Misschien een domme vraag, maar hoe meten jullie die luchtvochtigheid?

Ik wil over een tijdje met Pino en Gypsy proberen een nestkast te hangen, en dat gewoon in huis, maar hoe weet ik of mn huis vochtig genoeg is?

Lijkt me haast wel met 2 aquariums, en radiatorhangers ;) maar toch was ik wel benieuwd naar hoe dat gemeten word.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Rianne

Met een hygrometer, deze kun je in het tuincentrum of bij de doe het zelf winkel kopen. :)

Cherro

Aaah kijk aan :D Dank je wel voor je snelle reactie :D

Broeden zal hier eerst nog niet aan de hand zijn, het koppeltje moet eerst maar eens goed gewend zijn hier en als t meezit hebben ze dit weekend hun kamervoliere, maar dan kan ik t in ieder geval in huis halen voor wanneer t wel zover is ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Bello

Wij hadden een luchtbevochtiger in huis van Beneco maar deze is nu al voor de 3e keer terug naar de fabriek.

Let goed op hoeveel M2 ze aankunnen, de apparaten maken lawaai.....zijn echt niet stil.

Wij hebben nu ook een nestje, de pop deed alleen broeden en ging een paar keer per dag in de waterbak liggen.
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Sanna

Nou, ik heb de luchtvochtigheid nu net boven de 50% zitten. De hygrometer ligt op het broedblok en de luchtbevochtiger staat aan de andere kant van de kooi. Dus het zou wel eens kunnen dat de luchtvochtigheid in het blok nog ietsje beter is.

Ik vond nog een luchtbevochtiger in m'n berghok, want bij de Blokker hadden ze ze niet. Maar alleen is daarvan het rubberen stopje van het waterrecevoir vergaan en ik weet niet hoe vaak ik hem nog bij kan vullen. Maar ik ben bang dat ik toch op zoek moet gaan naar een nieuwe.....

Groetjes, Sanna

Larissa

Als er eitjes zijn houdt de luchtvochtigheid op 50 - 60 %, als ze uit moeten komen 60 - 70 %. Dus ook niet te vochtig houden, anders kan het jong "verdrinken" in het ei. De hygrometer zo dicht mogelijk bij de eitjes/blok zetten/hangen want 2 meter verder in de kamer kan de luchtvochtigheid heel anders zijn.

Deze info heb ik ff van Caroline geleent

Knuff Larissa

Sanna

Ok, deze marges zijn heel handig. Ik wist niet dat er nog verschil zat in de ei-fase en de uitkom-fase. Ligt de hygrometer dichtbij genoeg, bovenop het blok?

Groetjes, Sanna

Larissa

Hoi Sanna

Die ligt kort genoeg in de buurt, de mijne staat er ook boven op hoor, ik heb de luchtvochtigheid nu ook wat aan de lage kant maar dat komt ook van het vriezen,

groetjes Larissa

Erwin

Hallo,

Een interresant onderwerp waar ik eigenlijk nog niet over had nagedacht. Hoe werkt dit dan in een buitenvoliere waar de natuur gewoon zijn werk doet?

gr Erwin

Larissa

hey Erwin

Dit weet ik ook nie denk dat je dan ook wel iets zult moeten ondernemen om de luchtvochtigheid op peil te houden

groetjes larissa