5 mei 2025, 01:32:57

Yehhh 1e ei !! Helluuuuppp!!!...

Gestart door TheaV, 2 maart 2011, 07:08:54

« vorige - volgende »

TheaV

2 maart 2011, 07:08:54 Last Edit: 13 maart 2011, 08:34:38 by TheaV
vast zijn de vragen al vaker voorbij gekomen. Dan een opfris voor nieuwlingen, maar toch wil ik  het graag weten.

Ik heb een blok opgehangen, geen interesse, wel  wipwappen.
     1.
Kan het blok blijven hangen in een kamervoliere met nog een koppel erbij?? (Dus 4 valkjes zitten bij elkaar) Of de wipwappers apart zetten??? Heb een poging gedaan de kooi te delen in 2 helften. Ze werden WOEST dat ze niet bij elkaar konden.

2.
Is er een  reden om het blok  juist laag ( bodem) of hoog op te hangen??? Ik heb hem laag ( dacht aan het laag vallen bij uitvliegen de eerste keer)

3.
Nog tips om te bevestigen aan  de buitenkant?? Ik krijg hem niet stevig,recht hangend en ook niet zonder grote kieren aan de bovenkant. Heb zo een  langwerpige.

Ben benieuwd naar reactie's....

Elke dag samen met onze dieren, is een dag genieten.
....http://www.vandelotnins.nl        en ook
http://www.everyoneweb.com/VrolijkeValkjes/

milaja

hoi thea

bij mij ging het na het 3e ei mis met 2 koppels,zo ik zou ze voor de zekerheid uit elkaar halen.
sommige vogels vinden laag broeden niet erg maar de meeste willen liever hoog.
ik heb horizontale blokken  aan de buitenkant en hang ze op door middel van 2 schroeven die een beetje schuin  naar beneden aan de voorkant zitten en die hangen perfect.
hoop dat je hier wat aan hebt.

Raf

Citaat van: TheaV op  2 maart 2011, 07:08:54
      1.
Kan het blok blijven hangen in een kamervoliere met nog een koppel erbij?? (Dus 4 valkjes zitten bij elkaar) Of de wipwappers apart zetten??? Heb een poging gedaan de kooi te delen in 2 helften. Ze werden WOEST dat ze niet bij elkaar konden.
Ik denk dat  een kamervoliere te klein is om met 2 koppels te kweken. Je moet ook rekening houden dat je straks daar per koppel misschien wel een 4tal jongen bij krijgt en dan zit je dus met wel meer dan 10 vogels in die kamervoliere!
      2.
Is er een  reden om het blok  juist laag ( bodem) of hoog op te hangen??? Ik heb hem laag ( dacht aan het laag vallen bij uitvliegen de eerste keer)
Hoog omdat dat natuurlijk is. Parkieten zul je nooit zien nesten op of bij de grond. Altijd hoog ivm veiligheid.

3.
Nog tips om te bevestigen aan  de buitenkant?? Ik krijg hem niet stevig,recht hangend en ook niet zonder grote kieren aan de bovenkant. Heb zo een  langwerpige.
Gaatje boren en dan met bouten en vleugelmoeren werken. Ringen gebruiken voor bij de tralies.

Caroline

Hey Thea, spannend hè voor de eerste keer een blok ophangen.

Ik ben het met de voorgangers eens, 2 koppels in een kamervolière met blok/nest is vragen om problemen, ook al kunnen ze nu nog zo goed met elkaar overweg, straks zullen ze toch het andere koppel niet in de beurt van hun eitjes/jongen tollereren met alle vervelende gevolgen van dien. Tevens heb je nooit 100 % zekerheid wie de eitjes heeft gelegd en wie de vader is, er gaan nog wel eens partners vreemd terwijl de andere partner netjes op de eitjes ligt te broeden.

Echt, een valkje tijdens de kweek herken je niet terug .... mijn allerliefste valkjes, waar ik alles mee kan doen, moet ik met handschoen aan de kant zetten om even hun eitjes/donsjes te bekijken en zelfs dan moet ik opletten dat ik lange mouwen aan heb want anders zouden ze me nog een klein velletje bijten in mijn arm.  :o

Gelukkig vinden ze me na de kweek weer lief.  ;)

En inderdaad, het blok zo hoog mogelijk hangen. In de natuur gaan ze ook hoog in een holle boom een nest maken. Jongen kunnen meer hebben dan je denkt.

Het ophangen van de blokken ... ik heb ook langwerpige en heb ze zowel in al als buiten de kooi op gehangen met van de L-vormige schroeven, 2 stuks en hiermee hang ik het blok aan een tralie. Als het blok aan de buitenkant hangt, de schroeven aan kant van het invlieggat, hangt hij in de kooi, de schroeven aan de achterkant van het blok. Eén keer had ik even geen L-vormige schroeven in huis toen heb ik van die ronde open haken met schroefdraad gebruikt, dit werkt ook goed.

Heel erg veel succes met je eerste nestje.

Groetjes van Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Larissa

Hoi thea

Het meeste is al wel gezegt, ik had eerder ook twee koppels bij elkaar in de kooi, maar tijdens de kweek werden de mannetjes zo fel naar elkaar dat ik ze ook uit elkaar heb moeten halen.

Zelf heb ik het blok aan de buiten kant hangen met van die schroefhaakjes, die draai je er in en zo kun je het blok een beetje bij stellen

S6 met het kweken

groetjes Larissa

TheaV

3 maart 2011, 07:17:32 #5 Last Edit: 3 maart 2011, 07:24:11 by TheaV
Als eerste allemaal  bedankt voor het mee denken en advies!!
Ik ga het zeker ten uitvoer brengen en vandaag ga ik ze uit elkaar halen en in  2 volières doen.
Ben  zo blij dat ik er nog 1 reserve heb..... ;)

[Heel erg veel succes met je eerste nestje.

Groetjes van Caroline

[/quote]

Ja....echt spannend...!!! En ik  ga alle tips uitvoeren. En ik weet wel  zeker dat Dino de Pa zou zijn,  Max wipwapt nog niet....

TheaV

En toch na alle antwoorden ,  nog een  vraag.....

Is het echt alleen  broeden etc in een kooi, of laten jullie ze koppels tijdens de broed ook  rondvliegen, spelen etc , zoals ze altijd gewend zijn??/ En  dus ook gewoon in  de handen  nemen????
of rust.........

SanneMuis

Hoi,

De vogels van ons vliegen zo af en toe gewoon nog rond. Kan ze af en toe haar vleugels strekken. Af en toe op de vinger van trosgierst eten... Ze gaat zelf weer terug als het haar te lang duurt.

Bij mij is het eitje inmiddels uit en ze zoekt met regelmaat in de kamer en keuken naar eten. Als wij zelf aan het eten zijn komt ze kijken of bij ons nog lekkers is te halen  ;D

Groetjes Sanne en Gerben

Saar

Moby en Kyra mochten binnen ook gewoon uit de kooi als ze eitjes/jongen hadden ;) Het enige wat ik in de gaten moest houden was dat de andere dames niet bij ze in de kooi gingen, en even goed opletten dat pa of moe de meubels niet onder flatsen met die stinkbommen :-X

Het kan best zijn dat Max pas wipt als hij aan kleintjes toe is en er een blok hangt.. ZIjn ouders wippen zonder blokken ook niet ;)

Rianne

In een voliere kunnen ze ook rondvliegen, en dat gaat ook goed :) Als je ze maar wel de gelegenheid geeft om weer op tijd terug te gaan.

TheaV

Wat te verwachten was en ook hoopten.... het 1e ei van Dora en Dino  is er!!! 
Zie het net liggen, gisteravond nog niets.
Maar..... koud!!!  En  D&D niet erop!!
Dino zit voor invlieggat en verdedigd zijn  fort als de duivel zelf!!  Dora mag er niet in!!! En hij gaat zelf ook niet. Ze vechten echt....
Wat doen???

Caroline

Voorlopig even helemaal niks doen.

Vaak zien we dat valkjes sowieso pas vanaf het tweede eitje consequent gaan broeden.

Een jong onervaren koppel moet er samen uit zien te komen hoe ze het gaan aanpakken, ze moeten hier zelf een weg in zien te vinden. Dino moet Dora leren te vertrouwen met "zijn" eitje(s), Dora moet Dino leren te vertrouwen met haar eitje(s).

Meestal komen ze hier samen wel uit. Hou er wel rekening mee dat een eerste nestje vaak mislukt door de onervarenheid van de ouders. Het is nog echt oefenen samen.

Gefeliciteerd met het eerste eitje.

Een tip, probeer de ouders te verrtouwen, ze weten meestal  ;) wel wat ze doen en voelen jouw onzekerheid wat ze ook onzeker maakt.

Liefs en een leuke tijd.  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.