14 mei 2025, 03:25:59

agressief mannetje

Gestart door jolandaW, 2 februari 2011, 07:46:30

« vorige - volgende »

jolandaW

Ik heb een mannetjes valkje (ugly) binnen in huis en is nu anderhalf jaar oud.
Ik heb hem met de hand op gevoed en hij was altijd heel aanhankelijk naar mij toe.
Sinds een half jaar is hij heel agressief naar (menselijke) mannen maar naar mij was hij altijd nog heel aanhankelijk maar sinds een paar weken bijt hij mij ook. Als ik al naar de kooi loop dan zit hij gelijk in de aanvals houding en als ik bij de kooi kom met mijn vingers dan bijt hij er op los.
2 dagen terug was hij weer een dag als vanouds en heel lief en kroelen maar helaas maar voor 1 dag.
Heb dit nog niet eerder zo erg gehad met een valkje en mijn vraag is dus eigenlijk of iemand weet of dat over gaat of dat ik er een vrouwtje bij moet zetten.
Naar mannetjes valkjes is hij ook erg agressief geweest in het verleden en ook als ik jonge vogels binnen had ging het fout. Zodra die weer weg waren was het weer goed maar nu heb ik alleen hem nog binnen en voor ik een vrouwtje voor hem uit de voliere ga halen wil ik eerst graag weten of jullie advies hebben.

groetjes Jolanda

Alexandra

pfff ken het gedrag.. mijn mannetje wordt ook af en toe "duivels" maar die van mij zit in de pubertijd (nu 7 mnd oud) dus ik weet niet of dat van jou ook geld ...

hoop dat je meer reacties krijgt maar lees ook hier op het forum, zijn heel veel vragen over dit soort ;) valken ...

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl

..Neline..

Zo te horen is hij behoorlijk dominant..

Doet hij dit alleen als hij in de kooi zit of ook buiten de kooi?

Als hij dit alleen in de kooi doet, dan kan het helpen om de inrichting van de kooi te veranderen. Misschien heeft hij een favoriet speeltje in de kooi, wat hij als partner heeft uitgekozen en daar erg beschermend over is. In dat geval kun je dat speeltje er maar beter uit halen.
Kan ook zijn dat hij zijn kooi als "zijn" plekkie ziet en niemand daarbij in de buurt duld. In dat geval werkt het veranderen van de inrichting van de kooi vaak wel goed, alleen is dat een tijdelijke oplossing. Als hij gewend is aan de inrichting kan dat gedrag weer terug komen. Wel kun je hem zelf uit de kooi laten komen en accepteren dat hij het niet leuk vind als je in de buurt van zijn kooi komt.
Maar dit is alleen als hij dit gedrag alleen in zijn kooi vertoont.

Is hij ook agressief buiten de kooi? Is er dan iets buiten de kooi waar hij beschermend over doet, of vaak op "rijd". In dat geval kun je dat voorwerp ook maar beter uit zijn zicht houden.

Kan ook iets zijn met zijn gezondheid. Is hij pas ziek geweest of is hij in de rui?

Is dit alles niet het geval dan is hij jullie/jou aan het uitproberen en wil hij de baas over je zijn. Bij dieren die in groepen leven is er een rangorde en die rangorde word bepaald door gevechten (vaak niet tot bloedens toe, aangezien er één altijd wel op tijd zich over geeft), of soms is een bepaalde houding van een dier al genoeg voor een ander dier om het op te geven.
Jouw valkje wil waarschijnlijk de baas zijn (het hoogste staan in de rangorde). Ik lees dat hij tam is, dus ziet hij jullie ook als leden van de groep. Hij moet leren dat jullie de baas zijn en niet hij. Dit doe je door als hij je bijt, niet je hand terug te trekken. als je dat doet geeft het hem het gevoel dat je op geeft en hij dus sterker is. Je kunt, als hij je bijt, een vlakke hand maken (zo is je hand groot tegenover hem) en je hand zo voor hem houden totdat hij stopt met bijten of weg loopt/vliegt. Je moet dus wachten totdat hij het op geeft. Geeft hij het niet op en blijft hij bijten, dan kun je met je vlakke hand langzaam tegen hem aan duwen totdat hij wel weg moet vliegen en het op moet geven.
Waarschijnlijk zal het wel een aantal weken duren voordat hij accepteerd dat jij de baas bent. Maar niet opgeven, op den duur zal hij zich wel overgeven ;) Ik heb ook één dominante valk en bij mij heeft dit heel goed gewerkt. Hij accepteerd dat ik de baas ben!  ;D

Ik wil hier nog één ding aan toe voegen: Doe dit nooit bij bange valken die bijten. Die worden dan nog banger van je. Je moet er altijd eerst achter komen waarom een valkje bijt.

O, en nog iets: beloon positief gedrag. Zit hij rustig bij je, geef hem dan wat lekkers als trosgierst.

Veel succes!

Dagboekje "Kattukse valkjes":    KLIK HIER

Fotoboekje "The Beauty of Nature": KLIK HIER

jolandaW

Dank je wel voor het advies.
Hij doet dit niet alleen in de kooi maar ook buiten de kooi.
valt me soms gewoon aan en soms moet je hem wel ontwijken omdat hij soms recht op mijn gezicht af vliegt.
ik ben echt niet bang voor hem hoor en laat ook rustig mijn hand in de kooi als hij agressief doet maar het houd natuurlijk wel een keer op. Hij mag ook niet meer op mijn hoofd zitten en valt dan mijn hand ook aan en op mijn schouder is op dit moment ook geen optie want dan is mijn wang of neus (of ogen) de klos.
Hoop echt dat dit over gaat want zo erg als deze heb ik niet eerder mee gemaakt.
zoals nu zit hij dan in de kooi en ziet me zitten en springt heen en weer in de kooi om aandacht zeg maar.
zodra ik opsta en in de buurt kom gaat die bek open en valt hij aan. als hij dit buiten de kooi doet( hij laat zich al bijtend wel de kooi uit halen) blijft hij wel bij mij in de buurt zoals altijd wel, maar dan nu bijt hij alles wat maar mogelijk is bij mij.
ik zet hem dan meestal weer terug in de kooi en negeer hem maar dat is misschien wel niet de juiste oplossing.
en jij hebt het over tegen iets aan rijden... zie ik net dat hij dat tegen die knaagstok doet. is de eerste keer dat ik hem dat zie doen trouwens.
ga zo dus gelijk de inrichting van de kooi veranderen en zien of dat wat helpt. zie nu duidelijk wat voor speeltjes het probleem zijn dus hoop dat dat de oplossing is.
dank je voor de tips en ik laat het je weten als het helpt.
Ondanks alles blijf ik Ugly een lieve vogel vinden hoor

groetjes Jolanda

jolandaW

ik zou jullie nog laten weten hoe het verder ging met Ugly.
Het weg halen van de speeltjes heeft idd geholpen al zocht hij gelijk weer een volgend speeltje uit maar ook die is nu verdwenen uit de kooi en na een paar dagen had ik al weer mijn oude vertrouwde Ugly terug. Niet alle dagen is hij weer aanhankelijk hoor maar grotendeels wel. Maar zodra hij weer iets vind om tegen aan te rijden zoals van de week mijn tas van de laptop is hij weer agressief. Het is dus erg wisselend bij hem maar als ik weet waar het aan ligt op dat moment is het gewoon zorgen dat hij daar niet meer bij kan komen.
Het is alleen wel opletten als je een kusje geeft bij hem of hij een goede bui heeft of een slechte, bij de laatste hangt hij dus echt in je lip haahahah.
Maar ik ben blij met jullie advies geweest hoor zodat hij nu toch gezellig binnen kan blijven en niet naar de voliere hoeft (als het wat warmer is dan) Ook al zou hij het daar misschien ook wel gezellig vinden hoor.

groetjes JolandaW

Cherro

Als je het zo leest zou je beginnen te denken dat hij straks toch weer het zelfde gedrag zal gaan vertonen.

Ik heb hier ook een man, die rijd op zn stok, maar die word er verder gelukkig niet zo aggressief en defensief van als de jouwe.

Misschien is het wel een goed idee om hem juist een popje te geven? Of toch naar buiten te doen?
Ik weet ook niet of je kinderen hebt of niet, maar als hij die bijvoorbeeld eens in t gezicht vliegt of bijt, dat wil je ook niet meemaken ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

jolandaW

hoi cherro,

Ja hij toont af en toe idd het zelfde gedrag, maar ik hoor het al aan zijn geluiden als het zo ver is en dan mag hij ook niet uit de kooi hoor. Ik heb geen kleine kinderen dus als die hier zouden zijn blijft hij ook netjes in de kooi. Verder heeft hij een hekel aan mannen waar hij al een half jaar agressief op reageerd. (mijn man en mijn zoon) al gaat hij wel vaak op het hoofd van mijn man zitten en doet hij dan niks tot hij met zijn vingers bij hem komt.
Hij gaat dan ook alleen uit de kooi als ik thuis ben en zodra hij agressief begint te worden zet ik hem gelijk terug in de kooi en ga bij hem weg. Hij begint nu al aardig door te krijgen dat hij dan geen aandacht krijgt en als ik dan een tijdje later weer bij de kooi ga kijken dan kan ik hem weer koppiekrauwen.
Als het straks warmer is buiten ga ik idd ook kijken hoe hij reageerd als hij in de voliere komt en ook hoe hij reageerd op een vrouwtje. Al ben ik bang dat hij ook geen andere valkparkiet in zijn buurt duld want hij was ook de reden dat de andere twee van de zomer naar buiten zijn verhuisd. Het was steeds ruzie in de kooi. Maar je weet maar nooit. Misschien gaat het lukken met een vrouwtje er bij. Ik heb er nog een die deze winter weduwe is geworden en van het zelfde jaar is als Ugly, dus misschien dat die samen kunnen.

Ach wij mensen hebben ook wel eens een slechte dag er tussen zitten (niet dat we agressief worden hoor hahaha)

groetjes JolandaW